Praktiskt problem - att gå på toa på fjället

och inte heller gå ner på huk med hälarna kvar i golvet - det spände för mycket i de biffiga vadmusklerna. Tacka fan för att det inte går att hålla balansen...

Det där kan inte jag göra - och det behövs inte. Vinkeln blir ju mer effektiv om man sitter på tå - ofta har jag ena handen i marken medan jag med den andra drar fram mina byxor mot underbenen för att undvika den fruktade kontamineringen.

En riktigt skittråd det här!

:)
 
Är inte frågeställningen alltför negativ. Skulle det vara ett problem med toa på fjället?

Jag tycker det mest är fördelar. Först letar man reda på en eller ett par stenar att luta sig mot eller sitta på. Sedan vet man att man får vara ifred utan att nån annan stressar en och vill ha platsen. Vidare har man en utsikt att titta på som är oslagbar. Och slutligen slipper man den dåliga toalukten - om utrymmet mellan stenarna är djupt nog.

Jag längtar redan upp på fjället igen... :cool:
 
Det där kan inte jag göra - och det behövs inte. Vinkeln blir ju mer effektiv om man sitter på tå - ofta har jag ena handen i marken medan jag med den andra drar fram mina byxor mot underbenen för att undvika den fruktade kontamineringen.

En riktigt skittråd det här!

:)
Hehe, låtet inte särskilt vilsamt, snarast snudd på akrobatiskt ;)
Som tjej har jag normallånga muskler, så min vinkel blir effektiv fast jag tryggt vilar på hela fotsulor och slipper ha en hand i marken ;)

I övrigt vill jag slå ett slag för fowwes inställning till frågan. Fram för ett njutninsfullt sk*tande på fjället!
 
:O
Jag skall erkänna att jag är helt fascinerad - tydligen har jag missat något viktigt. Inte på alla decennier av mitt uteliv insett att här fanns en närmast existentiell fråga att lösa.
Är det inte bara att huka sig som folk gjort den senaste halva miljon åren?[/QUOT

i New Zealand är det inte bara att huka sig minsann...

https://alpineclub.org.nz/product/poo-pots

(klicka på Poo Pot instructions)

Ciao!

Uffe

Lite mer lightweight och inte lika ... är peepoople... Tyvärr säljs de bara i set om 100000 styck... http://www.peepoople.com/
 
Lite mer lightweight och inte lika ... är peepoople... Tyvärr säljs de bara i set om 100000 styck... http://www.peepoople.com/
Det här är inget att skämta om, utan faktiskt ett vettigt försök att lösa ett massivt förekommande u-landsproblem. De flesta människor bor nu i städer, varav majoriteten i slumområden utan vatten och avlopp. Bortsett från de uppenbara hygienaspekterna finns här (också) ett genusperspektiv: det är särskilt tjejer som får problem, när de inte någonstans kan dra ner byxorna i avskildhet.
Anders Wilhelmsson är en arkitektkollega till mig och mycket engagerad i frågan.
 
Fullt huksittande funkar skitbra!

Med lite stretchande så går det bra att ha hälarna i marken. Det underlättar om marken lutar lite så man har tårna lägre än hälarna. Kanske lägger en pinne på marken som man har hälarna på. Det handlar mer om att rörlighet än styrka.

Ett annat tips är att göra det lilla först innan man sätter sig ner för det stora.


OT:
Angående Peepoople så är det inte bara en säkerhetsfråga (risk för brott när man ut i mörkret) utan hygien och odling. Pga dålig sanitet på många ställen i världen så är många brunnar förorenade vilket leder till mag- och tarmsjukdomar. Fler människor dör varje år av sådana sjukdomar än malaria. Peepoople och andra lösningar som t ex urinseparering ger dessutom möjlighet till att återanvända näringen. Speciellt bra om man inte har råd med konstgödsel. Större skördar ger bättre mat och välfärd. Se t ex http://www.toaletterutangranser.se/index.php
 
Nackdelen med de flesta av de där hukmetoderna är ju att om man har byxor på sig så blir det väldigt nära mellan byxor, skor och det som man inte gärna vill ha på dem...

Är man dessutom van att göra nummer 1 samtidigt som nummer 2 så interfererar den strålen lite grann med byxorna... man får träna på att göra nummer 1 före (enklast tror jag) eller efter (kräver diciplin).
 
Just därför man gör #1 först stående (om man är man) och #2 sittande efteråt.
Upptäckte det i somras på en kajaktur när man gräver ett hål...
 
Hurvida

man kan huksitta med hälarna mot marken eller inte beror på anatomin.

Med någorlunda muskulösa ben är det en omöjlighet.

Att ta av byxorna helt och hållet kan vara bekvämare än att maka undan dem i knävecken.

Nummer 1 görs för män bekvämast just först och stående. Men det kan vara lämpligt att släcka eventuell spridning av eld från brinnande toapapper med nummer 1 som då kanske kan kallas nummer 3?

Thure
 
'How not to be seen'... och ett tyskt talesätt

Ja verkligen, vilken tråd!

Ett problem i fjällen kan vara att man syns på långt håll.

Minns en situation för några år sedan på norra Kungsleden i en sådan där totalt kal u-dal med tät helikoptertrafik. Man vill ju inte bli sedd, tänk om någon sitter där uppe i helikoptern, tittar ner och säger "Nämen oj, är det inte självaste Sachsaren © ® där nere som kurar och försöker gömma sig bakom...ingenting!? Och han kör minsann med full squat idag."
Jag småsprang faktiskt tillbaka till närmaste fjällstuga.
Det finns ett talesätt på tyska: Zum Reisen braucht man Schuhe und zum Sch***en braucht man Ruhe.
 
om man kan huksitta med hälarna mot marken eller inte beror på anatomin.
Med någorlunda muskulösa ben är det en omöjlighet.
Det här börjar bli riktigt djupsinnigt.
Här står jag i ett tillstånd av total kognitiv dissonans.
1. I spegeln ser jag två rätt korta, tjocka och milt talat betydligt mer än genomsnittligt muskulösa ben.
2. I forum ser jag ett expertutlåtande om att jag med sådana ben inte skall kunna sitta på huk med hälarna i golvet.
3. Jag sätter mig därefter på huk med hälarna i golvet utan att det stramar i några muskelfästen. Jag mäter vinkeln mellan golvet/fotsulan och undebenets framsida till strax under 45 grader. Min balans är perfekt.

Vad skall jag nu tro på...?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Swift Problem boka SJ - Länstrafiken BD Fjällvandring 2
Valpish Töfsingdalen vecka 44. Problem! Fjällvandring 1
snurte Problem att boka sommarens tågbiljett Fjällvandring 2
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
MaDe Problem med Lundhags Scout kängan Fjällvandring 23
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
skuggarvet problem med tillbaka resan från Kiruna! Fjällvandring 10
Almquist Sulkants problem Fjällvandring 0
majja problem med fötterna... Fjällvandring 10
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
kungsleden båt längst kungsleden=problem? Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.