Övernattningstur MTB plus Vandring i Sälen

Hej

Har bestämt med en kompis att vi ska cykla MTB med övernattning. Utöver detta ska jag och Sambon tälta vandra i Sälen i sommar. Det kan eventuellt bli en semestertur runt Gardasjön i sommar med tältning nån/några dagar.

Ät total nybörjare på detta så alla tips är välkomna.

Har läst endel på utsidan och kollar utelivsbutiker på nätet. Jag vill inte lägga hur mycket pengar som helst som den ekonomiska delen är en faktor. Dessutom så bör utrustningen vara ganska lätt om jag ska cykla med den.

Har kommit fram till följande och undrar om jag är rätt ute.
Tält
Urberg 2-p från Outnorth. Det kostar 1295 och verkar vettigt. En annan kandidat var XXL Nordmarka 2 men det har fått sådär omdömen. Kollade även Habitat NX men drog iväg lite väl i pris tyckte jag (vet att folk kan betala både 5 och 8 tusen för tält men det är inte vad jag söker)

Liggunderlag
Kollade sådana självupplåsbara men känns som ett klassiskt funkar fint. Verkar finnas på både ClasOlson, Jysk osv för nån 100-lapp. JAg har inget emot att sova hårt. Tjejen vill däremot ha nåt mer komfortabelt så tips mottages.

Kök
Spanat på både biltema och Trangia 27-3. Lutar åt 27-3 med gasbrännaren.

Sovsäck
Det har jag en Haglöfs som säkert funkar bra. Tjejen behöver något och kan väl säga att hon är ganska frusen av sig. Dun verkar bra men väldigt dyrt.

Mat/Kaffe
Bullens pilsnerkorv, bacon, äggröra. Grilla krov. Ja sånt som jag kommer på som kan funka. Kaffe är iof viktigt, kör ni pulver eller finns det bättre lösningar.

Övrigt
Vad har jag glömt av de stora sakerna? Kikat på tändstål, drybag, ihopfällbar tallrik osv.

Tanken är att sätta en pakethållare på sadelstolpen (typ Biltema) för att kunna ha hält, liggunderlag på. Sedan ryggsäck med mat, extrakläder, sovsäck.

Är jag rätt ute tror ni?

Tack på förhand
 
Så här i högsta allmänhet gäller det för MTB-turer att minimera både vikt och storlek på packningen, så några saker på listan var inte helt optimala.
- Tälten är väl helt ok, man får gå upp en hel del i pris för att få något mycket lättare
- Det finns faktiskt en poäng med uppblåsbara liggunderlag i detta fall, då de tar mycket mindre plats (och är bekvämare). Ett vanligt liggunderlag får man dock hyfsat bra fast vid styrstången, så nog går det också.
- Då det gäller kök är en Trangia definitivt inte det första jag skulle ta med mig. En enkel toppmonterad gasbrännare (jag har haft en billig PocketRocket i snart femton år) och en eller två små kastruller är lättare och tar mindre plats.
- Då det gäller sovsäck är dun som du säger bra, men också dyrt.
- Maten får nog gärna vara något lättare än det du föreslår. Kaffe vill man ju förstås ha, och pulverkaffe duger inte. Det finns lätta pressopannor, och till en del kastruller pressoinlägg, och också ultralätta filter som man sköljer ur.
- Biltemas pakethållare för sadelsstolpen fungerar nog om bara har lätt vikt på den. Annars är det bara en tidsfråga innan den går sönder.

Det finns två skolor för hur man har packningen då man cyklar MTB. Den traditionella är att ha en ryggsäck på upp till 35 liter. Varje kilo över 10 kg (gränsen är inte exakt) påverkar njutningen och även själva cyklingen ordentligt negativt.
IMG_0628.JPG


Det andra alternativet är att ha det mesta på cykeln: En ramväska i huvudtriangeln, en sadelväska eller pakethållare samt en packpåse på styret.
MVI_6567.jpg
 
Ja ska man cykla MTB så vil man verkligen ha lätta grejor och då kommer det kosta en hel del. Lämna allt du verkligen inte behöver hemma.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.