ÖIP bättre än Ruddalen?

Bättre än Ruddalen?! Hå! Att denna käftsmäll blivit obemött under snart två veckor måste bero på göteborgsk julstress eller nåt - det skulle väl möjligen vara de få skrinnarna som ger en positiv bild av det hela, annars verkar det fortfarande fattas tak och läväggar?
// Bengt
 
Bra att någon nappar Bengt.

Det jag gillar på ÖIP är känslan av att åka i en stad med delvis hundraåriga och vackra byggnader samt parkträd runt ikring.

Känslan på Ruddalen är parkeringsgarage om du fattar?

Att känna en bitande nordan har jag heller ingenting emot jag gillar vintern. Stadens ljus och himmelen ovanför huvudet är också en postiv del av upplevelsen på ÖIP.

Thure
 
Har ni fastnat i julstressen på framsidan?

Hade väntat mig ett tungt vägande argument:

"ÖIP har mycket kortare säsong än Ruddalen. Bättre en is att åka på än ingen is alls."

Thure
 
Att känna en bitande nordan har jag heller ingenting emot jag gillar vintern. Stadens ljus och himmelen ovanför huvudet är också en postiv del av upplevelsen på ÖIP.
Thure

Instämmer helt ... ÖIP har helt enkelt en "ute-känsla" man aldrig kan få på en isbana under tak. Det enda som förtar "ute-känslan" lite är belysningen på kvällarna. Men det finns botemedel mot det också: man går till ÖIP efter stängningsdags (jodå, man kommer in då) då belysningen har släckts - och då kan man få sig en månskenstur på ÖIP om man vill och har tur med vädret.
 
Har legat lite lågt i debatten eftersom jag har hört att Ruddalens isaggregat inte är vassa och misstänkte att Thure hade det som något trumf i bakfickan ("ÖIP har 100 kW aggregat och Ruddalen bara 20 kW"). Däremot så finns nu faktiskt möjligheten att även i Göteborg uppleva "känslan av att åka i en stad med delvis hundraåriga och vackra byggnader samt parkträd runt ikring" eftersom den nya bandybanan på Heden har öppnat och det med ett isaggregat som enligt uppgift klarar 18 plusgrader!

http://www.gt.se/nyheter/1.1393691/hogsta-betyg-fem-getingar

Visserligen är det en bandybana och ingen skridskooval men just nu känns det som om vi Göteborgare både kan äta kakan och ha den kvar.

-Palle
 
Trevligt

att ni fått Heden också Palle.

Vi har också några konstfrysta bandybanor varav Zinken på Söder är rätt centralt belägen men det är inte nämnvärt med tider för allmänhetens åkning där om man inte är vardagsledig.

Min huvudpoäng är att det finns konstfrusna isar som vi måste utnyttja och på det sättet värna om så att möjligheterna att åka inte minskar. Är man lite lagom provokativ så lever tråden lite längre.

Thure
 
Senast ändrad:
Säsongslängder på ÖIP och Ruddalen

Hade väntat mig ett tungt vägande argument:

"ÖIP har mycket kortare säsong än Ruddalen. Bättre en is att åka på än ingen is alls."

Thure


Jag vet inte om säsongen på Ruddalen är så där förfärligt mycket längre. År 2009 dvs förra säsongen stängde Ruddalen den 9 mars, 8 dagar efter ÖIP -- är detta "mycket längre"? Och i år har ÖIP öppet längre än Ruddalen som redan är stängd för säsongen. Att Ruddalen redan har stängt beror på att den inte anses säker - snömassorna på dess tak kanske får taket att kollapsa. Och där har vi ett i mitt tycke tungt skäl mot att bygga tak över ÖIP.

Ett skridsko-SM skulle ha körts på Ruddalen denna helg, men har blivit inställt där för att Ruddalen har stängt av säkerhetsskäl - tävlingen körs istället på ÖIP.

Nu på söndag är sista öppetdagen på ÖIP's rundbana, sedan stänger den för säsongen enligt schema. Det är inte aktuellt att (som dom gjorde för bara några år sedan) förlänga säsongen för att vädret är kallt - personalen behövs för folbollssäsongen som redan ska börja. Men det går bra att slinka in där och åka ändå så länge som isen på rundbanan håller - men banan kommer inte att underhållas.
 
Folkvandring i kväll till ett schizofrent ÖIP

Enligt webben och även telefonsvararen har ÖIP förlängt sitt öppethållande t.o.m. onsdag 10/3, men väl på plats möttes man av en lapp som sa att rundbanan är stängd, och så var belysningen släckt. Men det gick alldeles utmärkt att åka ändå på en mestadels slät isyta som dock hade sprickor här och där som man fick se upp med. Det var en mindre folkvandring dit på kvällen och många på isen - det förlängda öppethållandet är uppenbarligen populärt.
 
Fotboll?

Lite besvärad blir iaf jag när Stockholms enda konstrfrusna rundbana stängs trots underbart vinterväder för att fotbollssäsongen skall börja. Vid sidan av att enorma - tillräckliga - samhällsresurser redan läggs på fotboll (och ishockey) så är det snö, is och tjäle fortfarande. Vad skall de futtiga personalresurser som åtgår till rundbanan göra för fotbollen i detta väder?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.