Från Transportstyrelsen
Nu fick jag svar från Transportstyrelsen!
Inga problem med att tejpreflex i sig skulle vara olagligt, om man lyckas hitta en E-märkt:
Frågan:
Hej,
jag undrar om tejpreflex numer är godkänt på cykel?
På er hemsida står det nu inget om godkänd kvalitet, bara färg på reflexerna, samma info hos transportstyrelsen.
http://www.vv.se/startsida-foretag/trafiken/fordon-och-trafikant/cykla--ga/cykeln/
Helt enkelt:
vad är en godkänd reflex för cykel?
Vänligen,
Monica Karlsson
Svaret:
Hej!
En godkänd cykelreflex ska vara E-märkt. Den uppfyller då kraven i ECE-reglemente 3, klass IV A. Den kan också vara godkänd av Vägverket eller dåvarande Trafiksäkerhetsverket enligt Vägverkets föreskrifter om nationella typgodkännanden, Den är i så fall märkt med Trafiksäkerhetsverkets stiliserade T.
Hittar du en tejpreflex som har E-märkning är den laglig, men jag vet inte om det finns på marknaden. Extra reflextejpning utöver vanliga godkända reflexer skadar aldrig.
Godkända reflexer ska ha märkning eftersom du som kund inte kan avgöra kvalitén genom att själv undersöka den. Cykellyktor och strålkastare behöver däremot inte vara godkända/märkta - här kan du som konsument lättare se vilken lykta som är bra och vilken som är dålig.
Med vänlig hälsning
N.N.
Transportstyrelsen
Box 267
78123 Borlänge