Systemövning
Helt rätt att träna innan första svängen.
Mitt hetaste tips är att du skaffar ett övnings-set där du kan behålla pjäxorna på själva turen. Övar du på hemmaplan och nöter in pjäxorna, och sedan köper ett par nya pjäxor särskilt för turåkning så har du de rätta förutsättningarna för en vecka med blödande skavsår. Jag har NN-75-bindningar på både löparskidorna och turskidorna, dvs "råttfällan" så jag kan använda samma pjäxor.
Köper du nya skidor och pjäxor idag tror jag att NN-75 mer eller mindre har utgått förutom på svindyra telemarksgrejer, och då är det NN-BC som verkar vara uppföljaren. Den går att använda på löparskidor men är rejält byggd för turåkning.
Vore jag som du och skulle 'börja från början' skulle jag investera i begagnade turskidor med kraftiga stavar, och begagnade pjäxor och inget mer. Det går utmärkt att öva med turskidor i löparspåren, de är bara lite bökigare att få med på bussen eller cykeln.
Sen kommer jag kanske få lite skit för detta, men jag upplever inte det där med vallning/fiskfjäll och spann som särskilt viktigt, särskilt inte sedan Swix börjat med snabb-valla för turåkning. Själv åker jag på skidor helt utan spann och det funkar tillräckligt bra för mig - det är sällan tävling om hundradelar i fjällen. När man ger sig på något nytt kan man börja med vad som helst som håller tycker jag - så kan man testa och se vad man skulle vilja förändra. Sedan är det lätt att sälja sina begagnade prylar vidare med minimal värdeminskning och köpa något som passar en, när man VET vad som passar en. Dessutom: En pryl som kostade 2000kr kommer du alltid att gnälla över när den inte fungerar fläckfritt. En pryl som kostade loppis kommer du känna dig nöjd med bara den gör jobbet.