Nya typer av fjällvandrare, en "skitfråga"?

tjej-gängen

Nix,har inte sett ett enda tjejpar/gäng på hela sommaren,men ett par tjejer på mitt arbete har gått Njåtsosvagge i sommar vet jag.
 
Flera stycken

Vid Kebnekaise förra året fanns det gott om tjej/damgäng i varierande åldrar, så helt ovanligt är det inte. Även på Storulvån och Sylarna på våren har jag sett dem. Blir nog fler med tiden.
Skall de ta fjällen ifrån oss karlar? :)
 
så aldrig sett några par/gäng med bara tjejer (kvinnor) ?
trodde inte det var såå sällsynt....
ska fråga mina 3 döttrar om de kan tänka sig en girliepowertur.
;)
Per D

Generellt instämmer jag. Dock, en av ljuspunkterna på Fjällräven Classic, var ett stort antal tjejer och ett förhållandevis stort antal rena tjejgäng. Man blir glad. Av en mängd olika skäl :)

Vad jag funderat på är om det kan finnas någon koppling till den tanke man ibland hör; att kvinnor föredrar att göra saker i grupp och med viss struktur. Exempelvis så är gympapassen på Friskis & Svettis ganska kvinnodominerade, medan motsatsen gäller för gymmen på samma ställe.

Jörgen
 
I Norge

har jag observerat att majoriteten av de som övernattade på en hytta i Trollheimen tillhörde privata grupper om 2-4 tjejer i 20-årsåldern.

Thure
 
Vad jag funderat på är om det kan finnas någon koppling till den tanke man ibland hör; att kvinnor föredrar att göra saker i grupp och med viss struktur. Exempelvis så är gympapassen på Friskis & Svettis ganska kvinnodominerade, medan motsatsen gäller för gymmen på samma ställe.

Jörgen

Det tror jag snarare har att göra med gympans olyckliga töntstämpel att göra. Killar jobbar väl mer än gärna ihop i diverse lagkonstellationer på såväl elit- som korpnivå...

När det gäller tjejer i fjällen har jag märkt att det är svårare att få med tjejkompisar till fjälls än killarna. Å andra sidan har jag fler killkompisar än tjejkompisar, så med lite procenträkning på det hela kanske det inte blir någon större skillnad...
 
Barfota

Hej Hej!

Jag o min vapenslagare var uppe, på vår årliga sommartur, o vandrade runt Mavas förra veckan.

En fin tur för övrigt, det roliga var att vi mötte en underlig prick på tillbakavägen..

Mitt från ingenstans dyker en tysk (?) upp med en stor rygga. Och till min stora förvåning knallar han runt barfota (!?!?) Efter att ha knallat ett par timmar hittade vi fortfarande barfotaspår med jämna mellanrum..


Är detta nån ny trend eller är det bara jag som är mesig o knallar i gummistövlar?
 
angående tjejer i fjällen

nyss hemkommen från jämtlandsfjällen och kan bara konstater att majoriteten som vi stötte på var tjejgäng i varierande åldrar. allt från 20-årsåldern till en äldre ensamvandrande damrunt 70-årsåldern. Dock var det ingen som bodde i tält så kanske väljer de turer där man har dassmöjligheter. vet inte vilka sträckor ni andra har letat på, när ni säger att det är ont om tjejer i fjällen.
 
nyss hemkommen från jämtlandsfjällen och kan bara konstater att majoriteten som vi stötte på var tjejgäng i varierande åldrar. allt från 20-årsåldern till en äldre ensamvandrande damrunt 70-årsåldern. Dock var det ingen som bodde i tält så kanske väljer de turer där man har dassmöjligheter. vet inte vilka sträckor ni andra har letat på, när ni säger att det är ont om tjejer i fjällen.

Förra året vandrade vi Ammarnäs-Hemavan och mötte en grupp på uppskattningsvid 20-30 tjejer. På en glaciär. De rörde sig därefter i riktning mot Hemavan, troligtvis mot en av stugorna.
 
Fler kvinnor i fjällen

Min livspartner tog med en god vän och vandrade "off led" i Abiskofjällen under en vecka. I vintras tog hon med sig äldste sonens flickvän på 4 dagars skidtur i Jämtland.
Själv tycker jag att jag möter fler och fler kvinnor - i varje ålder och konstellation - för varje år jag vandrar.
HåkanF
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.