Proteinpulver för normalidrottaren?

Jag funderar på att köpa lite proteintillskott i pulverform för att äta som komplement till övrig mat och för att få lite extra muskler.

Jag kan ingenting om tillskottsområdet och undrar därför om det är någon idé för mig som "normalidrottare" att äta det. Främst tänkte jag äta det istället för en massa mackor när man har tränat sent och bara ska lägga sig när man kommer hem. Är det bara en massa utkastade pengar eller kommer jag märka en skillnad? Vad tror/vet/tycker du? Vad finns det för olika "pulver" att köpa?
 
Sök på tidigare trådar. Finns mycket att läsa.

Detta ämne är känsligt och lär bara starta en väldigt hetsig diskussion som utmynnar i vilt slagsmål mellan de två lägren. De som vinner är självklart de som käkar proteintillskott eftersom de är biffigast.

Testa lite olika vassleproteiner. Fråga i affären vilka som är godast. Smaken är mycket viktig om du skall köra ett par drinkar om dagen.
[Ändrat av crazy 2005-12-09 kl 11:48]
 
crazy; sa:
De som vinner är självklart de som käkar proteintillskott eftersom de är biffigast.

njae.. jag käkar inte proteintillskott, jag lyfter skitmycke, stark som en jävla björn.. tillskott av den här sorten skaffar man sig av ett par anledningar:

1. man tillhör den absoluta eliten och har svårt att tillgodo se alla behoven med vanlig mat.

2. man saknar nödvändig kunskap för att komponera en vettig måltidsuppsättning.

3. man är lat och vill ändå få i sig det som behövs..

4. man kan inte laga mat och för att inte spy varje gång så äter man pulver och tabletter..

mitt råd, skaffa rutiner runt mat så behöver du inte lägga pengar på dyra tillskott med tvivelaktig effekt. det e klart att gymmen vill sälja sina produkter men de flesta som kan käk och är objektiv kommer att säga att det är slöseri på pengar. ha med en matlåda till gymmet, käka direkt efter du tränat.. gör många portioner när du lagar mat, frys in ta med och värm.. vill du ha tips hur man snabbt och enkelt fixat nyttiga och bra rätter som man kan käka i bara farten så fråga..
 
-PaTRiC-; sa:
mitt råd, skaffa rutiner runt mat så behöver du inte lägga pengar på dyra tillskott med tvivelaktig effekt.
Om du ser till mängden och kvalitén på proteinet så är det klart billigare och bättre med proteinpulver. Att det dessutom är smidigare och gör att du kan få i dig det direkt efter träningen är en klar fördel både för muskelåteruppbyggnad och immunförsvar!
Du får tvivla hur mycket du vill men då det funkar kanon och är billigare än mat så...
Sedan tycker jag att man bör planera så att man äter ordentligt inom 1,5 timme efter det att man tränat.
 
nenonen; sa:
Jag funderar på att köpa lite proteintillskott i pulverform för att äta som komplement till övrig mat och för att få lite extra muskler.

Jag kan ingenting om tillskottsområdet och undrar därför om det är någon idé för mig som "normalidrottare" att äta det. Främst tänkte jag äta det istället för en massa mackor när man har tränat sent och bara ska lägga sig när man kommer hem. Är det bara en massa utkastade pengar eller kommer jag märka en skillnad? Vad tror/vet/tycker du? Vad finns det för olika "pulver" att köpa?
Åh, du beskriver det hela så himla bra:
1. Vill få mer muskler
2. Vet ingenting om prot pulver
3. Istället för mat när man inte hinner göra mat
4. Är det bortkastade pengar?

