När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt?

Jo, men i fallet med nötterna har du ju då väldigt fina bitar, inte pulver riktigt. I grädde finns liksom inget att göra granulat av. Massor med fett, yttepytte protein och kolhydrater och resten vatten.

Och oliver, hur mycket fett innehåller de? Runt 10% gissar jag. Och en hel del substans som i torr form kan suga upp fettet. Grädde innhåller 40% fett och med vattnet borta lär det vara jäkligt nära 100%.

Nåt skumt måste det vara, sanna mina ord.
😀😉
 
Jo, men i fallet med nötterna har du ju då väldigt fina bitar, inte pulver riktigt. I grädde finns liksom inget att göra granulat av. Massor med fett, yttepytte protein och kolhydrater och resten vatten.

Och oliver, hur mycket fett innehåller de? Runt 10% gissar jag. Och en hel del substans som i torr form kan suga upp fettet. Grädde innhåller 40% fett och med vattnet borta lär det vara jäkligt nära 100%.

Nåt skumt måste det vara, sanna mina ord.
😀😉
I grädde finns ca hälften fett, resten är mest proteinmolekyler som kanske fungerar på motsvarande sätt?
Vi har ju inget sätt att kolla om de ljuger, men detta är vad de påstår i alla fall. Jag tycker också det smakar precis som vanlig grädde.
1704417781485.png
 
Och laktosen då.

Underligt i alla fall. Energiförhållandet mellan de tre beståndsdelarna i grädde borde ju vara detsamma, med eller utan vatten. Men det är det inte. Andelen för protein och kolhydrater har ökat påtagligt. Kan inte förstå hur det kan hända om allt som hänt är att vatten gått bort.

Se här (räknat med avrundade värden, 9 kcal för fett o.s.v.)

Grädde (E%)
Fett/protein/kolhydrat: 94.74/2.11/3.16
Pulver (E%
Fett/protein/kolhydrat: 74.87/9.95/15.18
 
Proportionerna fett/kolhydrater/protein stämmer väl med innehållsförteckningen för Kelda kaffegrädde med 10% fett. Att det är mindre fett än i vispgrädde är sannolikt för ökad hållbarhet både för Kelda och gräddpulvret.

Kelda nedan

Fett10 gram
varav mättat fett6,4 gram
Kolhydrat4,4 gram
varav sockerarter4,4 gram
Protein3,2 gram

Gräddpulvret innehåller 6% av något annat än fett, kolhydrater och protein. Det mesta förmodligen vatten.

Thure
 
Senast ändrad:
Fett har flest kalorier per vikt. För riktigt kraftigt kroppsarbete dvs hög effekt är dock kolhydrater bättre bränsle då den respiratoriska kvoten är lägre för fett dvs det går åt mera syre för att förbränna fett jämfört med förbränna kolhydrater.


Att bara äta fett fungerar inte så bra då det ger ansamling av ketonkroppar vilket också sker vid svält när man förbränner det egna fettet och lite proteiner. Det behövs inte så mycket kolhydrater för att förbränna fett vilket man kan utnyttja i en överlevnadssituation. I tufft vinterklimat är tillförseln av kalorier bra för att upprätthålla kroppstemperaturen. När glykogendepåerna sjunker mot slutet av en tuff och lång fysisk ansträngning en vinterdag får man en dipp både i fysisk förmåga och i kroppstemperaturen. Även psykiskt blir det en påfrestning.

Thure
Stort tack för den redogörelsen!
 
Kroppen har i de flesta fall gott om lagrat fett, jämfört med kolhydrater. Minns ni han som cyklade genom hela Sverige utan att äta? Han drack bara vatten och petade i sig salt. Han hade bra fettförbränning kan man säga, och var ganska envis. Han hade en puls som han inte skulle överskrida under cyklingen, för då skulle kolhydratförbränningen komma igång, och hans lever var ju ganska tom på dessa. Tror det var 12...eller om det var 20 kg, han gick ned i vikt.
Jag minns honom. Först när jag läste om hans planer tänkte jag: "Galning! Inte en chans att du klarar det!" Men ack vad jag bedrog mig.
 
Hur stor andel kolhydrater behövs för att det ska fungera med fettförbränning? Personligen verkar jag klara mig med väldigt lite och har inga omställningsproblem, blodsockerdippar eller andra obehag. Men jag känner väl inte heller att jag behöver maxa min prestation på en vanlig fjällvandring.
Gedigen försvarsforskning inför införandet av ny uniform, taktik mm gjordes under 80/90-talet där man bl a konstaterade att "normalt" militärt arbete i fält krävde ca 4000 kcal/dygn. Försök vid Jägarskolan i Kiruna (I22) visade på ett behov av ca 7000 kcal vintertid med pulkor, skidor mm.
I det sammanhanget tog man fram det kanske kända nödlivsmedlet som kallades "sågspånsblock" och som gav drygt 500 kcal om de 8 bitarna åts upp. Just siffran 500 kcal/dygn valdes pga av det var det energiintag i form av kolhydrater som krävdes för att förbränna kroppsfettet utan att det bildades för mycket ketoner när kroppsfettet förbrändes till energi. Under normala förhållanden kräver hjärnan ca 20 % av kolhydratintaget.
Vid Krigsskolan Karlberg gjordes sedan under 80/90-tal många försök av dåvarande Arméns Gymnastik- och Idrottsskola där man visade att 500 kcal/dygn fungerade bra under en begränsad tid (typ vecka) för att upprätthålla ett bra stridsvärde. Det gjordes konditionstester, skattningar, blodprover och mentala tester.
 
