Oömt sovsäcksöverdrag

Efter besked i en annan tråd om att uppblåsbara liggunderlag från Exped är känsliga för glödsprätt började jag fundera på att sy ett nytt sovsäcksöverdrag med plats även för liggunderlaget.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68774

Tanken är att främst använda det när man sover i vindskydd men även vid övernattning i det fria under presenning. Ovansidan skall alltså skydda mot glöder och smuts medan undersidan skall skydda mot väta och vassa föremål.

Botten tänkte jag utforma som en låda av någon vattentät duk. Men vilken typ ska man välja?

Och vad syr man ovansidan av, bomull eller nylon? Nylon blir väl lättast men det stoppar inte mot glödsprätt lika bra som bomull.
Nylon har helt klart den fördelen att det suger åt sig mindre vatten och torkar snabbare men eftersom jag ändå tänkt ha någon form av tak över mig har detta inte så stor betydelse.

Synpunkter på utformning, materialval och arbetsmetoder tas tacksamt emot.
 
Det beror väl på lite vad du är ute efter.. (som vikt osv). Har själv blivit en stammis på www.extremtextil.de då de har EtaProof att tillgå (hokus-pokus-vattentätt bomull). Tittade just nu och de har visst ett Nomex-tryg som både skall vara vind- och vattentätt, samt brandsäkert (nomex är per definition brandsäkert och det är detta roliga material som får diverse motorsportförare att överleva eldklot efter olyckor).

Annars så kan man ju sy det i ett tunnt och lätt ripstop sil-nylon tyg. Dock så blir det inte direkt framsäkert. Sil-nylon blir nog också lite instängt (har ej testat själv dock, men mitt tält är sil-nylon och det andas direkt inte igenom tyget iaf).

Vill du ha med andning så finns ju 2 och 3 lagriga membran och tyg (Goretex och liknande) att tillgå. Dessa är dock syntetbaserade.

EtaProof är ett högdensistetsbomull. Har själv sytt ett par jackor av det och tycker att det är en riktigt förjd (iaf på jacka) då det håller en "lagom" temperatur pga sin vind och vattentäthet (det andas dock ordentligt, inte att jämföra med goretex som är som en blek ica-kasse). Har inte testat dess eld-förmåga men gissar att det är likadant som säg ett tunnare jeans-tryg.

Utformning beror lite på hur avancerat och snyggt det skall vara. Skall du göra det enkelt för dig så ta och rita av sovsäcken/liggunderlaget (beroende på vad som är störst), lägg på lite (5-10cm), tejpa ihop pappersmallen och se om du och prylarna får plats i det. Funkar det så lägg på 1-2cm sömnsmån och klipp ut ur tyg (kan ju vara bra att göra en sida med öppning för huvud, men det är ju typ självklart).

Du kan ju när du är igång sy in en dragkedja i öppningen upptill så att du kan fästa ett myggnät (kan vara trevligt). Här kan du ju också likt en sovsäck sy in en "kanal" för en gummisnodd om du vill dra ihop öppningen. En längstgående dragkedja kan underlätta i och urkommande (finns även vattentäta att köpa bl.a. hos extremtextil).

Tätning av tyg/sömmar göres enligt föreskrift för tyg (beroende på vad du väljer, med ex. sömntejp.

Om du är smidig så ser du till att minimera antaltet sömmar, dvs gör ett mönster där du "viker över" ena sidan och syr endast på en kant.
 
Hjärtligt tack för dina synpunkter, allt kommer att beaktas.

Vikten är inte det viktigaste kriteriet (eftersom jag i deta scenariot skippat tältet kan jag kosta på mig några hekto hit eller dit) utan snarare stryktålighet.

Idéen med att sy överdraget av en våd låter bra men eftersom jag skall ha plats för liggunderlaget också så är det knappast möjligt med de tygbredder som normalt verkar förekomma. Jag hade egentligen inte heller tänkt använda något supertyg utan snarare välja olika material för botten och överdel, men det är ju inte hugget i sten direkt.

Myggnät finns med i planen, liksom längsgående blixtlås för att lättare ta sig i och ur samt för att kunna sätta sig upp på morgonen för en stunds kontemplation.
Men snörning i huvudändan tror jag att jag hoppar över, sover nog ändå mest på sidan så det är inte riktigt tillämligt här.

Förslaget att göra en pappmal är bra och det kommer jag säkert att följa.

Fler förslag, synpunkter, goda råd eller idéer? Allt välkomnas!
 
tja, beror vad du gör det av... gör du det av ngt som är vattentätt så kan man ju leka med att försöka få in ngn slags struktur som kan ge styrsel i materialet och tillåta dig ha en båge över huvudet, fast då blir det mer en bivy :D

man kan få tag på lite diverke "skumma" prylar hos shelby.fi (dock är frakten dyr jmf med mycket annat)

vad angår material så kan man ju experimentera med ngt billigt för att sedan sy en likadan i ngt fint dyrt.

