Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ?

Har ett Marmot Earlylight 2p som jag är grymt nöjd med. Tältet är ett 3-säsongers tält där god ventilation har prioriterats, vilket innebär att yttertältets duk släpper hyfsat högt från marken (jfr tex Hillebergs Rogen). Är nu lite sugen på att använda detta tält året runt, vilket kräver att yttertältets duk förs ned till marken. Någon som har en bra ide hur detta kan fixas, med någon typ av kjol/förlängning att komplettera med under den kallare årstiden ? Har redan ett Fjällräven 4-säsongs tunneltält, men har blivit lite väl förtjust i detta lilla smidiga kupoltält för enmansturer !
 
Jag är lite tveksam till att modifiera detta tält till 4-säsongs, mycket beroende på att den relativt omfattande modifieringen av yttertältet adderar vikt och tar bort några av de egenskaper du idag uppskattar för 3-säsongsbruk men också pga innertältets relativt stora mesh paneler som kommer att göra tältet kallt och dragigt vintertid. Dessutom stor risk att kondens från yttertältet droppar ner på sovsäcken genom meshpanelerna i taket.
 
Senast ändrad:
Meshpanelerna lär väl släppa igenom yrsnö? I skog funkar ju tältet sannolikt utan problem i nuvarande skick (om än kanske lite dragigt) men uppe på fjället vete tusan om det skulle fungera bra utan omfattande modifieringar på såväl yttertältet som innertältet?
 
Äh, strunt i pessimisterna. Sy en förlänging i nåt fallskärmsnylontyg (extremtextil.de har massa olika lättviktsvävar som är vindtäta) och ha nån form av kardborreanslutning. Alternativt dubbel knappslå (hålen på tältet så blir det inte särskilt mycket tyngre).

Det värsta som kan hända är att du misslyckas. Tältet lär ju gå att använda ändå. Har en bekant som brukar säga att en pryl sällan är färdig när man köper den. Tycker det ligger nåt i det.
 
Ett pessimistiskt inlägg till

Hade min Marmot Nusku tresäsongstält uppställt i trädgården en vecka (Stockholm) i vintras när det var kallt ock en del snö. Ytterduken blev skör som papper, kändes det som - sprack på ett par ställen - utan att det var snö på då. Vi hyrde ett riktigt vintertält på fjällturen.
 
Nej, aldrig med meshpaneler. Men jag har tältat i vintertid i från nammatj GT till ensamma vargen och tältkåtor (och vindskydd, snögropar, bivacker, ryggåstält etc etc). Om det funkar i en enkeldukskåta så kan det inte vara så blodigt i ett kupoltält med ett innertält. Meshpaneler eller inte.
 
Min erfarenhet i tält med meshpaneler var att det blev blött, klart obra. Vi var ute en vecka så det var lite jobbigt. Vintertid brukar snöka vara både dragfriare, värmande under byggandet, samt varmare att sova i. YMMV
 
Tack för alla intressanta svar. Tror dock i princip att det skulle kunna fungera att förlänga fly sheeten. Att sedan detta med all säkerhet är förknippat med seriöst sömnadsarbete är nästa puck. Klart lättare att komplettera med liknande tält fast 4-säsongs !

En annan variant är ju att korta stängerna lite och på så sätt få fly sheeten närmare marken. Här får man väl se upp så att tältets övriga geometri förändras så lite som möjligt. Blir ju även mindre "spänn" i innertältet, men det känns nästan som att det kunde vara i fördel då det nästan är lite för tajt i nuläget.

Som sagt, Tack för alla tips !
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.