Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

Vilka delar i läroplanen är det man går efter då man tar med barnen ut för att tälta?
Finns det utrymme för ex en mattelärare att tälta med dem och ha matteundervisning med kottar och pinnar? Inom waldorfpedagogiken är det mycket sån typ av konkret fysisk undervisning, men vet inte hur det ser ut för den allmänna skolan. Kanske mest är på friluftsdagen man kan göra sånt?
 
Vilka delar i läroplanen är det man går efter då man tar med barnen ut för att tälta?
Finns det utrymme för ex en mattelärare att tälta med dem och ha matteundervisning med kottar och pinnar? Inom waldorfpedagogiken är det mycket sån typ av konkret fysisk undervisning, men vet inte hur det ser ut för den allmänna skolan. Kanske mest är på friluftsdagen man kan göra sånt?
Det bör väl gå inom idrott och hälsa. Men som du säger inom utomhuspedagogiken skulle man kunna räkna med kottar och pinnar, kolla in olika växter, djur, jag det är bara fantasin som sätter gränser.
 
Om läraren får beviljat och har ork så kanske han kan göra det på eget bevåg tillsammans med några föräldrar. Kan minnas att vi i nian på åttitalet fick sova i vindskydd vid havet en gång, men vad det var för "lektion" har jag ingen aning om.
 
Klauss: Nu när tältning saknas i läroplanen tycker jag inte att lärare ska känna sig ett dugg hindrad av det, än så länge har de stor frihet. En lärare får gärna förmedla kunskaper i andra ämnen än det han eller hon undervisar i, om situationen bjuder på det.

För att dra nytta av tältningen i sin strävan att uppfylla läroplanen kan man peka på att man har gett extra mycket i friluftslivsdelen inom idrott och hälsa. Om t.ex. matteläraren gjorde det genom tältning kan idrottsläraren väva in lite matte om denne känner för det, eller mer troligt något annat ämne. Ett ämnesövergripande arbetssätt.
 
Klauss: Nu när tältning saknas i läroplanen tycker jag inte att lärare ska känna sig ett dugg hindrad av det, än så länge har de stor frihet. En lärare får gärna förmedla kunskaper i andra ämnen än det han eller hon undervisar i, om situationen bjuder på det.

För att dra nytta av tältningen i sin strävan att uppfylla läroplanen kan man peka på att man har gett extra mycket i friluftslivsdelen inom idrott och hälsa. Om t.ex. matteläraren gjorde det genom tältning kan idrottsläraren väva in lite matte om denne känner för det, eller mer troligt något annat ämne. Ett ämnesövergripande arbetssätt.
åsikter hit och dit spelar väl ingen roll. En lärare har nog att följa läroplanen och får inte ta sig vilka friheter han vill bara för att han "tycker nåt". Tycker inte föräldrarna att det är en bra ide att släppa ut barnen i skogen för en övernattning så tror jag det blir svårt att få igenom. Och rektorn har nog en hel del att säga till om också. Nuförtiden är väl barnen mer som kunder i skolan, och om galoscherna inte passar så byter föräldrarna skola åt dem. Jag tror inte att alla kommer vara positiva till tältning.
 
Klauss: För det mesta tas sådana här initiativ emot mycket positivt. Folk blir glada att någon vill göra något extra.

Man tvingar ingen elev att tälta om det inte står i läroplanen. Man försöker få med dem.
 
Så är det. Mina föräldrar måste alla skriva under att de går med på premisserna samt att de tar ansvar för att hämta barnet ifall det skulle uppstå något problem. Det gör de så gärna. Jag ser alltid till att ha minst en annan vuxen med mig och vi har noga gått igenom ansvarsfördelningen. Om någon av oss blir tvungen att ta hand om någonting finns det alltid en vuxen som stannar med elevgruppen.

Naturligtvis kan man ha "vanliga" lektioner ute också. Det är upp till var och en om vi vill göra det men då går vi bort från skolgården så att andra elever som måste vara inne inte ska börja knorra.
 
