Råd o tips inför skidköp

Ska försöka inledningsvis att fatta mig så kort som möjligt. Jag har länge tänkt köpa turskidor, men inte kommit mig för. En anledning är priset. En annan att det är så sjukt svårt att veta vad jag bör köpa. Så här ser "förutsättningarna" ut:
- jag bor i Övik. En normal vinter har vi mycket snö och det är väldigt kuperad terräng här. Vi har massor av kanonfin terräng att åka i. Både ospårat (i skogsterräng, hällmarker och på havet), spårat (miltals leder. obs! nu tänker jag INTE på preparerade längdspår där jag åker klassiskt/skate, utan mer turleder som leder till diverse vindskydd o raststugor) och skoterspår. Gemensamt med samtliga är alltså att terrängen hela tiden går upp och ner. Sällan plattåkning alltså utan mer 40 höjdmeter upp o sedan 40 fallhöjdsmeter osv. med varierande branthet.
- jag kommer till 70% använda skidorna på hårdare underlag. Se beskrivet ovan. Fina dagar kommer vi antagligen även att köra ospårat i skogen/bergen bakom huset och då med sonen i fjällpulka. Men som sagt, huvuddelen av åkningen kommer att ske i turspår till rast-/våffelstugor i form av helgutflykter. Då också självklart med sonen i fjällpulka.
- Förra vintern använde vi alltid våra längdskidor när vi var på utflykt, vilket gick ok, men inte mer än så. Speciellt jobbigt med tanke på den kuperade terrängen, smala spår (typ skoterbredd) och att vi turades om att dra sonen i pulkan.
- Jag kommer sällan göra fjällturer. Förutom senare i vår då jag ska vara 5 dagar i Kebnekaise och "slättura". Då kommer vi dock endast att följa befintliga leder skulle jag tro.
- jag har mycket bra grejer för längdåkning (både klassiskt och skate) och även riktigt bra topptursgrejer så jag är inte ute efter en kompromiss.
- HUR ska jag tänka? Eftersom jag i princip alltid kommer ha pulkan efter mig när jag använder turskidorna antar jag att jag behöver bra fäste. Typ stighudar? Alltså inte vallningsfria. Hur funkar det i den kuperade terrängen vi har här på hemmaplan? Om man inte har vallningsfria skidor, hur funkar det då? Måste man hålla på att ta av o på hudarna hela tiden eller funkar de även utför? När vi går på topptur har vi såklart hudarna på om det går utför en liten bit av bekvämlighetsskäl, men det är ju ingen höjdare. Men här hemma är det ju upp o ner hela tiden...
- Hur tänker jag med spannet? Kommer som sagt nästan alltid ha pulkan bakom, men nog sällan någon större o tyngre ryggsäck. Troligt mer en liten dagtursrygga som rymmer fika o dunjackan.
- Bredd på skidorna? Vill ju kunna åka i vanliga preparerade spår utan att känna att man förstör dem.
- Typ av bindning?

har säkert ännu fler frågor, men det här får räcka till en början. Nu hoppas jag på många och bra svar :)
 
Jag har vita blixten från armen.
Haft dessa några år och har barat tjärat dem.
De finns att köpa på army någonting i Umeå för ca 500 kr med bindning och stavar.
Googla på army och umeå så får du fram sidan.
Ring och prata med dem, de är mycket trevliga.
Skidorna fungerar i skog och spår, de är lite smalare än Tägnes skidan ex.
Mvh Johan
 
Jag har också åkt en del på vita blixten, vilket har fungerat bra i lössnö på plan mark. Speciellt i skog, typ när man ska ta sig ut på pass under en harjakt.

MEN-åker man uppför och utför och på lite isigt underlag är de jobbiga. Därför köpte jag i år ett par Åsnes Nansen med korta stighudar. Skillnaden är enorm till Åsnes fördel.

Willgott
 
Moahirhudar, BC + Åsnes....kanske :)

Bredd på skidorna? Vill ju kunna åka i vanliga preparerade spår utan att känna att man förstör dem.
- Typ av bindning?

Hejsan,

Då du redan har kompetent "vanlig" utrustning vill du "givetvis" ha någon bra turutrustning. Det finns massor av fina alternativ på marknaden, men det som gör det lite mer komplicerat är att du vill kunna åka i preparerade spår.

Och redan här kan man utan vidare välja "typ" av bindning. Ska man "kunna" åka i preparerade spår vill man definitivt ha ett par moderna bindningar med längsgående "skena", dvs inte någon NN75 mm som sticker från skidan. Nu beror det optimala valet till viss del på om du vill kunna använda dina "sport" pjäxor eller inte, som då styr vad du bör köpa. Men om jag hade valt helt fritt hade jag satsat på ett par Rottefella BC bindningar då de är lite stabilare.

Det andra "självklara" valet är att köpa ett par stighudar. Går man med pulka i skoterspår finns det få investeringar som är bättre för humöret. Personligen hade jag tveklöst köpt ett par hellånga mohair hudar som ger utmärkt fäste och tillräckligt bra glid för att man ska känna att man åker skidor...inte använder dom som en längre variant av snöskor!!!

