Nya tält - vad ännars

Det där är ju vad jag söker. Ett tarp-tält som kan vara både bivack (gapahuk) och kåta (lavvu).
Har letat GoLites Shangri-La men det verkar inte längre var så vanligt.

Har någon erfarenhet av detta eller liknande enkeldukspyramider?
 
Bivacken hindras från eldkåtefunktionen av att det blir för nära till duken utom vid riktigt busväder då det blir en rökkåta av den. Min erfarenhet är starkt begränsad, men volymen i en kåta har precis som rökrummet i en öppen spis en klar funktion. Gåtans lösning är givetvis när skapas gott drag.
go tur
 

Jag har faktiskt detta tält hemma.
Har tyvärr inte hunnit testa den ute i det vilda, mest pga avsaknad av innertält. Blir lätt tätt med mygg där inne under sommarn, speciellt här uppe.
Men 1,5 kg för ett 3-manna tält är ganska lätt.
Köpte min från moontrail.com när sambon var på andra sidan, så den blev mycket billig! Dock följde det inte med nog många tältpinnar vilket jag tycker var konstigt...

Säljes om någon är intresserad?
 
Kanske intressant tält.

Nordisk Telemark 2 carbon väger 880 gr och 950 gr i alu utgåva, 1 person modellen förmodligen lite lättare. Dock verkar ingen stormlinor monterat och jag undrar var tältet tar in frisk luft. Om tältet är välventilerad och med stormlinor verkar det vara nära mina önskemål :)

http://www.trademarkpr.com/nordisk/...elte, Light Weight/Telemark_1-2_Alu_green.jpg

http://www.trademarkpr.com/nordisk/...kingzelte, Light Weight/Telemark 1-2_open.jpg

http://www.trademarkpr.com/nordisk/...gzelte, Light Weight/Telemark_1-2_Alu_red.jpg

http://www.trademarkpr.com/nordisk/... Light Weight/Telemark 1-2_Licht-Schatten.jpg

http://www.trademarkpr.com/nordisk/...ingzelte, Light Weight/Telemark 1-2_woods.jpg

2:an har testats upp till 15m/s men 1:a n 25 m/s. dom är mer eller mindre identiska förutom att 2:an är lite bredare, varför tål den mindre vind?
 
föresten, är det ngn som har erfarenhet av Nordisk Telemark 1? hur står det sig mot exempelvis tera nova laser competition 1?
 
Jag har faktiskt detta tält hemma.
Har tyvärr inte hunnit testa den ute i det vilda, mest pga avsaknad av innertält. Blir lätt tätt med mygg där inne under sommarn, speciellt här uppe.
Men 1,5 kg för ett 3-manna tält är ganska lätt.
Köpte min från moontrail.com när sambon var på andra sidan, så den blev mycket billig! Dock följde det inte med nog många tältpinnar vilket jag tycker var konstigt...

Säljes om någon är intresserad?

Jag vill mest ha en tarpduk som ryggreflektor (bivack, bakval, gapahuk) vid dagstursläger. Att den sedan kan bli ett pyramidtält om vädret spårar ur är ju bara suveränt. Har du nåt pris som du tänkt dig?

http://www.tahoebackcountry.net/features/rockcreek/images/024a_rockcreek_small.jpg
 
föresten, är det ngn som har erfarenhet av Nordisk Telemark 1? hur står det sig mot exempelvis tera nova laser competition 1?

Inte ettan, men jag snubblade nyligen över ett Telemark 2 på rea. Jag har inte testat det på riktigt än, men jag tycker att det ser bra ut. Det enda jag är orolig för är ventilationen. På Nordisk hemsida visas en ventilationslösning som går ut på att man lyfter upp tältduken i huvudänden och fäster med ett snöre som sitter på insidan. Så ser det inte ut i verkligheten. Tältet på hemsidan är nämligen bara en prototyp. Lite klantigt, kan man tycka. Lösningen med snöret ratades pga hållbarhet och vikt.

En ventil finns det i alla fall. Man kan även öppna dragkedjan uppifrån och släppa in luft så, utan att öppna upp tältet helt. Innertältet har också onödigt snålt med ventilationsmöjligheter tycker jag. Stormlinorna får man fixa själv, men fästen finns.

