mina 3 för 3

Vad gjorde du flytande i Rhenfloden?

Jag var på tur!

Liftade till Schweiz, landade nära renfloden och började gå mot Berget Jungfrau 4000+
för att kolla läget inför en spontanbestigning'
Men går jag utefter en strömmande flod som går åt samma håll som jag så börjar iallafall jag tänka
särskilt som den oftast går fortare än mig,

så jag började experimentera med vad jag hadde.

resultatet blev att jag "byggde båt" av bivacksäcken,,

se bild
http://outposter.blogspot.com/

problemet var att virvlande forsande strömmande vatten ändå är kraftigt nedkylande
(fötterna+armbågarna) efter ett tag
Så jag klev ur floden för att söka mig bättre flytmedel.

Från en privatperson denna söndag köppte jag en gummibåt för 200 kr (snacka om tur)
den var nästan ny! blåste upp den med kompressor åt mig gjorde de med!
En stor kaffe och macka samt konversation kom på köpet
sedan åkte jag 10 dagar åt rätt håll,

någon vecka senare liftade jag till Mt:blanc och besteg den spontant/solo till 4500 meter

Historien från i somras får nog begränsas där för nu.

/H
 
Ok, det är knappt man vågar avslöja hur tungt man bär på denna tråd, men här kommer mina 3 för 3.

Haglöfs Matrix 70L, 1963
Hilleberg Unna, 1926
Haglöfs LIM 100, 851
Cellplast, 479

Totalt 4449

Långt ifrån de vikter som en del har kunnat banta sina 3 för 3 till, men ganska hyfsat för vanligt viktmedveten friluftsare, som sagt inget hard core-UL med min utrustning.

Mvh /Joel

4.4 kg är väl helt ok. Om du har pengarna så skulle du kunna minska LIM säcken, western mountaineering gör lätta säckar. Men det är klart, 500 gram skulle du vinna men du skulle behöva lägga ut runt 2000 för dessa gram.
 
Det skulle vara roligt att se hur era 3 för 3 ser ut.

Mina ser ut på följande sätt:

Jam2: 588 g
TNF propel: 528 g
Akto: 1 508 g
Therm a rest, fast liggunderlag 323 g

summa: 2947 g

kommentar: akto är det tunga här, har funderat ibland på terra nova laser photon
Therm a rest liggunderlaget visade sig väga under angiven vikt, jippi ;)

så, hur ser era ut?

Får det till fyra??
 
4.4 kg är väl helt ok. Om du har pengarna så skulle du kunna minska LIM säcken, western mountaineering gör lätta säckar. Men det är klart, 500 gram skulle du vinna men du skulle behöva lägga ut runt 2000 för dessa gram.

Förvisso, det är alltid bättre med lättare grejer, men jag känner inte att jag ligger på en godkänd nivå som det är nu, t.ex. så utgår jag från en större rygga i min beräkning, dvs. för längre turer (en vecka i fjällen). Tar man en mindre rygga så blir givetvis vikten lägre.

Men givetvis kan man investera i ännu lättare grejer i framtiden :)

Mvh /Joel
 
godkänd nivå? jisses! finns det såna nu..

Jag tror jag kommer ner i tre för tre för skogsmiljö om jag har:

tarp (vikt angivet av företaget, runt 400 gram)
sovsäck mckinley runt 700 gram (700 står det på kompressionspåsen, har inte vägt den)
ryggsäck shosho 30l, kanske runt 1.5 kilo?

Om jag är i ett område där man inte får ta gransly så får jag hänga på ett ridgerest också. Kan ta min lappade vapour trail då kanske, borde hamna runt 3 kilo ungefär. Ha! Jag klarar tre för tre, det var oväntat! Får jag godkänt, eller måste det vara fjällsäkert? I så fall delar jag på 6 kilos kåtan för fyra, mellan fyra personer, då blir det nog lite över gränsen..
 
Beställde precis en rygga, så min setup blir denna:

Six Moon Designs Lunar Solo e (inkl markpinnar) 738 g
Marmot Atom (inkl packpåse) 551 g
InsulMat ÜberLite + Jysk 400 g
Gossamer Gear Miniposa ca 500 g

Summa summarum ca 2200 g för enveckas soloturer på fjället

Evt tillkommer några gram för extra linor och fyra markpinnar till som stormsäkring. Å andra sidan ska jag se hur ryggsäckens medskickade liggunderlagsbit fungerar som ersättre för UberLite:n, då skulle jag precis glida ner på tre för två :)
 
Senast ändrad:
godkänd nivå? jisses! finns det såna nu..

[...]

Om jag är i ett område där man inte får ta gransly så får jag hänga på ett ridgerest också. Kan ta min lappade vapour trail då kanske, borde hamna runt 3 kilo ungefär. Ha! Jag klarar tre för tre, det var oväntat!

Trodde du inte va ;)
 
Beställde precis en rygga, så min setup blir denna:

Six Moon Designs Lunar Solo e (inkl markpinnar) 738 g
Marmot Atom (inkl packpåse) 551 g
InsulMat ÜberLite + Jysk 400 g
Gossamer Gear Miniposa ca 500 g

Summa summarum ca 2200 g för enveckas soloturer på fjället

Var det inte mummel om detta underlägg?

Mina bidrag Hemsydd tarp 440
Hemsydd ryggsäck 560
Dunsäck av tre säsongsmodell 720
Luftmadrass 565

//J
 
Var det inte mummel om detta underlägg?

Jo, om man bara har ett sådant blir det obra tycker jag. Men om man lägger det under ett tunt vanligt så fungerar kombinationen bra, då avlastar man med ÜberLitet men får isolering överallt under sig. Kolla i recensionerna, jag har skrivit om det där.
 
Ok, det är knappt man vågar avslöja hur tungt man bär på denna tråd, men här kommer mina 3 för 3.

Haglöfs Matrix 70L, 1963
Hilleberg Unna, 1926
Haglöfs LIM 100, 851
Cellplast, 479

Totalt 4449

Långt ifrån de vikter som en del har kunnat banta sina 3 för 3 till, men ganska hyfsat för vanligt viktmedveten friluftsare, som sagt inget hard core-UL med min utrustning.

Mvh /Joel

Vill inte verka petig, men blir det inte 5219?
 
Granite Gear Nimbus Ozone R 1 440
Tält Nallo 2 GT 1 267 (2534/2)
Sovsäck Western mountaineering MegaLite 736
Liggunderlag Thermarest 873

Rygsäcken är ännu oprövad (med endast ett varv runt Kungsholmen!) så den kanske inte räknas men den något trånga föregångaren (Osprey Atmos 50l) väger lika mycket. Liggunderlaget kanske får vara med i år men byts sedan till något lättare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.