Vad det gälller skidorna finns det garanterat flera bra alternativ, men jag hade velat ha stålkanter. Och villl man ha skidor med stålkant som sammtidigt passar i maskingjorda spår blir urvalet klart mer begränsat. De enda jag känner till är Åsnes Holmenkollen (http://www.asnes.com/produkt/holmenkollen/). Har personligen aldrig åkt på just denna modell, men har ett par Ingstad Fjell som jag är mycket nöjd med.

/ Stefan
 
En modell

som är hyfsad om du vill ha stålkanter är Fischer E89. Funkar i maskingjorda spår med både längdpjäxor och fjällpjäxor/BC-bindningar.

Men behöver du stålkanter kring Ö-vik? Fördelen utan är att sådana skidor glider bättre.

Thure
 
På skoterspår vill du ha skidor med kanter.
I lössnö utan, i kuperad terräng är fint glid toppen utför, uppför vill du ha fäste, hellånga hudar är inte dumt. I lössnö behöver du skidor som bär, långa och breda. Men med dylika skidor är du inte välkommen i spåret. Själv har jag ett par helkantade relativt smala korta för att åka på skoterspår, men dylika hittar du numera på begagnadesidorna.
go tur
 
Oj, kul att så många engagerat sig :)

Alltid något fall framåt. Bindningar känns det som att jag vet nu vad jag behöver. Någon typ av Rottefella som gärna får passa till mina vanliga längdpjäxor (har ett par klassiska Salomon och ett par skate Madshus. Tror att Madshus passar till Rottefella? Det är iaf en Rottefellabindning jag har på mina skateskidor) även om nu mina skatepjäxor inte direkt är några pjäxor jag vill ha på mig vid turåkning.

Skidvalet känns fortfarande svårt. Hur pass noga måste man vara med spannet? Tyvärr är det inte så enkelt att prova olika typer av skidor eftersom urvalet av turskidor är väldigt väldigt begränsat i sport-/friluftsaffärerna här. Jag är 176 cm lång och väger runt 65 kg. Hur breda kan skidorna vara för att fortfarande passa i ett vanligt skidspår?

Stålkant verkar många rekommendera. Ska man satsa på hel stålkant eller 3/4? Vi åkte en del på skoterspår förra året med endast längdskidor och jag upplevde det inte som så jobbigt utan stålkanter. Sämre glid med stålkanter säger vissa av er, men hur mycket sämre? Att det blir lite tyngre är jag helt klart med på, men tror inte att den extra tyngden upplevs som så besvärande? Så länge man inte vet något annat... ;-) Jag kommer ändå uppleva dem som väldigt mycket lättare än mina topptursskidor. Kan tänka mig att det inte är helt fel ändå att satsa på stålkanter. Man får väl se till att vara bäst tränad av dem man är på tur med så ska det nog gå bra ändå. Och är vi bara ute vår lilla familj så spelar det inte så stor roll om det går lite långsammare pga. tyngre utrustning.

Hudar får nog bli mohair i så fall om dessa glider bättre. Har förstått att de inte är lika slitstarka som nylon, men de lär nog hålla ett antal år ändå. Förstår att hellånga såklart ger bättre fäste uppför, men vad säger ni som har halvlånga hudar? Hur funkar de om man drar en pulka med ett barn och/eller packning? Behövs hellånga hudar då?

Förra året var vi uppe mycket i skogen bakom huset med pulkan och längdskidor och jag tyckte ändå att det gick ganska bra. Såklart att vi sjönk ner en hel del, men så farligt var det ändå inte. Så jag tror att jag kommer bli nöjd med vilka skidor jag än väljer när det kommer till bärigheten. Inget blir ju sämre än längdskidor. Skulle det visa sig att skogsturerna blir fler än vad jag tänkt så får jag kanske försöka hitta några billiga breda träskidor/vita blixten eller annat.

/Emma
 
Spann = svårt

Hej igen

Det där med spann på turskidor är inte det enklaste. Om man jämför med "stresspinnar" så finns det två stora skillnader.

För det första skiljer sig snöförhållanderna mycket mer på tur jämfört med maskingjorda spår. Enda stunden kanske man följer ett skrovligt och bitvis isigt skoterspår, ett tag senare skidar man fram ospårat i lössnö. Detta medför att om det inte är klassiskt "swix-blå" före är det långt ifrån enkelt att varken veta vilken valla som passar bäst ELLER hur långt upp på spannet man vill valla.

För det andra skiljer sig givetvis även skidteknik och hur mycket fäste man vill ha jättemycket om man jämför en dag med pulkan bakom sig och en dag då man skidar fritt.

Av den anledningen är spannet på turskidor ofta klart mjukare och ganska ofta av typen enkelspann. För halvtaskigt glid kan man leva med, men att ta sig fram med baktala skidor är som bekant inte det roligaste.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Toni_v_89 kan någon ge tips och råd?? nybörjare.. Turskidåkning 5
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Moh Ramundberget - Vålådalen råd önskas. Turskidåkning 3
DavidS Behöver råd om bindning Turskidåkning 3
Roffis Ett gott råd! Turskidåkning 7
gaedda Råd för vinterturer Turskidåkning 2
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
Nybörjare söker råd Turskidåkning 3
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.