Inte bensin!!!
Jag måste genast varna dej från att använda bensin i Petromax lamporna! Detta även om ett amerikanskt företag som säljer dessa säger att det går att använda.
Jag har själv öppnat några av dessa lampor och kollat hur de är uppbyggda och kan därför inte rekomendera något annat bränsle än fotogen i dem. Petromax kommer inte från "Petrol" utan från "Petroleum" som är det samma som fotogen i Sverige.
Om du inte hittar Petromax lampor i Sverige, så dyk in på ett överskottslager och se om de har Optimus 200P eller Radius 119 lampor där. Andra alternativ är nya Santrax lampor som finns att köpa på bl.a. Jula. Santrax tillverkas för övrigt på samma ställe som Petromax och är exakta kopior, förutom att de flesta av Santrax lamporna är tillverkade i stålplåt då Petromax är tillverkad i mässing.
Lamporna är lätta att använda. Vi brukar göra så här:
Först öppnar vi tryckventilen så att det inte finns något tryck i tanken. Sedan vrider vi på ratten för rensnålen (den stora ratten som finns på sidan av lampan), så att eventuellt brännsle som finns i förgasar röret rinner ner i tanken. Följande steg är att förvärma själva förgasar röret. Det finns två sätt, ett är att man använder rödsprit som man med en liten doseringsflaska häller i en kopp som finns i nedre kanten av förgasar röret. Därefter tänder man på rödspriten med en tändsticka och låter rödspriten brinna upp nästan helt. När vätskan har brunnit upp nästan helt, stänger man tryckventilen (på korken), och börjar försiktigt pumpa upp trycket i tanken. Först några gånger med pumpen, och om det inte börjar slå ut stora eldsflammor runt toppen av lampan, så fortsätter man att pumpa upp trycket tills det rätta värdet på mätaren har uppnåtts. Om det brinner med lågor runt toppen på lampan, beror det oftast på att förgasar röret inte är tillräckligt varmt så att fotogenet inte förgasas tillräckligt och således ger en för riklig blandning, (precis som på en bilförgasare). Sedan borde lampan fungera flera timmar innan du behöver pumpa mera tryck i den. Det lönar sej naturligtvist att kolla trycket med jämna mellanrum för när trycket minskar, så minskar också ljusstyrkan, och förgasar röret kan bli för kallt om det inte brinner riktigt bra. Justera aldrig ljus styrkan med rensnålsratten, utan justera endast genom att sänka respektive höja trycket i tanken. Det andra sättet att förvärma lampan på, finns på endel men inte alla fotogenlampor, nämligen en liten blåslampa som är fastmonterad direkt på tanken. Då stänger man först tryckventilen och vrider upp rensnålsratten så att det inte slipper något tryck ut genom munstycket (pilen visar normalt uppåt då förutom på Radius 119 som visar neråt i det läget). Sedan pumpar man upp trycket med pumpen tills man har rätt värde på mätaren (märkt med ett rött streck). Följande steg är att tända en tändsticka och föra den nära blåslampsmunstycket och öppna ventilen till blåslampan. Låt lågan förvärma förgasaren i ca 60 sek (ibland krävs något längre), och pumpa upp trycket om det så behövs. När lampan har förvärmts, vrider man på rensnålsratten så att rensnålen är i ner läge, dvs rattens pil visar neråt, och glödstrumpan borde tändas. Stäng blåslampsventilen och pumpa upp trycket tills rätt tryck har uppnåtts.
Hoppas att du fick någon nytta av denna information.
Om du vill se våran samling med dessa typer av lampor, så kan du söka dej in på sidan:
http://willman.20m.com
Hälsningar,
Anders