När använder ni footprint?

Jag har två hillbergtält (Akto och Keron 4GT) men har inte footprint till något av dem, Jag brukar vara väldigt försiktig med min utrustning och gillar VERKLIGEN inte när något blir skadat,
Därför funderar jag på att skaffa footprints till mina tält,

Är det en eftermarknadsprodukt som bara kostar och väger men som inte behövs i praktiken?

Hej! Jag har ett hilleberg akto också och fick med en footprint. Denna passar riktigt bra och följer tältet. Den sitter även fast väldigt bra.

Det bästa med footprint tycker jag är att du får ett "golv" i absiden och din utrustning blir inte skitig. Endel menar på att footprinten även tar bort lite av mark kondensen. Men jag tyckte ändå att det blev mycket kondens i tältet.

Footprinten skyddar även golvet i tältet och ger extra skydd mot vatten. Lättare att göra rent footprinten än själva tältet.

Jag skulle rekommendera att du köper en footprint.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Har ett Marmot tält där använder jag footprint för att skona tältgolvet från siltage och för att det är enklare att göra rent footprinten än tältet. De extra grammen det väger tycker jag uppvägs av nyttan.

Utan footprint nöter du snabbt hål på ditt tältgolv om du ligger på klippor eller grus. Med footprint slipper du förutom nötningen också att tältbotten surnar. Om du som jag trivs med lös footprint kan du lika gärna köpa enklaste pressenning från bauhaus/jula/clasohlson/biltema. Kostar bara några tior, du kan slänga den när den blir sliten och den väger dessutom mindre än tälttillverkarens footprint.

Lycka till, Klas

Enkelt DIY projekt klipp till en av en bit byggplast, se till att göra den mindre än yttertältet. När det blir för många hål i den klipp till en ny.

Självklart är footprint en eftermarknadsprodukt och behövs inte för att tältet skall fungera som det är tänkt. Däremot skonar det som några redan skrivit tältgolvet och bidrar med extra vattentätt skikt.
Är man noggran vid val av tältplats och att röja den, håller tältgolvet fint även utan footprint.

En annan fördel med footprint är golv i absiden som bidrar till att bl a minska kondensen pga markfukt. Detta extragolv i absiden kan även vara en begränsning om man vill laga mat i absiden, då speciellt fristående kök kan skada footprint.

Själv har jag footprints till några av mina tält. Använder dem vid kortare turer eller när vikten inte spelar någon större roll, men vid längre vandringar lämnar jag footprint hemma för att spara vikt och väljer mina tältplatser mer noga.

Jag har två hillbergtält (Akto och Keron 4GT) men har inte footprint till något av dem, Jag brukar vara väldigt försiktig med min utrustning och gillar VERKLIGEN inte när något blir skadat,
Därför funderar jag på att skaffa footprints till mina tält,

Är det en eftermarknadsprodukt som bara kostar och väger men som inte behövs i praktiken?

Har aldrig använt footprint och då har jag tältat sen 70-talet.

...en pryl mindre att bära omkring på och frågar du mig, onödig för normalt tältande.

//J

Jag har till mitt Mountain Hardwear Trango. Skyddet var billigt, så ingen idé att böka med nån pressenning. Den ligger bara under innertältet och inte i absiden. Använder det när vikten inte spelar någon roll, vid bilcamping och paddling. Har inte med det på vintercamping. Trangot släpar jag helst inte på sommarturer, då använder jag ett lättare tält som är mindre stabilt (Nallo)

Har för mig att det är relativt billigt att byta golv på Hilleberg. Om jag var som du skulle jag klippa till en bit pressenning att ha när det är geggigt och grusigt/stenigt och när vikten inte spelar nån roll. Vid vandringsturer är det nästan fånigt att betala extra för en sån grej när man redan lagt massa pengar på ett lätt tält. Spar pengarna och köp nytt golv när det pajar.

Så klart är en footprint bra för att skydda tältet. Jag har en till mitt HB Saivo vid kajakpaddling där tältning på klippor känns tältfientligt. Men där spelar ju inte vikten någon enorm roll. Vid vandring skulle jag nog inte släpa med mig någon footprint (inte Saivot heller för den delen...) så länge jag inte förväntar mig att stöta på elaka förhållanden.

Den mest vikteffektiva footprinten torde vara en bit bubbelplast. Finns exempelvis på Biltema. Enda nackdelarna är att den säljs i 1 m bredder och att den tar rätt mycket plats. Men den är galet lätt. Kanske skulle jag ändå surra lite sådan på ryggan om jag är ute och går med lätt-tältet, när jag tänker efter.

Oj, inte helt otippat lite olika åsikter i frågan. Tacksam för alla svar men tyvärr vet jag inte om jag blev klokare. :) En pressening är ju ett lockande alternativ om man bara ser till priset. Den kan ju användas på lite fler sätt också...

Jag tänker att det bör spela roll i vilken terräng man planerar att röra sig i. Får nog kanske blir en footprint till det lilla tältet eftersom jag då kan vara lite mer "slarvig" när jag väljer tältplats, är ensam och kommer fram sent till lägerplatsen.

Att fråga hur fort man sliter ut golvet utan footprint är väl som att fråga om hur långt ett snöre är men ändå: Hur många tältnätter i fjällterräng kan man förvänta sig att få ut av ett Hilleberg innan tältet ger upp?

Att fråga hur fort man sliter ut golvet utan footprint är väl som att fråga om hur långt ett snöre är men ändå: Hur många tältnätter i fjällterräng kan man förvänta sig att få ut av ett Hilleberg innan tältet ger upp?

Tältet eller golvet? ;-)

Har du otur så kan någon sätta eld på tältet första gången när de ska laga mat i absiden. :-( Har du tur och sköter tältet, år tionden, med något byte av golv. :)
Hur snabbt och ofta golvet behöver bytas beror på vad du har under tältgolvet, samt vad du drar in i tältet som eventuellt hamnar under liggunderlagen. Så golvet kan nötas från 2 håll... :-/

Oj, inte helt otippat lite olika åsikter i frågan. Tacksam för alla svar men tyvärr vet jag inte om jag blev klokare. :) En pressening är ju ett lockande alternativ om man bara ser till priset. Den kan ju användas på lite fler sätt också...

Jag tänker att det bör spela roll i vilken terräng man planerar att röra sig i. Får nog kanske blir en footprint till det lilla tältet eftersom jag då kan vara lite mer "slarvig" när jag väljer tältplats, är ensam och kommer fram sent till lägerplatsen.

Kompisens HB Keron 4 GT är snart 30 år och börjar närma sig 1000 dygn. Han bytte golvet inför höstvandringen 2007 och alltså efter ca 900 dygn.

Och nej, han använder inte heller footprint ;)...

//J

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg