NNN Nis?

har ett par sköna skidpjäxor för NNN nis bindning. De är stabila och bra och jag vill använda dessa på ett par skridskor med. Det borde väl fungera utan problem?

vad för bindning, variant, av NNN Nis bör användas? Det finns klassiska och skate-varianter. Är det någon större skillnad mellan dem? Vilken bör man ta? Spontant känns det som skate men jag vet inte och inte heller de butiker jag frågat i.

NNN Nis är ju lite klenare än NNN BC som normalt sitter på de flesta skridskorna men det ska väl inte innebära några problem?

tack för all hjälp
/T
 
BC är tyngre och stabilteten i bindingen är

overkill på skridskor men ofta är BC-skorna mera promenadvänliga än de lättare skorna.

Men i ditt fall så borde vilken som helst av bindningarna som passar dina skor fungera. Skatebindningen borde ge kraftigare återfjädring mot hälen efter avvecklingen av skäret vilket jag skulle betrakta som en fördel.

Thure
 
Inte NIS-bindning på skridsko

har ett par sköna skidpjäxor för NNN nis bindning. De är stabila och bra och jag vill använda dessa på ett par skridskor med. Det borde väl fungera utan problem?
/T

Om du inte lyckas hitta skridsko med NIS-platta (blir nog svårt :))så bör du satsa på skruvad bindning, t.ex. Rottefellas R3 Skate (http://www.polder.se/1/sv/rottefella-Rottefella/rottefella-r3-skate.php).
Skon passar lika bra i denna bindning. Normalt skruvar du mittskruven i gängat hål i skridskons platta och sidoskruvarna med genomgående skruv och låsmutter. Dessutom en skruv i bakre fotplatta. Alla skruvar är M4. Rostfritt rekommenderas. Du förlorar möjligheten att justera bindningen i sidled men jag har själv aldrig sett det som något problem. Många skridskor är förberedda med gängade hål för NNN (Rottefella, Fisher) och SNS (Salomon, Rossignol, Atomic).

//Torbjörn
 
tackar tackar. Nu har det klarnat :)
Manuell bindning, annat blir svårt på ett par skridskor om man ej har pik/stav med sig varje gång.

Några skridskor med Nis-platta, det är svårfunnet. Dock, som du skriver, finns det förborrat gängade hål som passar. Funderar på ett par Lundhags från XXL.
Men som vanligt när man går utanför paketen, det vore billigare att köpa ett paket med skridsko, bindning och alpinasko på Stadium...


Men såklart, detta blir ju bättre :)
 
Gör som du tänkt istället, inget paket. Håll dig till skorna som passar.

Jag köpte Skyllermarks röda skridsko, den är jag verkligen nöjd med, men tyvärr blev det paketet med NNN BC-bindningar och Lundhagskänga. Resultatet är inte så lätt och flexibelt som jag hoppats på. Skon känns tung, klumpig och alltför styv när jag ska böja i fotleden. Nu är planen att byta till en riktig skatepjäxa och då måste jag tyvärr också byta bort min BC-bindning.

Passar de hål som finns för NNN BC när jag ska skruva dit exempelvis NNN R3 skate? Någon som har en monteringsanvisning för NNN R3?
 
Senast ändrad:
Skridsko med NIS-bindning

Outdoor Action OY har en modell med NIS-system.
Naturkompaniet har ialla fall i Uppsala, hittar inte på Webben.
Köpte ett par tidigare i höstas kostade runt 3' med Rottefella R4 bindning.
 
NIS tips

Ska du åka skridsko med denna bindning se till att du får en röd flexbit och ta bort kickergummit annars får du inte någon bra retur på skridskon.
 
Ska du åka skridsko med denna bindning se till att du får en röd flexbit och ta bort kickergummit annars får du inte någon bra retur på skridskon.

Nu är jag inte med vad du menar...
menar du att bindningen ovan inte är en bra bindning för skridsko eller att det ska ändras lite för att bli bra?
Röd flexbit?
 
OAC skridskor med NIS

Outdoor Action OY har en modell med NIS-system.
Naturkompaniet har ialla fall i Uppsala, hittar inte på Webben.
Köpte ett par tidigare i höstas kostade runt 3' med Rottefella R4 bindning.

OAC skridskor i webben:
http://www.oac.fi/assets/images/OAC_skates_2011_web.pdf

det finns 2 NIS-modeller:

OAC Carbon Racer (150 gr/st)

http://www.varuste.net/tuotetiedot2...OAC+Carbon+Racer+++Rottefella+R4+Racing+Skate

lite billigare OAC Prophet:

http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=38136&nimi=OAC+Prophet-Retkiluistimet

pga fotplattans konstruktion passar OAC skridskor bäst på banåkning och snöfria isar.
 
Nu är jag inte med vad du menar...
menar du att bindningen ovan inte är en bra bindning för skridsko eller att det ska ändras lite för att bli bra?
Röd flexbit?

Skejtbindningar till skidor har mycket lätt flex till en början, sen blir den hård. Skidan, och i det här fallet skridskon, kommer att hänga ned bara du lyfter foten. På Salomons pilotbinding är "armen" mycket svag i början. Röttefella har istället lös detta genom att sätta ett extra gummi som trycker foten uppåt. Så för att få till "klapp" på skridskon med hård fjädring redan från början så tar du bort det där extra gummit. Tågummit behåller du, och det skall vara det hårda skejtgummit.

Så nej, bindningarna är inte riktigt perfekta för skridskor. Kör man med Salomons pilot så kan man sätta dit ett extra gummiband mellan sko och skridsko => klapp! Eller så kör man med pilotpjäxan i den gamla salomonbindningen (profil, utan pilotarmen), då klämmer tågummit extra och du får klapp iallafall,,,

/Lars
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.