Mountainbike till långcykling

Hej!
Skall investera i en ny cykel för cykling i mestadels Asien och tänkte mig en mountainbike med stålram till detta. Hörde att man kan sätta fast skivbromsar på en ram som egentligen är avsedd för V-bromsar om man använder adapters. Funkar det? Någon som provat?
Dessutom vill jag kunna skruva fast bakpakethållare så det skall gärna finnas fästen för en sådan... Funderat på en Marin Eldridge grade men osäker på ifall man kan montera pakethållare på den. Någon som vet?
/Magnus
 
Ang. fästen för bakpakethållare

Håller på att renovera en Marin Eldridge Grade till tjejen och den har ett par fästöron. Denna ram är från tidigt 90-tal så det kan skilja på årsmodell.

Har inte du nämnt detta med att sätta på skivbroms på en cykel för touring förut?
I så fall hittar du snart någon som är med på dina funderingar.
Men ta en titt på vad det kostar att skaffa alla de nödvändiga komponenterna och bygga nya hjul först. Jag tycker inte att det är värt det. Framför allt inte när du skall använda hojen till långfärd och i synnerhet då du tänkt att resa i Asien.

Var i vintras på min andra långcykling i Sudost Asien. En av Asiens största cykelbutiker finns i Bangkok. Hade fina titanramar ifrån Merlin mm., men någon Shimano HG-kedja hade de inte i lager...!
Sortimentet är allt som oftast väldigt begränsat när det gäller reservdelar.

Fick just ett samtal ifrån en god vän. Hade oturligt nog vurpat på en spång på Sörmlandsleden och behövde byta ena skivan samt ev. ena bromshandtaget. Hur löser du sådana problem om du står ute på landsbygden i Asien?
 
Re: Ang. fästen för bakpakethållare

theDude; sa:
Var i vintras på min andra långcykling i Sudost Asien. En av Asiens största cykelbutiker finns i Bangkok. Hade fina titanramar ifrån Merlin mm., men någon Shimano HG-kedja hade de inte i lager...!
Sortimentet är allt som oftast väldigt begränsat när det gäller reservdelar.

Antar att du var på http://www.probike.co.th/index.php De brukar ha det mesta faktiskt. Så HG kedjorna var nog bara tillfälligt slut. Så länge man är i Thailand o Malaysia finns en hygglig chans att få fatt på elementära reservdelar och att nödvändiga verktyg finns. Vid ett haveri kan det dock krävas att man tar sig till någon storstad med buss.

Jag hade strul med min B-skruv i Malaysia, översta trissan mullrade mot största drevet på låga växlar, strax för Kota Barhu fann vi en urtrevlig cykelaffär som sålde bättre MTBs med en utmärkt mekaniker som direkt begrep vad det var frågan om och dessutom hade en längre B-skruv till hands som löste problemet.
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/sea01/Malaysia0010.jpg

I resten av SO-Asien gäller helt andra standard komponenter. I Vietnam, Lao o Cambodia, finns knappt en komponent som passar, utom möjligen däck (à ca 1.5kg st). Skulle tro att det gäller för större delen av Kina också.

När det gäller skivbromsar instämmer jag helt i vad Peter skriver. En grundregel är att man ska ha så enkla och pålitliga saker som möjligt. Det kan tilläggas, att det är inte några enorma backar, fälgbromsar räcker alldeles utmärkt.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/southeastasia02/Cyclinginsoutheastasia.html
 
Tack :)

Hej.. Vitsen är att jag tänkte mig ha både V-bromsfästen och skivbromsfästen för att försäkra mig ifall skivbromsarna skulle skita sig. Vet inte om det finns någon modell som ser ut på det viset och som samtidigt har hål för montering av pakethållare. Jag sticker inte förrän 2004 så jag har ju tid att kolla upp det.. Tack för hjälpen
/Magnus
 
Begagnat!

Hej Magnus!

Du har nu ett gyllene tillfälle att köpa på dig billig och utmärkt utrustning begagnat eller på utförsäljning då många resonerar som du: "Måste ha skivbroms, dämpare samt ditt och datt annars funkar det bara inte, och hur blir det sen"!

Jag har själv köpt en hel del delar den senaste tiden då de inte inte är av senaste modell.
Tror även att de förslag till nya ramar med skivbromsfästen jag gav dig förra gången, är svårslagna...!!!

Dyrt? Cykelringen och Biltema har då säker nått som passar....

Tack och hej!
 
Dyrt?

Haha.. Skivbromsar från Biltema hade varit något.. Jag kan lägga ut 8000-9000 kr och det borde man kunna få lite cykel för tror jag :)
 
Skivbroms/Fälgbroms

Min American Eagle Traverse 576 har skiv bromsar och fästen för v bromsar. Köpt i Norge så jag vet inte om den finns i Sverige, Det är aluminiumram så den typen kanske ej finns som stålram. Cyklar (och till viss del friluftsutrustning) är föresten billigare i Norge än i Sverige.
 
MTB till långfärd...

Hallo!
Jag har försökt reda ut begreppen med MTB för långfärd då jag haft funderingar på att byta ut min Dawe till en MTB för en Indientour. Den du skulle kunna titta på är en Thorn EXP. En dyr (ca 1.700 Pund komplett. Ramen ca 999 pund) rackare men enligt de jag talat med är det en hoj som är byggd (!) för packning och hård lång användning. I motsats till vanliga MTB har den t.ex. en mer sluttande framgaffel. Cykeln kan byggas med 46 ekrars tandemhjul. Jag skulle inte bygga på skivbromsar. Enkelt är bäst. Grejer går sönder där man minst av allt tror det ska. Och alldrig utanför en värlförsedd cykelaffär... Prova http://sjscycles.com.

Lycka till,,, Jürgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
shummie Lowrider till mountainbike Långcykling 16
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
andreas11 Jönköping - Norrköping på mountainbike! Långcykling 7
bergholm Mountainbike i Medelpad?? Långcykling 2
mountainbike i skäne?? Långcykling 2
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
adventure_pontus Mountainbike kompisar sökes för kort/långturer...GBG Långcykling 0
mipr mountainbike i Västsverige Långcykling 9
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 35
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.