Problem med Lundhags Scout kängan

Har köpt ett par nya Lundhags Scout inför den kommande vandringssäsongen. Har gått ca. 8 mil med dessa och kängan fungerar mycket bra t.o.m. utan skavsårsplåster. Men, det finns ett problem som jag tror är ett konstruktionsfel och som påverkar bekvämligheten just på min eller på andras fötter med. Det gäller plösen och framförallt den del som ligger dubbelt under snörningen och som bildar ett veck över fotknölen på insidan av foten. Eftersom tjockleken på lädret är 1,3 mm, så blir det en påfallande hög kant precis i radien där lädret är vikt. Av den orsaken så blir det ett högt punkttryck precis över knölen och som efter ett antal kilometers vandring smärtar rejält. Ett sätt skulle vara att inte göra plösen så vid över och runt vristen, för då skulle vecket hamna i en annan position lite högre upp på vristen. Alternativt skulle lädertjockleken på plösen minskas ned med hälften. Har experimenterat med en annan sula och även med en tjockare socka, men utan resultat.

Känns problemet igen? Är den någon som har upplevt samma obehag och kanske även har fått detta åtgärdat?

Undrar
Mathias
 
MaDe; sa:
Har köpt ett par nya Lundhags Scout inför den kommande vandringssäsongen. Har gått ca. 8 mil med dessa och kängan fungerar mycket bra t.o.m. utan skavsårsplåster. Men, det finns ett problem som jag tror är ett konstruktionsfel och som påverkar bekvämligheten just på min eller på andras fötter med. Det gäller plösen och framförallt den del som ligger dubbelt under snörningen och som bildar ett veck över fotknölen på insidan av foten. Eftersom tjockleken på lädret är 1,3 mm, så blir det en påfallande hög kant precis i radien där lädret är vikt. Av den orsaken så blir det ett högt punkttryck precis över knölen och som efter ett antal kilometers vandring smärtar rejält. Ett sätt skulle vara att inte göra plösen så vid över och runt vristen, för då skulle vecket hamna i en annan position lite högre upp på vristen. Alternativt skulle lädertjockleken på plösen minskas ned med hälften. Har experimenterat med en annan sula och även med en tjockare socka, men utan resultat.

Känns problemet igen? Är den någon som har upplevt samma obehag och kanske även har fått detta åtgärdat?

Undrar
Mathias

Har nog inte haft nåt akut obehag av den, smörj in den med fett eller vaselin och eller slipa ner den lite så ska den inte vara till förfång.
(Förutsätter att du har gått in den med hett vatten inuti, brukar mjuka upp det hårda)
 
Hej!

Jag har fått samma bekymmer. Detta kom efter att jag formgjutit inlägg på grund av mina fötter.

Hur menar ni att jag ska gå in kängan? Fylla den med varmt vatten, hälla ut och sedan sätta i inlägg och gå med dom?

Funderar på att gå till skomakaren i slutet av veckan och höra vad han säger.

Tacksam för tips!

Sedis
 
Ja det kan hjälpa att blöta kängan. Då kommer lädret att anpassa sig bättre efter foten, om deyt sedan räcker för att få bort en sådan "knöl" är meraq osäkert. Normalt skall även en skomakare kunna fixa det, antingen genom att tunna ut lädret där, eller genom att ändra formen.
 
Många fötter får kängproblem, så är det. Nya kängor är inget undantag. Om du har broblem med plösen över foten så är min motfråga har du två par sockar på dig? Hur hårt snör du?
Strumpor och sockar skall bilda mjukt mellanlager mellan fot och känga.
Att gå in styva skor efter uppblötning är normal procedur. Fyll skon med kallt vatten, häll ur gå runt ett par kilometer, torka med skotork eller skrynklat tidningspapper i skon. Fetta in, vaxa och dina skor är redo!
Att behöva tunna ut plösen har jag bara hört talas om en gång tidigare. Försök mera innan du går till skomakaren.

go tur
 
Vitt vaselin på hårda läderkanter på kängans innersida är underskattat, om inte vatten + 5 kilometers marsch har tagit hand om saken!
 
Tackar för alla svar!

Jag har två par strumpor och har gått med dem ca 15 mil tidigare. Detta problem uppstod när jag köpte formgjutna inlägg och foten hamnade i en annan vinkel och höjd i kängan.
Jag ska testa blöta dem, ta på mig strumpor och ge mig ut och gå och se vad som händer!

Sedis
 
Snör dem självfallet under ingångningen men undvik annars att ha kängorna snörade med snabbhakarna, jag använder bara hålen på mina scout om det inte handlar om en passage av ett riktigt djävulst område. Mina skor är så lediga och välpassande nu att jag bara knyter upp dem när jag ska fetta in dem, inte när de åker på och av.

Löst snörda skor ger även andra fördelar som ökad vristträning och ökad ventilation.
 
Annars är en bra regel:

Alla minus 2 av alla hål på platten.

Alla vid nedförsbacke och stenskravel.

Hälften av hålen vid uppgång.

Ja, principen iaf.
 
tassemark; sa:
Annars är en bra regel:

Alla minus 2 av alla hål på platten.

Alla vid nedförsbacke och stenskravel.

Hälften av hålen vid uppgång.

Ja, principen iaf.

Overkill för alla som inte redan har betydande problem med fortlederna och använder men den regenl är det risk att man brabbas av försvagade/förtvinade fotleder (deroende på hur ofta man använder kängor så klart).
 
estetdrägg; sa:
Overkill för alla som inte redan har betydande problem med fortlederna och använder men den regenl är det risk att man brabbas av försvagade/förtvinade fotleder (deroende på hur ofta man använder kängor så klart).

Är det ett medicinskt vedertaget utlåtande eller bara hittepå? No offence men det låter något alarmistiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Swift Problem boka SJ - Länstrafiken BD Fjällvandring 2
Valpish Töfsingdalen vecka 44. Problem! Fjällvandring 1
snurte Problem att boka sommarens tågbiljett Fjällvandring 2
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
skuggarvet problem med tillbaka resan från Kiruna! Fjällvandring 10
Almquist Sulkants problem Fjällvandring 0
majja problem med fötterna... Fjällvandring 10
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
kungsleden båt längst kungsleden=problem? Fjällvandring 4
SofiaR Duger mina Lundhags från tidigt 80tal? Fjällvandring 11
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Klofver Haglöfs lex 110 /lundhags v12 90 Fjällvandring 9
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
barlidenxc lundhags scout Fjällvandring 6
erikhaglund Snöslask? Lundhags eller membrankängor? Fjällvandring 5
pjh891013 Storlek på Lundhags Scout?? Fjällvandring 5
MBac Lundhags Fjell Mid, din uppfattning? Fjällvandring 6
skogenskonung Lundhags eller Meindl att vandra i?! Fjällvandring 10
migael Meindl eller lundhags? Fjällvandring 38
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
fafner Lundhags Professional vs. Meindel & Hanwag Fjällvandring 3
mums_mums m90 jämfört med Lundhags Fjällvandring 3
Lundhags filtsulor? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.