Hur jag ser på det:
1. Muskler får man genom att anstränga sig, och sedan trycka i sig näring (energi (kolhydrater+fett), proteiner, spårämnen och mineraler). Börja med att styrketräna, eller öka din styrketräningsdos. Ingen får mer muskler av att bara äta proteinpulver (det visste du redan, men det tål att påpekas).
2. Så bra att du ingenting vet om proteinpulver, då blir du lätt offer för all massiv reklam för dessa produkter. Den första frågan du ska ställa dig när du läser reklamen/"informationen" är "Vem tjänar på det här egentligen?" Okunskap är den största anledningen till att se kritiskt på informationen.
3. Bra argument för att äta kosttillskott/proteinpulver. Tränar man som ett as och inte har tid att laga sin mat, då kan pulvren täcka den energiförlust som det förlorade matintaget innebär. Pulvret blir en enkel genväg. Kom dock ihåg alternativen, t ex att laga snabbare mat/träna på andra tider. Det finns ofta tid att spara i vardagen, och vanlig mat är faktiskt väldigt god!
4. Nej, inte för den som styrketränar hårt och inte hinner/kan laga vanlig mat. För normalmotionären, eller den som inte specifikt tränar tung styrketräning, fyller preparaten knappast någon som helst roll, om man inte helt tänkte avstå från vanlig mat. Annars täcker en helt normal västerländsk kosthållning mer än väl proteinbehoven även vid träning.
Det som hårt styrketränande personer har som argument för pulvren är ofta ett "better safe than sorry", ung att "man kan aldrig få för mycket proteiner". Det stämmer väl på ett ungefär (man ska äta jävligt mycket innan man får njurskador t ex), men man ska komma ihåg att den mesta "informationen" om att "better safe than sorry" kommer från de som säljer preparaten, och därför inte är vidare säker.

Vill du lägga pengarna på pulver så är det din ensak. Mitt tips är att du börjar med att lägga pengarna på gymkort eller fria vikter (eller hur du nu önskar öka på din styrketräning, kanske ett stort lass ved och en yxa?), och om du sedan blir missnöjd med din muskeltillväxt, så försöker du med pulver också.

Fundera på vad du ska ha alla de där musklerna till. Om du tränar någon spec idrott, eller ska använda musklerna "på riktigt" (starta en grisfarm...) så kan vanlig gymstyrketräning vara av mindre betydelse. Styrka är en teknikfråga och ofta väldigt grenspecifik, och 150 kg i bänkpress behöver inte vara en fördel när du ska lyfta upp en tung varmvattenberedare, eller dra loss bilen ur diket.
 
haskell; sa:
-PaTRiC-; sa:
mitt råd, skaffa rutiner runt mat så behöver du inte lägga pengar på dyra tillskott med tvivelaktig effekt.
Om du ser till mängden och kvalitén på proteinet så är det klart billigare och bättre med proteinpulver.

joo.. om du väger 140kg och måste peta i dig nästan 300gr proteiner om dagen för att kunna växa.. men för en mindre människa som normaltränar så täcker man ganska lätt sitt proteinbehov med vanlig den vanliga kosten.. Därför så är ett proteinpulver slöseri på pengar, dessutom så är det nästan svårare för en lekman att välja i produktdjungeln av tillskott.. Gäller det vanlig mat så kommer man lååångt med talriksmetoden som funkat sedan 50-talet nån gång eler när dom nu kom på den..

(för du menar väl inte att man skall ersätta mat med pulver, utan att kompletera? att kompletera ett obefintligt behov är oekonomiskt.)
 
Strykarräven; sa:
Fundera på vad du ska ha alla de där musklerna till. Om du tränar någon spec idrott, eller ska använda musklerna "på riktigt" (starta en grisfarm...) så kan vanlig gymstyrketräning vara av mindre betydelse. Styrka är en teknikfråga och ofta väldigt grenspecifik, och 150 kg i bänkpress behöver inte vara en fördel när du ska lyfta upp en tung varmvattenberedare, eller dra loss bilen ur diket.

det e precis samma bluff som med kampsporter, "liten kan klå stor med teknik" det e en liten kille som sped den myten, det e därför det finns viktklasser, tyson skulle dödat en världsmästare i flugvikt oavsett teknik.. man bänkar inte 150kg med enbart teknik, man måste va skitstark oxå, kom ihåg att dom killarna ofta är starka i dom andra grenarna oxå.. dom som e starka på gymmet är starka utanför oxå, tvärtom kan det dock skilja då dom bonnstarka saknar just teknik, men man hör så mycket om bönner som ska va så starka, jag har sällan träffat någon var det stämmer på riktigt..
 
nenonen; sa:
Jag funderar på att köpa lite proteintillskott i pulverform för att äta som komplement till övrig mat och för att få lite extra muskler.

