Mat i två veckor .. gott och tungt ..

Hej på er ..

Skall ut i augusti och fjällvandra i sverige, vi skall vara ute i två veckor och gå ca 20 - 25 mil. Vi skall bo i tält och bära med oss all mat från början. Så mitt problem är att jag gillar god mat ;)) Vad finns det för variationer på maten (frukost/lunch/middag/kvällmat) utan att det blir omänskligt tungt. Vi siktar på att börja turen med runt 25 kg packning. Även vad för godis är lämpligt att ta med sig. Finns det någon som har en beprövad matsedel för en tvåveckors tur ?

// johan
 
Hej
Inget riktigt svar på din fråga men ett tips. Ta med lite godare mat och lite mer godis än du tänkt. Hellre lite tyngre rygga. Är man ute 2 veckor så är god mat väldigt viktig. Även lite extra godis höjer humöret.

god tur
/Joel
 
Frystorkat

Om ni skall vara ute och dessutom vandra/ vara aktiva i två veckor och vill komma under 25kg packning... då har jag svårt att tänka mig annat än frystorkat eller liknande (+ ris, makaroner...)? Men så j-kla mycket gott blir det kanske inte :) Men lite extra godis är värt mycket (minns jag från min värnplikt på spaningsförband...).

Mvh
Niklas
 
Några tips

Det bästa tipset är kanske att torka en del godsaker själv.
Jag kan rekommendera att ni tar med kryddor/smaksättare och då gärna något/några som är "koncentrerade". Följande finns t.ex. torkade/frystorkade:
- rödlök (Santa Maria)
- gräslök (Santa Maris)

Det kan vara en bra idé att botanisera i hyllorna med asiatiska kryddor, såser och liknande. Där finns det en del intressant. T.ex. kan kanske wasabi vara användbart. Det behövs ju inte så mycket... :)
För egen del så brukar vitlök få hänga med. Det brukar kunna förhöja smaken på det mesta. Generellt så brukar jag köra med snabbmakaroner, couscous och potatismos och smaksätta med soppor, t.ex. tomatsoppor och löksoppor samt kryddor. Torkat kött i någon form brukar oftast följa med också. Något annat som funkar att ha i maten för att förhöja smaken är mjukost. Nuförtiden finns det ju t.o.m. speciell mjukost för detta.
Till efterrätt så tar jag alltid med några påsar av Frestas fromage. Personligen så tycker jag att jordgubbsfromagen är godast med svartvinbärsfromagen som god tvåa.
Kolla även friluftsmatavdelningen jär på Utsidan.

Lycka till!
 
Snabbkaffe och mjukost är mina tips.
Vad går upp emot en kaffe och en snus med fjällutsikt och när suget faller på, en sträng skinkost med senapssmak på fingret eller om det verkligen ska rullas hatt, på en bit hårdbröd. Mumms.

Annars kan väl russin och nötter funka ganska bra. Men inte sun-maids chokladdraperade russin: för det första är de så goda så ett paket räcker bara en gång... samt att ett paket sätter kistan ur spel...

go tur/sam
 
OST! En stark och god ost smakar mycket och går att piffa upp maten, kexen och brödet med.

Digistivekex har högt näringsinnehåll. Bacon är bra, håller länge och smakar gott, lite bökigt att laga till och diska bara. Pulvermos är lätt att bära och lätt att laga. Smör (äkta vara) håller ganska bra, kanske inte två veckor i högsommarvärme... Ta med ett par "Real turmat". Dyrt som attan men bra att ha om det regnar och man inte orkar joxa med mat. C-vitamin brus är bra om ni tröttnar på fjällvattnet.
 
mums

det bästa jag har käkat på mina solo vandringar är norska real turmat. smakar faktiskt riktigt gott med tanke på vikt & närings innehåll. mvh mats
 
Testa göra eget!

jag har gjort lite eget torkat, tex köttfärssås och lite veggomat. Dels för att få ner priset men mest för skojs skull (vi har ju alla våra laster...)testa nån favorit, gör rätten "torr", köttfärsen gör jag tex med bara tomatpuré, utan krossade tomater, och gör den rejält kryddstark eftersom mycket smak går förlorat i torkningen. Platta ut geggan i en långpanna, sätt på ugnen på lägsta, låt luckan vara lite öppen för att släppa ut fukt, låt stå typ 24h, känn efter genom att smula mellan fingrarna (förresten ju mindre bitar desto snabbare torkning och snabbare tillagning sen).

