Manta storlek, behöver hjälp

Jag har bestämt mig för att köpa Ospray Manta säcken, men vet inte vilken storlek jag skall välja.

Användningsområdet kommer att vara dagsturer och geocaching. Jag vill att säcken skall vara så liten som bara möjligt och hade först tänkt mig att ta den minsta storleken, dvs 20 liter. Men eftersom jag inte är så bra på ryggsäckar så hoppas jag att någon av er har goda råd.

Jag har funderat en stund på vad jag vill ha med mig och detta är listan:

* Regnkläder (jacka och byxor av packlite modell)
* Varm tröja (typ fleece)
* Torra strumpor
* Mössa och handskar
* Första förband (av mindre modell)
* GPS (Oregon)
* Plats för lite mat och eventuellt ett litet gasolkök typ Optimus Crux Lite Solo (jag behöver troligen bära med vatten till matlagningen också)

Ospray Manta finns i 20, 25 och 30 liters modell

Vilken storlek tror ni passar bäst för mitt ändamål?
 
20l bör väll räcka gott och väl. Se här vad som går ner i en 20l-säck http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=62729
Är du ändå osäker leta upp en låda eller påse hemma på ca 20l och provpacka.
Jag provpackade en 13l-drysack med:
* Regnkläder (jacka och byxor av packlite modell)
* Varm tröja (typ fleece)
* Torra strumpor
* Mössa och handskar
* Första förband (av mindre modell)
* GPS
* Gaskök Primus EtaExpress (något större än Crux Lite Solo)
Hade nog någon liter till godo utan att packa stenhårt.
 
Ta med dig grejerna till affären och provpacka så har du löst problemet.
Skriv gärna vad du tycker om säcken sen för jag funderar på en likadan. :)
 
20 l

är lite lite om man skall ha marginal för t ex lite bröd och mjölkförpackningar på väg hem. Vid löpning kan det vara bra med liten volym men annars skulle jag satsa på att ha lite marginal uppåt.

Thure
 
Vintertid tenderar både smörgåspaket och tröjor att bli större och volymösare. Hellre 3 liter för mycket än dito för litet.
 
Sannolikt räcker 20L. Jag brukar ha min Marmot Kompressor på 15L som dagsäck med liknande packning. En fleece kan dock ta stor plats. Jag har en duntröja som blir riktigt liten. Mer än25L skulle jag dock definitivt inte ta.

Eftersom du nu befinner dig på lättpackningstråden känner jag mig tvungen att påpeka att denna dagsäck väger ungefär vad en 60L säck med kapacitet för en veckovandring med 20kg i säcken kan göra. Nästan samma pris också. Jag gillar min Marmot skarpt. Kostar ca 400kr. Några finesser har den dock inte. Om jag skulle ha ett onskemål så är det att Marmor-säcken skulle ha en ficka för en drickflaska iallafall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.