Bra saker: tältet är väldigt smidigt att slå upp, och rymligt i förhållande till vikt. Lätt att få duken sträckt. Känns stadigt. Jag är ingen tältexpert men tycker att det verkar välsytt. Innertältet kan göras lite bredare genom att flytta ett fäste i absiden. Fickor och liknande ungefär som man kan förvänta sig. Jag tycker tillräckligt mycket om det för att kunna tänka mig att göra egna modifikationer för ventilation om det behövs. Det känns som en bra kompromiss mellan storlek, vikt och pris. Men som sagt, inte testat ordentligt än.
 
Nordisk Telemark vs Helsport Ringstind Superlight

Jag har forskat ganska mycket om tält på sistone och kommit fram till det förmodligen blir ett av dessa tält som jag ska köpa. Jag har just nu ett Arctic Alpine WBT2. Problemet med detta tält är volymen och vikten som det tar upp. Annars har det fungerat bra i de ganska tråkiga förhållanden som det har utsatts för de senaste två somrarna när jag har använt det.

Hur är kvaliteten på Telemark jämfört med Ringstind? Helsport är erkänt bra kvalitet medan Nordisk inte verkar lika känt. Jag har läst i en recension att materialet i Telemarken ska vara tunt och att man bör vara försiktig när man skjuter in tältstängerna.

Hur är tälten i regnväder - sväller väven mycket? På mitt WBT2 kan man behöva spänna tältet efter regn.

Hur mycket låter tälten i blåst? Någon skillnad mellan tälten?

Hur är vinddraget i tälten när det blåser mycket? I somras när jag vandrade i Sarek blåste det konstant i dalarna och var riktigt kallt. Detta är en anledning till varför jag väljer bort tarptält som Lunar Duo och Double Rainbow (det senare verkar ju intressant i och med att det kan göras självstagande).

På Telemark ser det ut som att man kan ha dörren delvis öppen utan att ha den fladdrande vilket är en fördel om man vill koka mat i dåliga förhållanden (koka mat stängt är nog inte så bra p.g.a. kondens samt avgaser).

Det mesta pekar på Telemark för mig - den verkar ha mer utrymme inne (kan lättare få plats med min Berghaus Crusader inne i tältet), verkar ha en del bra lösningar, verkar mer självstagande (kräver färre stormlinor för att vara stabil) samt är billigare. Är mest osäker på kvaliteten.
 
Jag har ingen koll på Ringstind, så någon jämförelse kan jag inte erbjuda. Jag har heller inte testat Telemarken ute än pga sovsäcksbrist. Däremot har jag misshandlat påsen till tältpinnarna som är i samma material. Väven är verkligen tunn, men känns oväntat hållbar. Visst prasslar duken men inte så farligt enligt mina mått. Duken töjer ut sig när den blir blöt.

Det finns vindtest av Telemark på YouTube, ta en titt på det. Det finns även en film på hur man sätter upp tältet. Det är väldigt lätt att få duken spänd eftersom det är hårda pinnar i alla hörn. Tre av dessa pinnar kan man ta ut och klicka ihop för att som du säger hålla "dörren" öppen. Jag gillar den finessen, lär skydda bra mot både regn och vind. I alla fall så länge det inte blåser så mycket, då blir det nog svajigt. När de tre hörnpinnarna är utplockade står tältet stabilt ändå, men duken är givetvis inte lika sträckt. Hörnpinnen närmast dörren lämnas kvar i sitt fack.

På mitt tält var det en liten grej som var felsydd. Jag meddelade Nordisk och nu är ett nytt tält är på väg utan minsta trassel. Det känns som ett gott tecken.
 
Tackar för svaret! Jag kommer förmodligen att beställa ett sådant tält från Storbritannien om ett tag. Just de fyra pinnarna som sitter i hörnen lär ge bra utrymme åt fötterna även i blåst (några blåsiga nätter i somras kommer jag ihåg att det kunde vara kallt åt fötterna i mitt WBT pga. att tältduken kom i kontakt med dem).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.