Frukosttips är blåbärssoppa och musli (färdigportionerat i plastpåsar, vet en som fick hela innehållet i ryggsäcken bestrött med en förpackning ekströms, kul för oss runtom...)jag brukar vara grötfantast men förbaskat jobbigt att diska...
Variera med nyponsoppa kanske :)

rätt snabba kolhydrater, kan "sakta av" dom genom att tillsätta lite linfrö eller ännu hellre psylliumfrö så håller sig blodsockret lite stabilare.

Godis sa du, finns det nåt annat än CHOKLAD?!
Fast en snabbcappucino med nåt passande starkt i är inte heller fel...

/Ninna
 
Det skall vara rätt mycket mat för två veckor! Testa denna webplats´ matsidor: http://www.utsidan.se/mat/
I stället för frystorkat "gegg" går det att torka det mesta själv i ugnen hemma (<50 grader). Alla grönsaker blir alldeles utmärkta, speciellt morötter (nästan som godis). Skär i tunna bitar. Sedan lagar man som vanligt. Några middagstips har jag själv på ovannämnda sida. Runekakor är bra energitillskott och godis, men lite tunga. Om man gillar thaimat och liknande finns det nu en hel del färdiga kryddblandningar att välja bland, (Santa Maria Spicy World, t.ex Chicken thai Wok eller Veggie wok). Kompletteras med nudlar, köp gärna någon piffigare sorts äggnudlar istället för vanliga makaroner, det gör mycket till. Torkade trattkantareller piffar upp även det frystorkade om man nu måste ha det. Senaste fjällfärd blev jag bjuden på torkat (f.d. fryst), renskav blandat i potatismos (lapskojs), det smakade bra. Tänk på att lägga det torkade i vatten en bra stund före tillagning, så att det mjuknar.
Sök även på torkad+mat i forum.
\C
 
Bulgur

Hej!

Jag brukar torka grönsaker och nötfärs i ugnen och koka ihop olika grytor på fjället. Till detta varierar jag mellan pasta och cous-cous. Nyligen upptäckte jag något som heter Bulgur. Det liknar cous-cous, men är lite större gryn som inte grötar ihop sig lika lätt. Precis som med cous-cous är det bara att hälla på kokande vatten och låta stå ett tag, men bulgur kräver lite längre tid än cous-cous. Kn helt klart rekommenderas.

Mvh, Fredrik
 
Sällar mig till de som rekommenderar att torka själv. Problemet är väl att det tar lite tid, men är ni flera så tror jag det är lättare att motivera varandra. Det kan också vara bra att prova de saker man torkat så man vet om det är ätbart eller inte. Det är ju inte så lyckat att stå där med en massa torkad mat som knastrar när man äter trots en halv dags uppblötning och 20 minuters kokning.

Kolhydrater brukar sällan vara något problem att få med sig, snabbmakaroner, snabbris, nudlar, cous cous, pulvermos/potatisflingor etc är ju bara att köpa. Det svåra brukar vara proteinet och grönsakerna och det är där man kan torka mycket själv.

Hälsokosthyllorna brukar man kunna hitta en massa intressant i. Även övriga hyllor i butiken brukar jag försöka botanisera i, alla ställen utom frys- och kyldiskarna är ju intressanta, även om konserver tenderar att dra upp vikten lite för mycket.

Mat som smakar gott brukar inte vara så svårt att få till, kryddor kan göra underverk och är man ute vandrar brukar aptiten vara god.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
fridaeus Glutenfri mat Friluftsmat 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.