Mobil som tål utomhusklimat

Jag funderar på att byta ut min gamla enkla Nokiamobil eftersom jag tycker att ljudet i den börjar bli lite dåligt. Men det verkar inte finnas så många mobiler att välja på som tål att användas utomhus.
Mina krav är att den ska:
1 Tåla lite fukt. Inte nödvändigtvis dykarsäker men lite kondens, svett när man har den i byx/jackfickan ska den klara
2 Det ska gå att ringa med den när det är kallt. Den gamla Nokian funkar när det är -35 och det bör även den nya klara
3 Jag vill kunna lyssna på musik, hur vet jag inte
4 Inte alltför dyr ifall den går sönder. 1500kr kan jag lägga.
5 Den måste ha alarmfunktion
6 Kamera, gps, kalender. Inte nödvändigt men kan vara bra att ha.

Jag har kikat på Cat och en enklare Nokia. Någon som kan säga något om dom?

http://www.elgiganten.se/product/mo...TB100BL/cat-b100-mobiltelefon-svart#tab-specs
http://www.elgiganten.se/product/mo...oner/NOK301BLACK/nokia-301-mobiltelefon-svart
 
Batteriet i mobiltelefonen fungerar normalt inte under -20, så jag gissar att du har haft din Nokia i fickan innan/när du använt den i -35. Elektroniken ska normalt klara -40, det är batteriet som begränsar. Mitt förslag är alltså att du lättar lite på temperaturkravet på din telefon, och fortsätter att ha den i fickan.
 
Ja den brukar ju vara i fickan förutom när jag ringer. Men jag tror ändå att det skiljer en del mellan olika mobiler. När alla andras lagt av i kylan så funkar min om än lite seg men ringa går det. Att mobilen fungerar är lite av en säkerhet när man jobbar ensam i skogen eller kör skoter.

Jag ska kolla lite närmare på dom föreslagna mobilerna men dom verkar vara lite dyra dom där.
 
Jag har en Iphone 5 som funkar för mig, både i jobbet som byggnadsarbetare utomhus året runt, och på fritiden i skog och mark.
Har inget speciellt skydd på den heller, det värsta som hänt är att jag fått fickludd i ladduttaget :)
 
Flera av Sonys mobiler ut Xperia Z serien är hyfsat vattentåliga. Slagtåligheten löser jag själv med ett fordral samt eftermonterat displayskydd från copter (som enligt egen reklam för skydd för helikoptervindrutor och tycker det låter tåligt).
Som Blekingebo upplever jag sällan -35 så köldtåligheten på Sony Xperia Zorna kan jag inte säga så mycket om men på fjäll- och alpsemestrar med mobilen normalt i fickan har jag inte upplevt några problem.
Hur är ditt standby/använda-förhållande i kallgraderna - är det enstaka samtal eller hårdtelefonering?

/Patrik
 
om man inte vill släpa på en stor ajfån har ja sneglat på nokia 215 som ja har för mig ä lite stöttålig å fuktsäker, kostar runt 400kr
 
Sonims mobiler är bland det tuffaste som finns men

Sonims mobiler är bland det tuffaste som finns men jag har ändå lyckats dränka 2 st. Den första hade ett designfel som var åtgärdat när jag fick ny. Den andra vet jag inte var vattnet kom in men in kom det. Troligen för att miljön utanpå en kajak blev alltför blöt med ständiga översköljningar. En enkel plastpåse med påsklämma hade nog räckt för att den skulle klarat sig. Även en vattentät mobil har uppenbarligen gränser.

Men knappar vill jag ha när det ska ringas i ösregn.
Finns Samsungs Xcover för ca 800 SEK.
Med knappar.
Går att byta batteri på.
Kan kopplas till bärsnodd.

Lyssna på musik med lurar gör jag inte i regn.

Det finns även en Xcover2 och det är en vattentät smartmobil.
Går att byta batteri på.
Kan kopplas till bärsnodd.
Ca 1500-2000.

mvh thomas
 
Mina personliga erfarenheter med iPhone är väldigt bra måste jag säga.

Har haft med mig iPhone 4, 5 och 6 på olika äventyr och aldrig stött på problem med dem vare sig i extrem värme, regn och kyla.

Telefonerna har klarat sig galant trots att de varit blöta, fuktiga och nedisade...

Fördelarna, för mig, att ta med mig iPhone ut på resor:

Jag har en bra kamera i telefonen (se bilder i min profil)

Jag har tillgång till musik. Använder både lurar och en liten trådlös högtalare. Högtalaren är grym i tältet, portaledgen, på hotellrum, i jackfickan osv.

Jag har tillgång till bildbibliotek, väldigt bra på långa resor i fjärran land...

Tillgång till internet.

Gps, satellitbilder.

Jag kan ringa/koppla upp mig på nätet överallt på jorden, har en sk satellitsleeve där iPhonen helt enkelt är en satellittelefon också.

Kan också tillägga att jag aldrig har använt något fodral eller skydd av något slag på telefonerna. I värsta regnovädret på långvandringar åker telefonen ner i en liten ziplockpåse...

Enda nackdelen är väl priset som jag ser det...

//peace
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.