Nåja. Det beror på som sagt hur mycket du vill lägga på kalaset. Men jag kan starkt rekommendera att köpa ngt "kul" tyg. Det är snudd på beroendeframkallande att sy saker som verkligen "funkar" minst lika bra som de på marknaden om inte bättre (väldigt off topic: har sj sytt mig & sambon jackor i EtaProof med Cordura 1000den förstärkningar. finns inte ens att köpa denna fina materialkombination)
 
Som jag förklarat i den andra tråden har jag ännu inte köpt något uppblåsbart liggunderlag, så detta projekt ligger för tillfället på is.

Men jag har funderat en hel del på det du skrev om materialval och måste medge att EtaProof låter väldigt intressant. Tyvärr är det ganska dyrt, men till ovansidan kan man ju ha råd med det. Till undersidan blir det troligen något vanligt syntettyg. (En fråga om EtaProof, är det tvättbart eller försvinner impregneringen då?)

En struktur i huvudändan med två tvärställda bågar och ett fönster av myggnät vore kanske inte så dumt men tveksamt om jag klarar av ett så komplicerat arbete. Vi får se när planerna tar lite fastare former.
 
Tack för det.
Mild handtvätt med tvålbaserat tvättmedel vid enstaka tillfällen går alltså bra, och det räcker nog för mig.
 
Ett kort inlägg om att använda överdrag. Jag har ett överdrag i nylon på ena sidan och bomull på andra. Jag väder den sida upp/ner som passar bäst om jag vill ha mer regnsäkerhet (klarar dagg och duggregn) eller om jag vill ha gnistsäkerhet. Jag använder det mest när jag fryser i tältet. Det ger minst 5-10 grader till i komfort. Mitt överdrag har inga stänger utan bara dragsko i huvudänden. Jag drar det bara över huvudet om det är mygg eller regnar. Det är alltså längre än sovsäcken.

En klar favorit. Tar lite plats och följer alltid med. Jag lånar ut det till kamrater med för tunna sovsäckar när det behövs.
 
Jag använder ett sovsäcksöverdrag från amerikanska försvarsmaktens sovsäckssystem. Finns att köpa billigt på E-bay. GoreTex. (Det camoflagefärgade på bilden i länken. Det fungerar jättefint, och man kan dessutom dra en flärp över huvudet om man ligger i det fria när det regnar. Har testat många gånger, och det fungerar alldeles utmärkt. Köpte hela sovsäckssystemet för 900 kr.

Själva överdraget är inget för gramjägare, men är otroligt funkis och prisvärt. Betvivlar att det klarar glödsprätt, men du får i ett liggunderlag utan några som helst problem.

http://i16.photobucket.com/albums/b12/ashgrabbie/a2011-10-30002024.jpg

Finns här för 25 dollar, alltså ca 165 kr ex frakt och tull:

http://www.ebay.com/itm/Gore-Tex-Bivy-Sleeping-Bag-Cover-Bivey-Goretex-VG-Genuine-US-Military-Issue-/260989856874?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cc4352c6a#ht_1342wt_984

Köper du två, lär du ju vara säker från gnistor. ;)
 
Senast ändrad:
Ett kort inlägg om att använda överdrag. Jag har ett överdrag i nylon på ena sidan och bomull på andra. Jag väder den sida upp/ner som passar bäst om jag vill ha mer regnsäkerhet (klarar dagg och duggregn) eller om jag vill ha gnistsäkerhet. Jag använder det mest när jag fryser i tältet. Det ger minst 5-10 grader till i komfort. Mitt överdrag har inga stänger utan bara dragsko i huvudänden. Jag drar det bara över huvudet om det är mygg eller regnar. Det är alltså längre än sovsäcken.

En klar favorit. Tar lite plats och följer alltid med. Jag lånar ut det till kamrater med för tunna sovsäckar när det behövs.
Mycket intressant idé med ett vändbart överdrag, tål verkligen att tänkas på.
Stort tack!
 
Jag använder ett sovsäcksöverdrag från amerikanska försvarsmaktens sovsäckssystem. Finns att köpa billigt på E-bay. GoreTex. (Det camoflagefärgade på bilden i länken. Det fungerar jättefint, och man kan dessutom dra en flärp över huvudet om man ligger i det fria när det regnar. Har testat många gånger, och det fungerar alldeles utmärkt. Köpte hela sovsäckssystemet för 900 kr.

Själva överdraget är inget för gramjägare, men är otroligt funkis och prisvärt. Betvivlar att det klarar glödsprätt, men du får i ett liggunderlag utan några som helst problem.

http://i16.photobucket.com/albums/b12/ashgrabbie/a2011-10-30002024.jpg

Finns här för 25 dollar, alltså ca 165 kr ex frakt och tull:

http://www.ebay.com/itm/Gore-Tex-Bivy-Sleeping-Bag-Cover-Bivey-Goretex-VG-Genuine-US-Military-Issue-/260989856874?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cc4352c6a#ht_1342wt_984

Köper du två, lär du ju vara säker från gnistor. ;)
Tack för förslaget, men jag har redan ett överdag i GoreTex så jag tror jag hoppar över erbjudandet. Dock önskar jag att känt till detta tips innan jag köpte mitt som var nästan tio gånger dyrare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannatillfots Tyg- sy eget sovsäcksöverdrag Gör det själv 26
katt Ideer till sovsäcksöverdrag Gör det själv 0
jokanv97 Sovsäcksöverdrag Gör det själv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.