Jag kan ingenting om tillskottsområdet och undrar därför om det är någon idé för mig som "normalidrottare" att äta det. Främst tänkte jag äta det istället för en massa mackor när man har tränat sent och bara ska lägga sig när man kommer hem. Är det bara en massa utkastade pengar eller kommer jag märka en skillnad? Vad tror/vet/tycker du? Vad finns det för olika "pulver" att köpa?
Jag har känt några som tränat på elitnivå eller strax därunder. De verkade ta till pulver och kosttillskott när de var uppe i två pass om dagen, inte när de "bara" körde ett pass 6 dagar/vecka. De var dock väldigt noga med vad de åt för mat.
Det finns bättre mat än mackor att äta efter träningspasset. Laga stora portioner och ät gårdagens kvällsmat efter kvällens pass. Patric brukar tipsa om pastasallader. Jag kokar massor pasta och ris och har i kylskåpet, skär i skinka eller gröna ärtor och ät med lite kryddor. Filmjölk eller olivolja som sås ibland.
 
-PaTRiC-; sa:
det e precis samma bluff som med kampsporter, "liten kan klå stor med teknik" det e en liten kille som sped den myten, det e därför det finns viktklasser, tyson skulle dödat en världsmästare i flugvikt oavsett teknik..


"Too much muscles,to slow"
-Jake Heke,krigarens själ-


peter
 
ping; sa:
-PaTRiC-; sa:
det e precis samma bluff som med kampsporter, "liten kan klå stor med teknik" det e en liten kille som sped den myten, det e därför det finns viktklasser, tyson skulle dödat en världsmästare i flugvikt oavsett teknik..


"Too much muscles,to slow"
-Jake Heke,krigarens själ-


peter

fan, bra rulle.. måste nog se den igen. karraktären Jake var ju inte direkt en liten kille, eller hur? men visst, med två killar i samma storlek så vinner den med bäst teknik.. eller som e fallet med filmen, elakast vinner..
 
-PaTRiC-; sa:
ping; sa:
-PaTRiC-; sa:
det e precis samma bluff som med kampsporter, "liten kan klå stor med teknik" det e en liten kille som sped den myten, det e därför det finns viktklasser, tyson skulle dödat en världsmästare i flugvikt oavsett teknik..


"Too much muscles,to slow"
-Jake Heke,krigarens själ-


peter

fan, bra rulle.. måste nog se den igen. karraktären Jake var ju inte direkt en liten kille, eller hur? men visst, med två killar i samma storlek så vinner den med bäst teknik.. eller som e fallet med filmen, elakast vinner..

Fel,med samma proportioner,givet inte några jävla ytterligheter,så skulle jag säga att teknik vinner.

Självklart spelar känslan en roll också.


peter
 
ping; sa:
Fel,med samma proportioner,givet inte några jävla ytterligheter,så skulle jag säga att teknik vinner.

Självklart spelar känslan en roll också.
peter

du har inte varit i den svängen det hör jag..

pratar vi kontrollerade former så är vi helt överens, med givna proportioner så vinner teknik.. men när det smäller på "riktigt" så dyker en massa andra faktorer upp.. filmen speglade helt andra saker än teknik och storlek..

ett litet exempel på hur det fungerar i kontrollerade former: När jag var 16år och tävlade i både styrkelyft och karate så sparrade jag en gång med en kvinnlig europamästare i karate, hon hade inte en chans mot mig trots överlägsen teknik och erfarenhet, hon orkade inte blockera mina slag då jag var för tung och för stark..

på "riktigt" blir det helt annorlunda eftersom väldigt få människor vet hur dom reagerar med ett brutet näsben, dom flesta/nästan alla får panik och kan inte på egen hand ta sig ur situationen.

egentligen en ganska fånig diskussion.. men, men..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.