Prijon Kodiak eller Grizzly ?

Har möjlighet att köpa en Prijon Kodiak eller en Grizzly, som är ersättaren för Kodiak, är det någon större skillnad, vad gäller paddlingsegenskaper på dom båda, vet inte vilken jag skall välja. Tar tacksamt emot tips och råd, vill kunna ta med mig mycket utrustning, men det verkar dom båda göra, tacksam för svar
 
Hej! Ingen har skrivit nåt så here it comes...
Jag äger en Prijon Grizzly själv och paddlat den ungefär i ett år. Den är väldig stor, gott om utrymme och lastbar upp till 160kg. Sittbrunnen är stor som en domkyrka, passar väl för större människor. Själv är knappt under 110kg och 183cm, kan komma in och ur utan problem. Rodret är av bra kvalité, har inte haft nåt problem med den. Det går att paddla utan roder i lugnare vatten men jobbigt när det är stökigare (fast det går). Primär och sekunder stabilitet är bra även för nybörjare, inte snabbast dock. Åkte på tur med ungdomar som paddlade tävlingskajak och gick bra att hålla tempo.
Mitt ända besvär som någon annan skrev här är att den kan upplevas som "baljig" olastad. Om du kör ofta utan din flera veckors packning då är det här nåt att tänka på.

Annars är den en riktig bra kajak och är nöjd med den.

mvh

Péter
 
De är ju rätt lika. Grizzly är som sagt uppföljare till Kodiak. Grizzly har som jag ser det bättre däckslinor, lucka och skall ha mer rocker men ändå vara kursstabil. Ser det som en kostnadsfråga. Men mitt val skulle utan att provat Grizzly vara just den.
 
Hej!
Jag har paddlat Kodiak i några år och har nu en Grizzly sedan ett år tillbaka.

Kortfattat skulle jag vilja säga att Kodiaken är en bättre kajak för storvuxna som vill paddla långt, det är mer plats inuti sittbrunnen och kajaken är mer rigid rent allmänt upplever jag -här är Grizzlyn en besvikelse då den är lika mjuk och fladdrig som många andra plastkajaker till halva priset.

Kodiak
Pro:
Känns större inuti för storvuxna och är kanske detta i praktiken rent generellt också?
Mer stum konstruktion/mer väl tilltagen plast än Kodiaken -kanske bäst i klassen?
Inga alternativa speciallösningar med fjädrande linor överallt.
Bättre lösning för locken med spännen i mitt tycke, dock har båda sin fördelar.
Skruvlock för dagluckan framför sittbrunnen(vill jag minnas).
Con:
Lite initalrank(som nämnt här) opackad.
Inte världens roligaste kajak att paddla, kursstabil. Badbalja.
Börjar bli gammal.

Grizzly
Pro:
Lite mer lättsvängd och roligare än Kodiaken.
Uttag på sidorna för paddeltagen/modernare lösning av skrovet
Mer initialstabil än Kodiaken även olastad. Känns nog mer lättdriven i låg fart också intalar jag mig.
Samma sits som Kodiaken/är riktigt bekväm i alla fall.
Har knästöd monterade så att kortare personer får bättre grepp om kajaken med benen.
Har fästen för paddel för självräddning.
Rigid dagluckefack framför sittbrunnen, bättre än den mjuka i Kodiaken som ramlade ner och störde benen.
Känns lättare att bära än Kodiaken -rent subjektiv sådär.
Con:
Tunnare och mycket ömtåligare plast. Den sviktar/böjs väldigt lätt vilket inte Kodiak gjorde samt att den blir djupt repig för minsta lilla åverkan.
Locket till dagluckan är av gummi-träpå-typ, dvs stökigare än skruvvarianten på Kodiaken.
Gummilinor som sitter ihop via ihopklämda rör som används till allt möjligt och som går isär/sönder lätt.
Konstiga lösningar här och var.
Halare plast som gör att kapellet är lite svårare att få på.
Är man lång/stor går det knappt att få plats i den med knästöden monterade, jag har tagit bort dem och tätat skruvhålen. Fler har avhandlat detta på internet, konstigt att de gjort så med ett vinnande koncept med Kodiaken, en stor kajak med en trång sittplats.
Detaljerna går lätt sönder på denna till skillnad mot Kodiaken där inget gick sönder.

