Nedgång för rådjur?

.. Jag själv hade bara varit glad om jag hade haft rådjur i min trädgård men jag hade också varit lika glad.. Nä, faktiskt grymt mycket gladare om jag fått se ett lodjur..
För mig, trots att jag inte är speciellt kunnig inom området jakt, så kom inte denna nyhet som så väldigt överraskande. Är det inte ytterst logiskt att antalet lodjur i ett område bestäms av hur mycket mat som finns i samma område om vi bortser från jakt ? Om lodjuren kommer till ett dukat bord med mat på silverfat så är det väl klart att populationen av lodjur ökar inom detta område innan maten börjar tryta och alternativen som lodjuren står inför är antingen att minska i antal eller att sprida sig, eller troligtvis både och.
Något som står i artikeln är ju hur rådjuren minskat redan innan lodjuren kom. En av anledningarna som inte tas upp kan ju tex vara jakten, tillsammans med rödräven som ökar i antal. Jägarna skyller nog gärna på enbart räven och nu då lodjuren men deras egen del i minskandet kan de inte se. Precis som de inte kan se att de skjutit och skjuter sönder älgstammen i jakt på stora horn... För precis som vid älgjakten så går ju rådjursjakten till så på många håll att det är rådjuren med störst horn och bäst gener eller avelskvalité som ska skjutas först, konstigt nog.. Detta gäller naturligtvis inte alla ställen för varken älg eller rådjur men på många ställen är det så.
Vad som dock var lite överraskande var ju att de anser att jakten på lo inte har någon som helst verkan på dess populationsnivå. Detta finner jag ganska intressant. Det är klart det har effekt.. Om man har 10 lodjur, skjuter två så man har åtta, som förökar sig till 20 så har man ju fortfarande två mindre än man hade haft om man inte sköt dom. Eller har jag missat något, jag är inte direkt bra på matte :)
Hmm, undrar om jag fått all text som jag menat eller om det blivit galet nu men vi kör så får vi se :)
mvh // Johannes

Lodjurstammens nedgång generellt just nu beror på rävens återkomst.
Rävskabben har i stort sett försvunnit och dom ökar starkt i antal.
Jakten har en marginell betydelse tro mig eller ej.
När Lo etablerar sig så är Rå redan på nedgång, populationen sjunker ännu snabbare.
LO slår i taket efter en kort tid och börjar oxo att minska

Vanligaste dödsorsaken för lo är svält !
Vilket betyder att tar man bort en så kommer en annan att överleva,
Skall man påverka lostamman så skall det ske mycket kraftfullt, och det är naturvårdsverket för blöt för.

Att vi skjuter bort dom fina trofeerna är en seglivad myt hos ickejägarna.
Som icke-jägare kan man få den uppfattningen eftersom det är det enda som syns utifrån.
Trofe-bilder i tidningar mår inte folk inte bra av, ett välkänt faktum. det ger fel signaler.
-Men du kan vara lugn...vi slickar inte av grädden på tårtan först!

Tyvärr så kommer lo alltid att vara sällsynt, kanske ännu mer i framtiden.
 
Tackar... skönt att ni håller med, grabbar. Jag förstår att ni tycker som mig även fast ni uttrycker lite klumpigt ibland.
Nu kan ni göra patron ur för rävjakten tog slut i kväll...
-Men det visste ni väl..?

jag kan inte se nyansen såm kan avgöra om du är ironisk här. fast jag tror det.

Tompa_m Var helt och hållet ironisk.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.