När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt?

Kroppen har i de flesta fall gott om lagrat fett, jämfört med kolhydrater. Minns ni han som cyklade genom hela Sverige utan att äta? Han drack bara vatten och petade i sig salt. Han hade bra fettförbränning kan man säga, och var ganska envis. Han hade en puls som han inte skulle överskrida under cyklingen, för då skulle kolhydratförbränningen komma igång, och hans lever var ju ganska tom på dessa. Tror det var 12...eller om det var 20 kg, han gick ned i vikt.
 
Att spetsa målen med lite olivolja och nötter är ett bra sätt att få upp kalorierna. Kvällsmålet brukar vara där jag tar en skvätt extra olivolja så man håller sig varm och go över natten.
 
Nido verkar vara helmjölkspulvret, betydligt smakligare än Sempers fettfria variant.

Finns ett par olika gräddpulver att köpa om man googlar. De består av skummjölkspulver + vegetabiliska fetter t ex kokosfett.

Thure
...och de är inte så roliga. Det gräddpulver jag länkat till innehåller dock endast lufttorkad grädde från komjölk, och smakar därefter :)

Det finns också ett fullgott alternativ till Nido, om man inte vill köpa Nestléprodukter.
 
Spännande att man väljer så olika 😄

Själv har jag alltid ansett att en av de största fördelarna med vintertur är att man kan äta typ samma som hemma, förvisso spetsat med extra smör, olja, choklad och andra godsaker.

Eftersom man drar pulka är man ju inte lika viktskänslig och då det är kallt ute håller ju det mesta. Brukar bli en hel del bacon, korv, köttbullar och så vidare på vinterturer. Med en rejäl klick smör i pastan eller potatismoset.

/ Stefan
 
Hummuspulver har redan nämnts.

Vill/kan man vara utan kikärtornas fiber och protein så är tahini/sesampasta jättegott i de allra flesta grytor.

150g skalade sesamfrön (ca 2,5 dl).
Rosta dessa gyllene/lätt ljusbruna med inslag av mörkare bruna frön. Köksfläkt rekommenderas.
Häll över till stor bunke och låt svalna.
Mortla/mixa till pulver.
Rör ihop med 0,5dl olivolja och 1 msk salt.
Drygt 700g/100g.

Vill man göra hummuspulver torkar man ett paket kikärtor (sånt där litet på tetra, 230g avrunnen vikt), pulveriserar dessa och tillsätter till receptet ovan. Öka då olivoljan från 0,5-1dl.
 
Något jag har lätt att äta som är energitätt (men kanske inte så fullt av andra nyttigheter som vitaminer) är potatischips (som ju är rätt feta) eller choklad/nougat. Inte så att man äter hela mål av detta men en rejäl efterrätt om man är ute och bränner mycket energi. Chips tar ju mycket plats i orginalpåse men finkrossar man det och äter med sked så tar det lite plats i burk/påse. Omkring 500kcal/100g får väl anses hyfsat energitätt. Chpis har ju lite salt också om man behöver kompensera för svettning.

/Patrik
 
Hummuspulver har redan nämnts.

Vill/kan man vara utan kikärtornas fiber och protein så är tahini/sesampasta jättegott i de allra flesta grytor.

150g skalade sesamfrön (ca 2,5 dl).
Rosta dessa gyllene/lätt ljusbruna med inslag av mörkare bruna frön. Köksfläkt rekommenderas.
Häll över till stor bunke och låt svalna.
Mortla/mixa till pulver.
Rör ihop med 0,5dl olivolja och 1 msk salt.
Drygt 700g/100g.

Vill man göra hummuspulver torkar man ett paket kikärtor (sånt där litet på tetra, 230g avrunnen vikt), pulveriserar dessa och tillsätter till receptet ovan. Öka då olivoljan från 0,5-1dl.
Kikärter innehåller ju även långsamma kolhydrater - kanske till fördel med tanke på vad Thure m fl skriver om deras roll vid med intensiv ansträngning.

Till hummus köper jag faktiskt färdig tahina av god kvalitet; däremot kokar jag egna kikärter - de på tetra tycker jag smakar inget vidare. Det kräver nästan inget jobb, bara lite framförhållning eftersom man behöver blötlägga kikärterna i ett dygn. Jag blötlägger och kokar en jättesats av ett kilo ärter (torrvikt, det blir flerdubbelt mer som färdigt), lösfryser de färdigkokta ärtorna och har sen en färdig bas för många snabba sallader, middagsrätter och/eller blixtsnabb hemmagjord humus - bara att tina i mikron och mixa ihop med tahina.

Till vandring mixar jag ärtorna före torkning - det torkar fortare och jämnare. Ut kommer ett snustorrt pulver, som det bara är att mixa med tahinan (och valfri kryddning) till en tjock vattenfri lerkaka. Jag eftermixar pulvret en stund för sig och tillsätter sen långsamt ev kryddor och tahinan i mixern. Ingen extra olja - den blir gärna besk, så det är bättre att ringla över den vid servering. Däremot gärna vitlök och citrongräs (citronsaft för hemmabruk, men den blir inte god av torkning, och kan ju inte tillsättas efteråt om det ska vara vattenfritt).

Hummuskoncentratet är hygroskopiskt, så det gäller att förpacka det väl. Sväller rejält vid återvattning. Kallt vatten funkar som sagt, men det går lite långsammare om det är nollgradigt.
 
Rör man sig 5-8 h per dag och inte har diabetes kommer snabbheten på kolhydraterna ha liten betydelse utom möjligen att man fyller på lite snabbare med snabba kolhydrater. Vid vanlig vandringpuls är det en faktor som inte spelar någon avgörande roll.

Vid frystorkat öppnar man påsen och häller t ex ner coscos och en fettkälla. Sen tillsätter man vatten avsett för påsen och coscosen. Ät när det frystorkade svällt klart. Krydda ev extra.
Det går att lägga ner annat och oftast bara ha i mer av något som redan är i påsen. Annars gör man en förrätt att äta medan påsen sväller och/eller en efterrätt. En bonus är att man inte är lika hungrig som efter 500 kcal mat oavsett årstid
Det är därför militärens matpaket innehåller så mycket annat än bara matpåsar. Vinterpaketen är på 4500-5500 kcal.

Skulle jag få för mig att vandra/skida vintertid så ser jag ingen möjlighet att täcka kaloribehovet då jag intr klarar av fettmängden som behövs. Fast jag har som tur fått nog av kylan när jag jobbat så det är ingen risk.
 
Att äta flera gånger om dagen är ett tips också. Det är betydligt enklare att äta 6 mål på 700 kcal vardera än 3 mål på 1400 kcal vardera. (Nu behöver såklart alla mål inte vara lika stora, men att stoppa in flera småmål för att öka på lite underlättar helt klar.)
 
Vad gör de med fettet i grädde för att det ska bli pulver? Tycker torkad grädde borde bli en fet sörja bara.
Vad jag fattar (har undrat samma och därför letat efter info) så sprayar man grädden på stora ark och frystorkar. Det blir någon sorts fingranulat.

Jag torkar annars rejält fetthaltiga saker som oliver, och de går att mixa till pulver. På samma sätt kan man ju mixa nötter med 50% fetthalt till pulver - men låter man mixern gå en sekund för länge, så blir det nötsmör ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.