Jag tror det skulle vara bra för många elever att komma ut mer i skogen, Kanske någon form av utomhuspedagogik. Men då behövs det lärare som också vill ta tag i detta. Och sen är det ganska stora klasser så få ihop den logistiken är inte det lättaste.
Med stor betoning på "vill".
Även lärare har ju faktiskt ett lov utanför jobbet. Att en klass tältar en natt i skogen innebär ju rent krasst att minst två lärare/annan anställd är i tjänst ett helt dygn. (Ja man kan fylla upp med frivilliga föräldrar etc, men någon behöver vara formellt ansvarig på plats)

Inga problem om läraren själv tycker att det är roligt förstås, men utanför utsidan finns det människor som inte är fullt lika glada i skog och mark som vi. Jag vet ju vad jag skulle säga om min arbetsgivare försökte tvinga mig att jobba extra nattpass med något jag avskydde...
 
Med stor betoning på "vill".
Även lärare har ju faktiskt ett lov utanför jobbet. Att en klass tältar en natt i skogen innebär ju rent krasst att minst två lärare/annan anställd är i tjänst ett helt dygn. (Ja man kan fylla upp med frivilliga föräldrar etc, men någon behöver vara formellt ansvarig på plats)

Inga problem om läraren själv tycker att det är roligt förstås, men utanför utsidan finns det människor som inte är fullt lika glada i skog och mark som vi. Jag vet ju vad jag skulle säga om min arbetsgivare försökte tvinga mig att jobba extra nattpass med något jag avskydde...
Jo, jag har jobbat i skolans värld på olika skolor i olika kommuner, och det jag har sett att det är väldigt svårt att få med sig vissa kollegor ut på gården. Och att de skulle gå till skogen är nästan omöjligt. Jag såg det själv som ett privilegium att få gå ut med eleverna.
 
Att en del av skolpersonalen är ovilliga att tälta och göra liknande saker är som sagt ett problem om man vill att alla elever ska få prova på att tälta inom skolans verksamhet. Troligen det stora problemet.

Frågan är varför de inte vill tälta och vad man kan göra åt det. Den obekväma arbetstiden är ett angivet skäl. Då tycker jag man kan tänka på att lärare har väldigt många lovdagar och därtill viss tid då de kan jobba hemifrån, vilket de är värda.

Att de aldrig tältat eller att det var för länge sedan för att de ska känna sig bekväma tror jag är ett vanligare verkligt skäl, även om man inte uttrycker det så, utan ibland anför andra argument så som obekväm arbetstid. För detta har en lösning föreslagits i form av en kurs bestående av en övernattning i tält.

Saknar man helt vilja kan som sagt andra kollegor ta tältningen, förslagsvis lärare som har eleverna i något ämne eller annan skolpersonal som har kontakt med dem. Då får de vinsten i form av långsiktigt förbättrade relationer med eleverna.

Varför är detta med tältning viktigt? Det ska man peka på om man genomför det. Självförtroendet att våga tälta ger frihet. Man kan njuta av hela landet utan att behöva planera och boka en bädd. Det är gratis bortsett från utrustningen som kan fås billigt om man inte tänker vandra långt. Det kan ses som en del av kulturarvet att kunna röra sig fritt och övernatta med enkla medel. Ungdomar kan få föräldrafritt och träna på att klara sig själva. Det är bra om ett lands befolkning har en viss robusthet om vi skulle råka ut för en kris.
 
Tycker alla som vill borde få chansen att prova och testa och lära sig. Ärligt så kan det ta några gånger innan man gillar det. Sen finns ju en del, både vuxna och barn, som absolut inte vill, och att försöka tvinga någon är bara dumt.
 
HasseQ: Ja, en ventil för att slippa tälta för barn som absolut inte vill är bra. Då kan man tänka på möjligheten att övernatta i klassrummet som ett första steg.

En risk om det är helt frivilligt och inte står i läroplanen är att betydande grupper vars föräldrar inte vill att deras döttrar övernattar bortom klanens kontroll sätter stopp för det. Då sviker vi dessa tjejer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.