Reflextejp, Clas Ohlson

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-198-1
Ännu inte i butik (oktober), men tillgänglig via postorder.

Tillräckligt bra för att använda som reflex på cykel i trafik?
Är det lagligt med "enbart tejp" som reflex?
Särskilda krav på reflektionsförmågan för att vara godkänt i trafikmiljö?

Välj rätt reflex
I dag finns en uppsjö av reflexer på marknaden. De är mjuka och hårda, i olika former och figurer. Det är inte lätt att veta vad man ska välja. Nedan kan du läsa vad som karaktäriserar en bra reflex och hur du kan testa om din reflex fungerar.

Nedanstående från NTF hemsida :

Hur ska en bra reflex vara?
Reflexen ska vara minst 15 kvadratcentimeter för att ge tillräcklig reflektion.
Reflexen ska vara CE-märkt.
Det bör finnas uppgifter på förpackning eller i bruksanvisning om att reflexen är certifierad och var detta är utfört. I Sverige är det SP (Sveriges tekniska forskningsinstitut) som testar och certifierar fotgängarreflexer. Läs mer i vår marknadsöversikt Certifierade reflexer.
Reflexen ska ha ett högt CIL-värde (ett mått på reflektionsförmåga). Ett CIL-värde på 400 ger i de flesta fall en siktsträcka på mer än 140 meter för två bilar som möts i halvljus.


Hur kan jag testa min reflex
Hos många NTF-förbund kan du testa din reflex.
Du kan även själv testa om en gammal reflex fungerar genom att hänga upp den och en ny reflex, som du vet fungerar, i ögonhöjd i ett mörkt rum. Sedan lyser du på reflexerna med en ficklampa på minst fyra meters avstånd. Tänk på att minimera avståndet mellan dina ögon och ljuskällan eftersom ett för stort avstånd försämrar synbarheten. Om den gamla reflexen syns märkbart sämre än den nya ska du inte använda den längre.
 
Nyligen läste jag, fast jag minns tyvärr inte var, att reflextejp aldrig är godkänt. Däremot kan däck med reflexsidor vara godkänt.
Fråga en cykelhandlare, de borde vara uppdaterade på såna regler.

Hälsningar BM
 
Nyligen läste jag, fast jag minns tyvärr inte var, att reflextejp aldrig är godkänt. Däremot kan däck med reflexsidor vara godkänt.
Fråga en cykelhandlare, de borde vara uppdaterade på såna regler.

Hälsningar BM

Eller fråga polisen, det är ju de som utverkar sanktion om de skulle vara icke-godkänt.
Eller vägverket som väl är med och skriver våra trafiklagar.

Källan brukar vara bäst!

/Patrik
 
Transportstyrelsen säger

Saxat från
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler-vagmarken/Trafikregler--vagmarken-for-cyklister/Utrustningskrav/

"Vad säger lagen?

Enligt lag måste en cykel alltid ha

* ringklocka
* broms

I mörker måste cykeln också ha

* strålkastare fram som visar fast vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att du kan cykla i mörkret på betryggande sätt, eller en lykta fram som visar fast vitt eller gult ljus som tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter.


* baklykta som visar rött ljus som tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar i minuten.

* godkända reflexer. Vissa tillverkare sätter vit reflex i strålkastaren eller lyktan fram. Det kan ersätta den separata vita reflexen fram. Reflexen bak ska vara röd och sidoreflexerna ska vara orangegula eller vita."


Säger inget direkt om kvaliteten på reflexerna, bara färgerna? Hm, jag letar vidare så länge!
 
Runt runt?

Äsch, inte så enkelt eller snabbt att ta reda på?

VVFS 2003:21 (Vägverkets föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar):
Upphävd 2008-11-02
Upphävd av 2008:163

VVFS 2008:163:
Upphävd 2009-07-01
Upphävd av 2009:11

VVFS 2009:11:
Rubrik Bekantgörande i andra hand av författning som upphäver en författning i Vägverkets författningssamling
Bemyndigande 23 § författningsförordningen (1976:725)
Ikraftträdande 2009-07-01

Så blev det inget kvar? Näe, jag fattar nog inte riktigt.
Reflexer ska/skulle vara ECE-reglemente 3-godkända. Det är E inom en cirkel på märkningen, vad jag förstår?

På Vägverkets sida står det nu inget om godkänd kvalitet, bara färg på reflexerna, samma som från Transportstyrelsen i förra inlägget:
http://www.vv.se/Startsida-foretag/Trafiken/Fordon-och-trafikant/Cykla--ga/Cykeln/
 
Nyligen läste jag, fast jag minns tyvärr inte var, att reflextejp aldrig är godkänt. Däremot kan däck med reflexsidor vara godkänt.

Vätternrundans reglemente från 2008 skriver det. Undrar om det fortfarande stämmer eller om det upphävdes med VVFS 2009:11.
Helt enkelt: morgondagens projekt att ta reda på, ringa till Polisen/Vägverket.
 
I fredags lossade min reflex som sitter i hjulet när jag cyklade i en uppförsbacke. Glad över att den satt i bakhjulet och att jag inte hade mer fart.

Dagens tips: Sätt aldrig, aldrig en ekerreflex i framhjulet fattar inte att vissa cyklar man köper har det. Plockar alltid bort dessa då det är oftevligt om de lossar och man flyger över styret.
 
De reflexer jag haft (och har) på cyklar har jag svårt att förstå hur de skulle kunna orsaka stopp på hjulet om de lossnar. Om ena fästpunkten lossnar så roterar reflexen fritt runt ekern och då kan det ju inte bli stopp? (Sen tror jag inte reflexerna är så hårda att de håller OM de skulle fastna på tvären.)
 
Lokalt godkännande?

Har reflextejpat barnens cyklar. De busar runt så pass att jag upplevt andra reflexer som potentiellt farliga (överbeskyddande morsa, ja). Trafikpolisen som inspekterar cyklar på skolan gav dem i varje fall godkänt... Inte givet att det var rätt, visserligen, men då cyklarna går lika mycket stig som väg tackar jag och tar emot.
 
Reflextejp

Har sen länge kört med gul reflextejp över ekrarna, både fram och bak. Syns väl och aldrig en anmärkning från ordningsmakten. Fasta vita och röda i respektive ändar. Danskt batterljus fram som bak.
Reflxsidorna syns väl men rörlig reflex ses snabbare.
Glöm inte synliga kläder med reflexer på.
 
Från Transportstyrelsen

Nu fick jag svar från Transportstyrelsen!
Inga problem med att tejpreflex i sig skulle vara olagligt, om man lyckas hitta en E-märkt:

Frågan:
Hej,
jag undrar om tejpreflex numer är godkänt på cykel?
På er hemsida står det nu inget om godkänd kvalitet, bara färg på reflexerna, samma info hos transportstyrelsen.
http://www.vv.se/startsida-foretag/trafiken/fordon-och-trafikant/cykla--ga/cykeln/

Helt enkelt:
vad är en godkänd reflex för cykel?

Vänligen,
Monica Karlsson

Svaret:
Hej!
En godkänd cykelreflex ska vara E-märkt. Den uppfyller då kraven i ECE-reglemente 3, klass IV A. Den kan också vara godkänd av Vägverket eller dåvarande Trafiksäkerhetsverket enligt Vägverkets föreskrifter om nationella typgodkännanden, Den är i så fall märkt med Trafiksäkerhetsverkets stiliserade T.
Hittar du en tejpreflex som har E-märkning är den laglig, men jag vet inte om det finns på marknaden. Extra reflextejpning utöver vanliga godkända reflexer skadar aldrig.
Godkända reflexer ska ha märkning eftersom du som kund inte kan avgöra kvalitén genom att själv undersöka den. Cykellyktor och strålkastare behöver däremot inte vara godkända/märkta - här kan du som konsument lättare se vilken lykta som är bra och vilken som är dålig.

Med vänlig hälsning

N.N.
Transportstyrelsen
Box 267
78123 Borlänge
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg