Ny dämpargaffel - förslag?

Min gamla Manitou SX är för tung och har för dålig prestanda. Jag vill ha en ny dämpargaffel, men de är dyra. En Manitou Black Super SPV eller varför inte en Manitou Scareb Super SPV vore inte fel, men de kostar. 549 Euro för Black och 539 för Scareb (ngt osäker på det priset). Jag gillar vikten (ca 1,5 kg) och SPV (som även fox har nåt liknande(?).

Har nån bra förslag på dämpargafflar som är billigare än ovanstående och om än inte med SPV-teknologi så åtminstone lockout-funktion (och som sagt så bör gaffeln inte vara för tung)? Antingen årsmodell 2003 el. 2004.

Cykeln är en hardtail som används till XC.

/Håkan
 
Italienskt!

Jag har en Judy TT som jag tänker byta ut mot en Marzocchi MX Comp ETA med lockout. Ca. 3500:-


:O)
 
En arbetsgivaråtgärd som kan få Peter Forsberg att spela för Modo...

Nä, i det här sammanhanget är det en funktion (med flera olika konstruktionslösningar på marknaden) som gör dämpargaffeln stel. Används t ex vid körning på asfalt, eller vid klättring.

/Håkan
 
lockout

Precis.. man låser dämparen. Det görs för att slippa energiförlusten som uppstår vid dämpning.
Thomas.
 
Kör med en Manitou Axel Elite, är supernöjd med den. Lockoutfuntionen är ovärderlig!
 
Fler tips på billiga men BRA dämpare som inte kostar skjortan?

Hur mycket måste man punga ut med om man vill ha en LÅSBAR?

Tacksam för svar!
 
Hittade svaret på den andra frågan på cyclecomponents.com... Den billigaste LÅSBARA dämparen kostar 4.700 spänn, huvva. Får nog nöja mig med en justerbar. ("ETA, Låser returdämpningen vilket gör att gaffeln stannar i komprimerat läge, men ger fortfarande 30mm fjädring").
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SAMSare Ny Utflykt Lördagen den 28/7,kom med förslag på vart? Mountainbike 5
somule Förslag på SPD pedaler Mountainbike 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.