Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

Är rätt säker på att friluftsliv med tältning och stormkök ingår i läroplanen för idrott på gymnasiet.
Du har rätt. Friluftsliv omnämns i läroplanen för Idrott och hälsa på gymnasiet, dock lite mer generellt formulerat än att lära sig laga mat utomhus och tälta. Jag gissar att den ambitionsnivån varierar mellan skolor, linjer och dess möjligheter. Inga av mina barn fick i varje fall övernatta i tält eller laga mat utomhus som del av skolundervisningen, utan det är något jag som förälder fått inspirera till och lära ut.
Undrar hur många gymnasieskolor som har tält och stormkök i sitt inventarie av idrottsutrustning? Möjligen kan det finnas på skolor med specifik frilufts-, turist- eller idrottsprofil - men generellt är jag tveksam.
 
Mina barns skola kör ”laga mat på stormkök” men inte tältning. Kanske skulle de kunna ingå som totalförsvarskunskap och därmed SO? Finns väl annars inom idrott och hälsa?
 
Tonåringen fick lära sig att laga mat på Trangiakök på en idrottsdag. Dock hade hon varit med när vi i familjen lagar mat ute på Trangia eller över öppen eld.
När jag själv jobbade på Högstadiet så var vi ute med Naturbussen en dag, men de fick då inte lära sig göra eld, orientera sig något som jag tycker är viktigt.
 
Jag hakade på sonen som förälder när klassen skulle vandra till en stuga för att övernatta. Jag höll i Trangiaanvändarträningen för eleverna...det var roligt minns jag.
 
Jag som är född tidigt 70-tal och uppvuxen på landsbygden i Gästrikland hade inget inslag i grundskola eller gymmasiet med "laga mat på stormkök" eller "friluftsliv med tältövernattning".
Samma gäller för min fru som är lika gammal som mig och uppvuxen i Stockholm.

Inte heller mina barn födda slutet 90-tal och uppvuxna i en större förort till Stockholm har haft några sådana inslag i undervisningen.

Nu är vi ju friluffsare hela.familjen och har lärt oss det ändå, men det hade varit kul att haft möjlighet att lära sig det i skolan också.
 
Min yngsta dotter hade på 90-talet mulleverksamheten integrerad i sin förskolas pedagogik, genom stabil samverkan med Friluftsfrämjandet. Så småningom med övernattning "i skogen" (i vindskydd och militärtält), matlagning i stormkök och över öppen eld m m.
De flesta barn från det dagiset fortsatte sen genom grundskolan som strövare, frilufsare och till slut TVM:are, men jag är osäker på hur det såg ut för de övriga barnen.

Hennes gymnasium hade traditionellt en veckas fjällvandring i Jämtland som integrationsprojekt i slutet av första årskursen, trots att skolans inriktning egentligen var musik. De hade genom åren hunnit samla på sig ett ansenligt förråd av främst donerade äldre tält, ryggsäckar, Trangiaök m m, så alla ungdomarna kunde hänga med oavsett förutsättningarna hemifrån (och de var väldigt skiftande).

Vet ej hur vanligt detta är på andra skolor eller dagis.
Håller med om att det borde systematiseras och kanske preciseras bättre än idag i läroplanen, så alla barn får tillgång till grundläggande "friluftskunskap".
 
När jag läste till fritidsledare så hade vi fyra obligatoriska ute veckor, Två vandringsveckor, en kanotvecka och en veckas fjällvandring. Och en klasskompis och jag var lite äldre än de andra så vi visste hur man gjorde eld, orienterade sig, lagade mat på Trangia, Men de som kom direkt från Gymnasitet var helt nollställda vad det gällde friluftsliv.Dock kan jag säga att de blev helt ok efter utbildningen.
 
Någon föreslår att föräldrarna kan lära barnen att tälta. Vill man få fler föräldrar att göra det får man påverka dem på något sätt, och i vissa fall ge dem förutsättningar tänker jag.

En annan väg är föreningslivet och liknande. Det är bra om inte ”staten” står för allt i människors liv då det riskerar enkelriktning i människors tänkande.

Jag tror dock att det vore bra om skolan tog på sig detta. Att det skulle ta för mycket tid från annan undervisning tror jag inte är ett problem. Det går att fortsätta lära sig saker utomhus, på ett trevligt sätt som ger uppskattad variation. Det största problemet jag ser är att många av lärarna kan tycka att det här är obekvämt.

Anledningen till att jag skulle vilja se att fler unga tältar är att traditionen är på nedgång. Det vore synd om den gick förlorad för en majoritet av befolkningen.
 
Nu ska väl en lärare svara men som förälder upplever jag att läroplanen redan nu är otroligt full… Det finns många saker som barnen borde få lära sig som ekonomi (planera och hålla budget, låna när man verkligen behöver osv), hälsokunskap (mående och egenvård mm) och att kunna läsa och skriva (generalisering jag vet, men det blir barnen tydligen allt sämre på enligt många rapporter).

Jag tycker att friluftsliv är viktigt men inte så pass att det får tränga undan saker som man behöver för att klara sig genom livet. Tyvärr…

Sen finns det nog en ansvarsaspekt i det hela. Om det händer något, vem bär ansvaret då? Idrottsläraren som egentligen inte vill/har kunskap tillräckligt? Föräldern som var snäll och ställde upp? Genom åren har vi ju sett ”friluftsaktiviteter” leda till skador och bli till tidningsrubriker.

Och sen har vi diskussionen om föräldraansvar… Det kanske är så att barnen växer upp olika och att det måste få bli så. Mina barn klarar sig i skog och på fjäll men de har nog bara åkt tunnelbana tre gånger i sina liv och tycker det är ”högljutt och kaosigt” inne i en storstad. Ska skolan lära ut tunnelbaneåkande också…? Okej, kanske drog det lite för långt men var drar man gränsen?
 
Karolina P: Ja, detta med att vissa inom skolan skulle tycka att det är ett för stort ansvar med avseende på säkerheten är ytterligare en aspekt som kan behöva hanteras i så fall. Ge dem verktyg om de behöver det. Det farligaste jag ser är risken för brännskador i samband med eld och matlagning. Det måste tas mycket seriöst.

Jag tänkte att fler än idrottslärarna skulle ut och tälta med eleverna, annars blir det för stor börda. Tänkte att klasslärarna/mentorerna gör det och får vinsten i form av stärkta relationer till klassen. Och i några fall för de som absolut inte vill får någon annan skolpersonal som gillar det rycka in.

Tänkte man kan börja göra det någon gång på mellanstadiet.

Och så uppmuntrar man eleverna att praktisera detta själva, efter samråd med föräldrarna, åtminstone i högstadiet.
 
Sen kan det vara så att barn inte fattar finessen med att frysa i regnet och sova på ett hårt underlag med myggor som surrar runt. Inte innan dom blir lite äldre. Viktigt att få till bra & roliga upplevelser i så fall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.