Hade jag som 185 och kraftigt byggd velat ha en havskajak för längre paddlingar idag, hade jag valt Kodiak istället om det funnits som ny. Jag är dock rätt nöjd med Grizzlyn också, men den andas definitivt inte lika mycket kvalitet som Kodiaken i konstruktionen/plasten etc.
Båda har för och nackdelar, men någon rak ersättare till Kodiaken tycker jag inte att Grizzlyn är. Det har börjat komma upp andra plastkonkurrenter nu som är nära Grizzlyn, sätena är dock riktigt bra i Prijons kajaker i mitt tycke.

Mina subjektiva 5c. ;-)
 
Ok, intressant. Kanske dags att omvärdera och inte fundera på om man skulle ta och byta bort kodiaken. Men luckan till filaskottet på min kodiak är varken tät eller enkel att öppna så där har jag beställt hem en vanlig kajaksportslucka att byta till. Förvaringsnäten har jag bytt mot linor eftersom dom blivit som påsar. Min Kodiak är lika stadig i plasten som min Yukon Expeditionen dvs båda är rejäla 👍🏻
 
Det där med det läckande locket på Kodiak var såklart en ganska relevant input, det läckte in vatten för för mig också när jag tänker efter. ;-) På Grizzlyns är locket såklart helt tätt.
Skyddslocken till packluckorna på Grizzlyn går lite snabbare att öppna stänga också iom att de hålls med en gummisnodd vs två spännen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
aizing Finish på Prijon Kodiak Paddling allmänt 10
frostic Hur "rolig" är Prijon Kodiak? Paddling allmänt 6
balogh Prijon Kodiak? Paddling allmänt 1
henmajvik Vem vet vad om Prijon Kodiak? Paddling allmänt 5
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
eyck Prijon Enduro 450 Paddling allmänt 0
Helgesnurra Prijon Marlin Paddling allmänt 0
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Ratatoskr Prijon Prilite SkegYak Tour LV vs P&H Scorpio MKII MV CoreLite X Paddling allmänt 1
elevkale Ang prijon Marlin prilite Paddling allmänt 2
Olof G Prijon Prilite Marlin lr Kajman Seeker lr..... Paddling allmänt 1
Tsunami Prijon Yukon med pisslukt Paddling allmänt 11
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Tommy W Alternativ till Prijon Yukon? Paddling allmänt 13
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
jpk Varför/varför inte Prijon? Paddling allmänt 11
Henke_P Prijon 505 el Seayak? Paddling allmänt 2
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
malin1 Är Prijon Seayak bra? Paddling allmänt 1
kobben_se Sealion vs Prijon Seayak Paddling allmänt 3
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
perdans Prijon 359 Combi ? Paddling allmänt 0
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
P-A.M. Prijon Prelite Paddling allmänt 2
Macke27 Tips på "last" till Kajak Prijon Seayak.. Paddling allmänt 2
MikeMike Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 2
börje2 Prijon Millenium Paddling allmänt 1
ejø Prijon klær.. Paddling allmänt 3
niklasno Prijon Yukon Expedition??? Paddling allmänt 8
9174 Prijon Paddling allmänt 5
Björnb Hur stora fötter i Prijon Seayak ? Paddling allmänt 2
Michael Kajak-Prijon Millenium? Paddling allmänt 1
hdn Är Prijon bra? Paddling allmänt 3
Beslutsångest: Point65 eller Prijon seayak Paddling allmänt 6
Hudson Haak Prijon Paddling allmänt 3
Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 0
kindla Omdömen om Prijon seayak Paddling allmänt 1
Prijon Seayak,eller.. Paddling allmänt 1
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
Merchoklad Kodiak? Paddling allmänt 4
rolekl Erfarenhet från Folbot Aleut/Kodiak?? Paddling allmänt 1
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.