Intressant diskussion om maten på tur. Jag kan inte äta lika mycket som jag äter hemma. Dag 2 på tur illamående och ingen matlust. Illamående stör mig men annars mår jag bra på den lilla maten jag får i mig, klarar både vinter och sommarturer. Det tar 1-2 veckor hemma innan jag kan äta igen. Så bekymmer med kalorier upplever jag inte. Men människor är olika och har tydligen olika behov.
 
Gedigen försvarsforskning inför införandet av ny uniform, taktik mm gjordes under 80/90-talet där man bl a konstaterade att "normalt" militärt arbete i fält krävde ca 4000 kcal/dygn. Försök vid Jägarskolan i Kiruna (I22) visade på ett behov av ca 7000 kcal vintertid med pulkor, skidor mm.
I det sammanhanget tog man fram det kanske kända nödlivsmedlet som kallades "sågspånsblock" och som gav drygt 500 kcal om de 8 bitarna åts upp. Just siffran 500 kcal/dygn valdes pga av det var det energiintag i form av kolhydrater som krävdes för att förbränna kroppsfettet utan att det bildades för mycket ketoner när kroppsfettet förbrändes till energi. Under normala förhållanden kräver hjärnan ca 20 % av kolhydratintaget.
Vid Krigsskolan Karlberg gjordes sedan under 80/90-tal många försök av dåvarande Arméns Gymnastik- och Idrottsskola där man visade att 500 kcal/dygn fungerade bra under en begränsad tid (typ vecka) för att upprätthålla ett bra stridsvärde. Det gjordes konditionstester, skattningar, blodprover och mentala tester.
Intressanta uppgifter du förmedlar. Jag hörde Stefan Källman föreläsa om ämnesområdet nån gång i början av 1990-talet för svenska överlevnadssällskapet. Vet du om det finns någon lite längre artikel om detta?

Thure
 
Gedigen försvarsforskning inför införandet av ny uniform, taktik mm gjordes under 80/90-talet där man bl a konstaterade att "normalt" militärt arbete i fält krävde ca 4000 kcal/dygn. Försök vid Jägarskolan i Kiruna (I22) visade på ett behov av ca 7000 kcal vintertid med pulkor, skidor mm.
I det sammanhanget tog man fram det kanske kända nödlivsmedlet som kallades "sågspånsblock" och som gav drygt 500 kcal om de 8 bitarna åts upp. Just siffran 500 kcal/dygn valdes pga av det var det energiintag i form av kolhydrater som krävdes för att förbränna kroppsfettet utan att det bildades för mycket ketoner när kroppsfettet förbrändes till energi. Under normala förhållanden kräver hjärnan ca 20 % av kolhydratintaget.
Vid Krigsskolan Karlberg gjordes sedan under 80/90-tal många försök av dåvarande Arméns Gymnastik- och Idrottsskola där man visade att 500 kcal/dygn fungerade bra under en begränsad tid (typ vecka) för att upprätthålla ett bra stridsvärde. Det gjordes konditionstester, skattningar, blodprover och mentala tester.
Stort tack för den redogörelsen!
 
Gedigen försvarsforskning inför införandet av ny uniform, taktik mm gjordes under 80/90-talet där man bl a konstaterade att "normalt" militärt arbete i fält krävde ca 4000 kcal/dygn. Försök vid Jägarskolan i Kiruna (I22) visade på ett behov av ca 7000 kcal vintertid med pulkor, skidor mm.
I det sammanhanget tog man fram det kanske kända nödlivsmedlet som kallades "sågspånsblock" och som gav drygt 500 kcal om de 8 bitarna åts upp. Just siffran 500 kcal/dygn valdes pga av det var det energiintag i form av kolhydrater som krävdes för att förbränna kroppsfettet utan att det bildades för mycket ketoner när kroppsfettet förbrändes till energi. Under normala förhållanden kräver hjärnan ca 20 % av kolhydratintaget.
Vid Krigsskolan Karlberg gjordes sedan under 80/90-tal många försök av dåvarande Arméns Gymnastik- och Idrottsskola där man visade att 500 kcal/dygn fungerade bra under en begränsad tid (typ vecka) för att upprätthålla ett bra stridsvärde. Det gjordes konditionstester, skattningar, blodprover och mentala tester.
Är det inte anorlunda idag. Jag fick lära mig på en överlevnadskurs att om man slutade äta helt så gick kroppen över bara efter några dagar till fettförbränning av kroppens reserver. De brukar även ha strapatser på upp till två veckor där de är helt utan mat. Vi var utan mat i fem dygn och kunde arbeta, bygga skydd, förflytta oss mm. Vi rörde oss dock långsammare för att spara energi
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.