mina 3 för 3

Hoppas jag... Här bär jag ganska lätt och behöver inte stabilisera hängmattan mot ryggen. Bär jag tyngre korsas de oranga remmarna över säcken innan de knyts fram. MVH Anna

Jag fattar ändå inte hur den funkar. Som det ser ut på bilden är ju utsidan på ryggan slät och jag har alltid sett hängmattor för fjällbruk som något gjort av nät, eller?
 
Hängmattan

Oj, det var många synpunter... Nej, Martin, hängmattan är för "familjerymningshelger". För mig betyder det att packpåsen står klar på sommarhalvåret och när ensamhetsbehovet blir för stort läggs den in i hängmattan och jag drar! Hängmattan är, som det står i mitt inlägg, hemsydd. Utsidan blir slät eftersom hängmattan är sydd i ett slätt tyg... De hängmattor man köper som "campinghängmattor" är oftast alldeles för små för att sova bekvämt i. Får man inte kläm på själva knyttekniken kan man titta in på någon sida för barnbärsjälar exv; stellaris.se eller sjalar.nu. Hängmattan knyts enligt precis samma principer. Slutligen, nej jag använder inte hängmattan i fjällen. Dit är det 50-60 mil att köra och på så långa turer brukar familjen få följa med, så då blir det kåta! Anna
P.S. Tror köpehångmattor över lag kan vara svåra att knyta så här, eftersom de ofta avslutar med olika metallkonstruktioner som skaver på höfterna.D.S.
 
Tack, nu är jag med i matchen igen.
Bra idé förresten, kanske man skulle prova nån gång.
Jag har varit inne och tittat på sidorna du föreslog och nu tror jag t.o.m att jag begriper hur du gör.
Tror jag......
 
Senast ändrad:
Gusbos smått otestade 3 för 3

Här kommer mina 3-för-3.
Jag har ännu inte kunnat testa utrustningen på fjället ännu, så jag får återkomma efter sommaren med erfarenheter sedan.

  • Ryggsäck: Gossamer Gear Mariposa Plus 50l säck (plus 20l i fickor), ca 600g med extra midjeficka.
  • Sovsäck: Mountain Equipment Coop - Merlin -3 dunsäck, 800g
  • Liggunderlag: Thermarest Prolite 3 Regular, 566g
  • Skydd: Tarptent Cloudburst 2 (2-personers tarptent). 1100g

Sannolikt kommer jag att komplettera detta med ett lätt sovsäcksöverdrag, Equinox ultralight mummy bivy, ca 200g, eftersom jag är rädd att frysa i det ibland dragiga tältet.

Summa Solo: 3266g
Summa Tvåmanna: 2726g
 
Jag använder en tom ryggsäcksram i aluminium där jag spänner fast packpåsar.
För att platsa in i ligan, räcker det med att räkna vikten på ramen eller ska jag räkna med packpåsarna och spännremmarna?
Lite, lite ironi i frågan men ändock en fråga:)

Du har inte en bild på din lösning? Skulle vara kul att se.

Jag räknade på kul vad en övergång från min 20-25 år gamla utrustning till en budget UL skulle kosta per kg och kom fram till att en viktminskning på c:a 6,5 kg skulle kosta c:a 3000 SEK, dvs c:a 500 SEK/kg minskning, vilket jag inte uppfattar som så blodigt. Nu är detta kanske extremt då jag tidigare haft ett budgettält som vägt 4-5 kg. En Haglögs Alaska som väger runt 2,5 kg. Sovsäcken höftar jag till 1,5 kg. Ta uppgifterna med en nypa salt då jag inte kontrollmätt tältet och sovsäckan.
 
Jag har i dagarna framställt ett nytt alternativ där jag använde säcken som blev över från den ram jag använde och satte nya bärremmar på den. Rymmer 50-60 liter och väger 635gram. För att få stabilitet i ryggan viker jag ett tunt liggunderlag som jag sätter fast på insidan av ryggdelen (inuti säcken alltså). Den blev inte så snygg men den lär fungera, jag har inte hunnit prova den i skarpt läge ännu.

rygga1.JPG


Funderar dessutom på att tillverka en 5-mans tältkåta av lättviktspresenning för fisketurer där totalvikten kommer att hamna på ungefär 3 kilo. Innebär 600 gram per person.

Ryggsäcken kostade mig ungefär 150-200kr i form av remmar och spännen.
 
Senast ändrad:
Jag har i dagarna framställt ett nytt alternativ där jag använde säcken som blev över från den ram jag använde och satte nya bärremmar på den. Rymmer 50-60 liter och väger 635gram. För att få stabilitet i ryggan viker jag ett tunt liggunderlag som jag sätter fast på insidan av ryggdelen (inuti säcken alltså). Den blev inte så snygg men den lär fungera, jag har inte hunnit prova den i skarpt läge ännu.

rygga1.JPG


Funderar dessutom på att tillverka en 5-mans tältkåta av lättviktspresenning för fisketurer där totalvikten kommer att hamna på ungefär 3 kilo. Innebär 600 gram per person.

Ryggsäcken kostade mig ungefär 150-200kr i form av remmar och spännen.


Påminner väldigt mycket om min första hemsydda rygga. Japp, den lär fungera. Som avbärarfunktion hade jag en midjeväska över rumpan som jag "ställde" ryggsäcken på . Utmärkt system.

Axelremmarnas infästning i ryggsäcken ser ut att ha ett ganska stort avstånd mellan sig. Du kanske är väldigt axelbred, men för mig skulle detta nog bli jobbigt.

Jörgen
 
Ok, det är knappt man vågar avslöja hur tungt man bär på denna tråd, men här kommer mina 3 för 3.

Haglöfs Matrix 70L, 1963
Hilleberg Unna, 1926
Haglöfs LIM 100, 851
Cellplast, 479

Totalt 4449

Långt ifrån de vikter som en del har kunnat banta sina 3 för 3 till, men ganska hyfsat för vanligt viktmedveten friluftsare, som sagt inget hard core-UL med min utrustning.

Mvh /Joel

Skönt att se fler som släpar på comfort
Här kommer mina 3 för 3

Tält: Terra Nova Laser comp 1014g
Ryggsäck: ? 1600g en billig historia på drygt 2 kg som jag plockat bort mycket onödigt. får se om den fungerar ändå.
Liggunderlag: Mountain tech 888g självuppblåsande
Sovsäck: ? 1415g har hållit mig varm många turer, var också av billigt märke

Min total 3 föf 3 4917g
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.