Tjenare Mathias,
Hubban är mer opraktiskt när det regnar än tält där inner- och yttertältet sitter ihop, självklart! Men för min del går det fint att använda det ändå, man måste bara få till att slå upp yttertältet först om det regnar mycket (med hjälp av footprint eller utan), sätta sig inuti och slå upp innertältet, som man kan packa separat. Det kan självklart kännas lite akrobatiskt, men det går. Eller så ordnar man sig bara regnskydd med yttertältet, och väntar ut innan man ordnar inntertältet - det är litet krångligare, men fungerar O.K..
Själva uppsättningen är annars helt otroligt enkel och snabb - det är bara att sätta samman en enda sammanhängande pinnkonstruktion, sätta fast i hörnen och knipsa på innertältet.
Jag har andra tältalternativ, men jag brukar faktiskt ändå föredra Hubban på sommaren - det är lätt, ger helt fantastisk ventilation, och fungerar O.K. i vind (bäst att slå upp det med kortsidorna mot vinden, och att använda alla staglinefästen). Jag hade det på en kall och miserabel tur på Finnmarksvidda i sommar,- nordlig kuling i fem dagar - och det fungerade fint. Jag får plats med min 90 l. ryggsäck i absiden (nåja, några bitar sticker väl ut), och det går fint att laga mat med en gasbrännare.
Jag har ett vanligt Hubba Hubba, HP-versionen har ett inntertält som tål mer väta, och förutom i ösregn skal det nog gå bra att sätta upp inntertältet först.
Lycka till med ditt val! Stefan