Recensioner på utsidan

Recentionsbanken på utsidan.se borde vara en guldguva om man letar nya produkter av olika slag. Men tyvärr anser jag att det är ganska få produkter som har många recensenter vilket är en nödvändighet för att man skall få en helthetsbild av produktens positiva och negativa sidor. Vilka produkter recenceras då? Ja min uppfattning är att det främst är strunt produkter som har många uppfattningar om sig (som macDonaldskedar ex..) Vad jag saknar är många recentioner på kvalitetsprodukter.

Varför är det så få personer som recencerar sin fina töja eller byxor? Egentligen borde det nästan vara ett tvång att recencera sin friluftsgarderob på de produkter som man använt i mer än ett år?

Utsidan läsare förenen eder och recensera mer!
 
Väl rutet!

Mycket bra uppmaning, ska genast bättra mig på denna punkt. Hoppas att fler gör det.

En annan sak jag noterat är att man sällan läser negativ kritik i recensionerna. Det är alltid bara hyllningar en masse av Hillebergs senaste blixtlåsval etc. Vore intressant att läsa lite fler sågningar av produkter folk är missnöjda med så att man kan undvika att köpa grisen i säcken.
 
jepp

Kul att du Marcus kommer att skriva fler recensioner eftersom du är lite mer försiktig i ditt prylval än många andra här!
 
Re: Väl rutet!

markustaljedal; sa:
En annan sak jag noterat är att man sällan läser negativ kritik i recensionerna. Det är alltid bara hyllningar en masse av Hillebergs senaste blixtlåsval etc. Vore intressant att läsa lite fler sågningar av produkter folk är missnöjda med så att man kan undvika att köpa grisen i säcken.
Problemet är väl ofta att när man väl bestämt sig och köpt ett (dyrt) plagg är man så inställd på att det ska vara bra att man har svårt att erkänna eventuella brister. Dessutom jämför man ofta med ett par år gamla saker eftersom man (åtminstone jag) inte har råd att köpa nytt hur ofta som helst. Möjligen kan man då erkänna bristerna på det förra plagget, men då är det ju förmodligen också lite äldre och kanske inte lika intressant att recensera.

Hur som helst; jag håller med om att fler recensioner vore bra, och får väl bara lägga till uppmaningen att försöka se med mer kritiska ögon på sitt nya plagg just när man skriver recensionen, så kan man njuta över hur bra det är när man väl använder det!

Jag ska försöka börja själv med att recensera sommarens nyinförskaffade saker efter första användningen så snart jag får tid...

Patrik
 
Vända på steken

Man kan ju också vända på steken och säga att köper man någon top of the line-pryl för dryga pengar bör man väl oftast enligt tillverkaren kunna förvänta sig att den håller absolut toppkvalitet och har de egenskaper tillverkaren påstår. Gör den inte det märker man det väl ganska snabbt. Det är ju liksom intressantare att tala om att det svindyra regnstället inte är regntätt än att det är regntätt om du förstår vad jag menar. Men visst, jag håller med dig om att det är surt att tvingas inse att man är missnöjd med något man köpt. Men desto viktigare för andra att få veta kanske.
 
Re: Vända på steken

markustaljedal; sa:
Man kan ju också vända på steken och säga att köper man någon top of the line-pryl för dryga pengar bör man väl oftast enligt tillverkaren kunna förvänta sig att den håller absolut toppkvalitet och har de egenskaper tillverkaren påstår. Gör den inte det märker man det väl ganska snabbt. Det är ju liksom intressantare att tala om att det svindyra regnstället inte är regntätt än att det är regntätt om du förstår vad jag menar. Men visst, jag håller med dig om att det är surt att tvingas inse att man är missnöjd med något man köpt. Men desto viktigare för andra att få veta kanske.

Vi får hoppas att de som köpt svindyra dåliga prylar vågar erkänna att dom gjort ett dåligt köp!?!
 
Kalsonger

Skrev just en om ett riktigt dåligt köp jag gjort av några par Craftkalsonger. Visserligen inte svindyra grejer men tillräckligt dyra i jämförelse för andra modeller för att man ska förbanna att det var bortkastade pengar.
 
cjonsson; sa:
Vad jag saknar är många recentioner på kvalitetsprodukter.

Varför är det så få personer som recencerar sin fina töja eller byxor? Egentligen borde det nästan vara ett tvång att recencera sin friluftsgarderob på de produkter som man använt i mer än ett år?

Utsidan läsare förenen eder och recensera mer!

Bra idé, jag drar igång med lite byxor och annat gott!


/ Nicke
 
Håller med

Jag håller med om det mesta. Recensionsbanken blir vad vi medlemmar gör den till, och folk är ju inte direkt flitiga på att lägga in seriösa recensioner. Ett exempel är kajaker. Det verkar finnas massor av paddlare av olika farkoster här på Utsidan, men bara 8 kajakmodeller är recenserade. Den kajak som har fått flest recensioner har 6 st, övriga 1, 2 eller 3 (Ja, jag har recenserat min!!). Kajak är ju dessutom en pryl som man inte sliter ut så fort, och inte heller byts modellerna varje år.

Kläder kan däremot vara svåra att recensera. När man väl provat sin jacka i något år och är redo att leverera ett omdöme, ja då finns inte den modellen kvar att köpa! I det läget känns det mindre motiverat att recensera.

Jag håller med om att det finns en tendens till att man höjer den egna produkten till skyarna. Denna tendens finns i de flesta recensionsbanker (alltså inte bara på Utsidan). Hur man skall komma till rätta med det vet jag inte riktigt. Jag kan bara tala för mig själv. Jag försöker nyansera mina recensioner och peka på både för- och nackdelar med de porodukter jag recenserar. Det betyg jag ger är (förhoppningsvis) underbyggt av omdömena i recensionen.

Peter
 
Re: Håller med

Pask; sa:
Jag håller med om det mesta.

Och jag håller med Peter...
Därtill anser jag att inläggen i forumen bara blir meningslösare och meningslösare. För några år sedan var det relativt ovanligt med osannolikt korkade inlägg av typen "vilken sovsäck ska jag köpa" och sedan inget mer vad gällde tänkt användningsområde etc. Numera är det väl regel snarare än undantag med dussinet inlägg utan spår av mänsklig hjärnaktivitet varje dag (tex vilken jacka ska jag ha i skogen, vilka kängor ska jag ha i skogen, kan man bestiga Mont Blanc utan några som helst alpina kunskaper etc etc). Eller en iofs vettig fråga men som redan har besvarats 10 gånger de senaste månaderna.

Detta leder på sikt bara till att de som sitter på svaren eller tipsen slutar att svara - eller helt enkelt slutar att kolla forumet över huvud taget.

$0.02
/M
 
Deja vu

Hmm, det påminner om ett inlägg jag skrev ifjol. :(
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6683

Av någon anledning vill inte recensionsbanken ta sig och folk vill inte leta i den heller. T.ex. så finns det ju spaltmeter skrivna om Optimus Nova i forumen, men hur lätt är det att hitta till den. Hade detta skrivits i recensionsbanken istället hade det varit lättåtkomligt. Nu kan man med viss finess ta reda på att Novan har problem på hög höjd med vanlig bensin genom att söka i forumen. Men visst jag har inte heller recenserat min Nova. Mest för att jag tappat tron på att recensionsbanken någonsin skall ta fart. Man kan ju fråga sig varför amerikaner har så mycket lättare att skriva recensioner (www.outdoorreview.com)?

/Jonas U
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carvingkimbo Recensioner Utrustning allmänt 1
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 7
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.