Packa pulka? Pulka på tåg?

Finns det några bra knep hur man packar en pulka? Vad använder man för packpåsar? Hur gör ni med en pulka på tåget? Funkar det?
Ni som har lite erfarenhet: Det finns säkert fler frågor jag borde ställa. Hjälp mig ur min okunskap.

HåkanF

Finns det några bra knep hur man packar en pulka? Vad använder man för packpåsar?

HåkanF

Köpte två stora nylonbagar på COOP Forum. Sovsäckar och kläder ryms gott och väl i den ena. Lätt och smidigt att bara lyfta bagarna ur pulkan in i tältet. Tältet packar jag för övrigt i dess originalpåse, direkt under pulkaduken. Men det finnsju även speciallösningar, typ Hillebergs pulkapåselösning. Har för mig att det finns tips på viktfördelning etc nånstans också, men hittade det inte nu. Kanske hos nån pulkafabrikant? Du får googla :)

ps. se skakeltips för tågtransport etc i din andra pulkatråd. ds

Finns det några bra knep hur man packar en pulka? Vad använder man för packpåsar? Hur gör ni med en pulka på tåget? Funkar det?
Ni som har lite erfarenhet: Det finns säkert fler frågor jag borde ställa. Hjälp mig ur min okunskap.

HåkanF

Jag brukar försöka att packa lite tyngre grejer i mitten, då jag inte vill att pulkan ska vara för framtung. Jag föreställer mig att pulkan gärna vill gå lite djupare, dvs. mer motstånd, i t.ex. lössnö. Inte heller vill jag packa den alltför baktung, då det blir extra jobbigt i uppförslut.

Har tyvärr aldrig tagit med pulka på tåg, så där kan jag inte råda.

Jag brukar packa sådant som är fuktkänsligt i olika vattentäta påsar, alltså de med rullbar förslutning och som man brukar ha när man paddlar kajak.

Mvh /Joel

Tungt bakom mittpunkten, så att framändan rider ovanpå snön. Med bra kapell har jag bara använt standardsäckar, på våren gärna vattentäta Ortlib. Lång pulka underlättar tältmedförandet.
//J

(klipp)Hur gör ni med en pulka på tåget? Funkar det?(klipp)
HåkanF

Alla pulkor jag använt har varit bärbara dvs som mest ca 150 cm långa och vikt 4-5 kilo. Skalarna har varit delbara och har förvarats i pulkan.

Pulka på tåget funkar lika illa som allt annat på tåget ;). Man får vara ute i god tid och ställa pulkan i de utrymmen som finns. Är pulkan av modellen träpulka 180 cm eller liknande så lär man få polletera. Det är så dyrt att jag föredrar flyg, pulka kan (eller kunde i alla fall för några år sedan) flygtransporteras tillsammans med passageraren för lägre pris än SJ tar för polletering och platsbiljett.

Ett annat hett tips är bussgods till destinationen :).

Pulkan packar jag med de tyngsta grejorna en liten bit från aktern och naturligtvis så lågt som det går. Absolut inte långt fram, då går pulkan dåligt och det blir tungt att dra.

Använder oftast den stora ryggsäcken i pulkan (som hittills saknat kapell, s k "Paris-pulk"). Med kapell packar jag i vattentäta packsäckar, använder samma som normalt sitter som foder i ryggsäcken.

Med kapell har jag oftast packat sovsäck och lite kläder i ryggsäcken och haft resten av utrustningen i pulkan. Tycker det blir bra balans med ca 10 kilo på ryggen och 15-20 i pulkan. Med min kapelllösa pulka använder jag en 30 L säck och packar lite mellanmål, vindsäck och förstärkningsplagg så jag slipper packa upp pulkan för att ta rast (med kapell kan man lika gärna ha rastprylarna i pulkan).

De gånger jag gått utan ryggsäck och bara använt pulka har jag haft en liten höftväska för vätska och godis...praktiskt.

//J

Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Pulka på tåget funkar lika illa som allt annat på tåget ;). Man får vara ute i god tid och ställa pulkan i de utrymmen som finns. Är pulkan av modellen träpulka 180 cm eller liknande så lär man få polletera. Det är så dyrt att jag föredrar flyg, pulka kan (eller kunde i alla fall för några år sedan) flygtransporteras tillsammans med passageraren för lägre pris än SJ tar för polletering och platsbiljett.
//J

Våra pulkor är åtminstone 180 cm långa och det har aldrig varit några diskussioner angående polletering. Kollade första gången jag skulle åka och fick då rådet att se till att jag är tidigt på tåget så skall det inte vara några problem.

Våra pulkor är åtminstone 180 cm långa och det har aldrig varit några diskussioner angående polletering. Kollade första gången jag skulle åka och fick då rådet att se till att jag är tidigt på tåget så skall det inte vara några problem.

Det förutsätter ju iofs att du kliver på vid samma station som tåget utgår från... även på tillbakavägen.

Ryggsäck

Packa i en rejält stor ryggsäck som du sedan kan skjuta till lämplig tyngdpunkt. Tält och kök spade å sånt löst.

Pulka är jättefint på platten men det är skönare att ha storhopen av packningen på ryggen när pulkan skall dras i lite brantare motlut.

Packa i en rejält stor ryggsäck som du sedan kan skjuta till lämplig tyngdpunkt. Tält och kök spade å sånt löst.

Pulka är jättefint på platten men det är skönare att ha storhopen av packningen på ryggen när pulkan skall dras i lite brantare motlut.

Har också kört med ryggsäcksmodellen. Det är faktiskt inte dumt alls, bl.a. för att det är enklare att hålla reda på "lösa grejer" om de ligger i ryggsäck. Utöver att man lätt kan förändra tyngdpunkten, så är det en extra säkerhet ifall skakeln eller pulkan skulle gå sönder.

Mvh /Joel

Kompisen försökte baxa en segebaden 180 cm på tåget men konduktören tvärvägrade. Nattåget från Sth. Det är iofs några år sedan, bra om de har tagit reson.

När jag har min "Paris" så har jag ibland kunna lägga den på hatthyllan :) (beror på vagnsmodell).

//J

Packa i en rejält stor ryggsäck som du sedan kan skjuta till lämplig tyngdpunkt. Tält och kök spade å sånt löst. (klipp).

Funkar kanon i en stor pulka. I en liten pulka tycker jag att det är bättre ha säcken på ryggen och packa tunga prylar under kapellet...annars måste man hitta rätt tyngdpunkt för pulkan när man packa ryggsäcken, om någon förstår vad jag menar :).

//J

Funkar kanon i en stor pulka. I en liten pulka tycker jag att det är bättre ha säcken på ryggen och packa tunga prylar under kapellet...annars måste man hitta rätt tyngdpunkt för pulkan när man packa ryggsäcken, om någon förstår vad jag menar :).

//J

Förvisso, men jag brukar alltid ha en liten rygga på mig, även när jag drar pulka. Där brukar jag ha sådana saker som man vill ha lättillgängligt.

Mvh /Joel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
luddbert Ryggsäck + pulka Turskidåkning 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg