Olyckan är där när man minst anar det!

Re: Malmöbo med hjälm

"Man blir klokare på äldre dagar och inser att
man har något att skydda trots allt..."

Jag håller med det där om att man blir klokare när man blir äldre. Är 34, skaffade cykelhjälm vid 29 efter att ha cyklat omkull på gatan och dunkat huvudet i asfalten (fick in en påse med videobox i framhjulet. Tvärnit. Inte så smart - jag vet). Ironiskt nog hade jag just tänkt köpa en hjälm pga jag skulle vara med i ett mtb-lopp på motionsnivå. Åkte till akuten, där läkaren konstaterade att jag inte fått hjärnskakning, och frågade om jag inte funderat på cykelhjälm...
Har även senaste två vintrarna kört telis med hjälm. Man blir nog inte bara klokare - man blir fegare... och det kan nog vara hälsosamt.
/Jonas
 
gahne; sa:
Om det inte är fri sikt så ska man väl sakta ner? (Nej, jag gör inte alltid det heller, men man ska väl det?)

Det står väl något i trafiklagen som i princip går ut på att man ska kunna stanna på den sträcka som man har sikt över, annars kör man för fort (fick jag lära mig när jag tog körkort i alla fall). Det kan ju ha hänt en olycka bakom en krök så vägen är blockerad. Om du då kommer och dammar in i olycksplatsen så lär du ju knappast kunna stämma dom jävlarna för att dom blockerar vägen.

Nja, jag har kört in i ett elstängsel trots fri sikt. Det var inte så lätt att se, tre tunna ståltrådar bara. Det visade sig inte vara på och var inte skyltat trots att det korsade en iofs enskild väg. Man håller inte utkik efter precis allt även om man tror det.
 
Hjäm är ett måste...

Efter närkontakt av tredje graden med asfalten (med hjälm) tänker jag inte sluta, slogs medvetslös trots hjälm, ohc vaknade upp och visste inte var jag var... läskigt tro mig

///Björn
 
hjälm använder jag alltid när jag är ute och tränar. och visst har jag gjort mina vurpor och smällt in i träd. Men ta i trä inga allvarliga skador än så länge.

Ang Malmöbor och cykelhjälm var en lite notis i senaste Kadens om just det och dom är sämst i Sverige på att använda hjälm.
 
Aardwolf; sa:
Ang Malmöbor och cykelhjälm var en lite notis i senaste Kadens om just det och dom är sämst i Sverige på att använda hjälm.

Det har jag inte svårt att tänka mig, det är inte varje dag man ser en cykelhjölm här i Malmö... Tyvärr

///Björn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.