Någon som vandrat Abiskojaure-Stuor Kärpel

Hej

När jag i somras vandrade i Abisko så besteg jag Kartinvare strax sydost om nationalparksgränsen. Väl uppe på toppen så tog jag en bild västerut med jokken
Hoiganjohka i förgrunden.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1079544&target=_blank

Tycker landskapet ser spännande ut med fjällen och mycket vatten och skulle vilja veta om någon vandrat där och kan berätta lite om svårighetsgrad och ungefärlig längd och tid till Sturo-Kärpel.
 
Jag har gått där men inte hela vägen. Jag gick från Kårsavaggestugan över fjället, ned i Hoiganvagge och bort till Stuor Kärpel. Det är många år sedan nu, men såvitt jag minns var det inga problem att gå i Hoiganvagge.
 
Är det lämpligt att vandra över på 1 dag eller bör man ha tält och göra ett stopp på vägen?

Du råkar inte ha några bilder som du kan lägga upp?

/Johan Ringblom
 
Är det lämpligt att vandra över på 1 dag eller bör man ha tält och göra ett stopp på vägen?

Du råkar inte ha några bilder som du kan lägga upp?

/Johan Ringblom

Du bör nog ha tält med dig i vilket fall eftersom det inte är någon riktig stuga i Stuor Kärpel. Det bara en liten bod där man kan söka skydd vid dåligt väder.
 
Bra och veta. Har bara kollat kartan och såg att det fanns telefondär och
tog för givet att det var övernattningsmöjligheter där.

/Ringblom
 

avslutad210712

Gäst
Vi har vandrat Hoiganvaggi två gånger och det finns foton på länkarna nedan. Vi gick visserligen åt andra hållet dvs Stuor Kärpel - Abiskojaure och första gången gick vi aldrig ner mot Abiskojaure utan vi fortsatte över Kamajåkka och bort till Mårmapasset. Andra gången gick vi över bron vid Kamajåkka och tältade där innan vi fortsatte ner mot Abiskojaure.

Finns inga direkta att gå genom Hoigganvaggi förutom en liten lurig sak men den drabbas man mest av om man går åt det hållet vi gick. När man kommer fram till renvaktarstugan som ligger 2 km NV om Kamajåkka skall man följa spåren efter fyrhjulingarna upp efter fjället för att komma rätt på stigen går ner mot Kamajåkka. Om man går fram till renvaktarstugan och går ner efter jåkken kommer man att hitta en stig men det är ingen riktigt rolig väg för efter ett tag kommer man in under en brant bergssida där det gått en lavin någon gång som lagt en massa björkar över stigen vilket gör att man använder "lite" svordomar och speciellt om man har en hund i koppel som går under björkarna medans man själv måste kliva över/runt dem. Går man åt andra hållet hittar man stigen vid bron över Hoiganjåkka och då kommer man att följa den och då är det ingen risk att man går fel väg. Efter det att man kommit ner till Kamajåkka så går stigen mellan Abiskojaure och Unna Allakas inne i skogsterräng och är väl inte världens roligaste.

Visst kan man gå Hoigganvaggi i en etapp men vi har båda gångerna tältat inne och det skiljer sig lite åt hur lätt det är att hitta tältplatser. Mitt i Hoigganvaggi finns det en renvaktarstuga och öster om den är det lätt att hitta fina tältplatser medans det väster om den är lite svårare. Vid Dossagejavri finns det en fin tältplats alldeles vid sjön vilken syns på bilderna från den andra gången vi gick där (andra tältnatten).

Har man en äldre BD6-karta så finns det en bro markerad vid ena renvaktarstugan medans den på senare upplaga inte finns med. Kommer inte ihåg om Grundsten nämner den bron i sin bok men man skall inte räkna med att använda den för den är i "rätt dåligt" skick om man säger som så. Syns på några bilder från den andra vandringen.

http://album.baskeri.net/Vandring/20050712.Abisko/index.html

http://album.baskeri.net/Vandring/20060902.Abisko/index.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
Nån Någon som vandrat Basstavagge i år? Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
blomberg Någon som vandrat från Ritsem till Kvikkjokk Fjällvandring 12
leniz Någon som vandrat i fjällen kring Klimpfjäll? Fjällvandring 5
Kalle E Någon som vandrat i Alaska? Fjällvandring 0
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 14
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.