m90 som vandrings byxa

Re: M90

andy69; sa:
Efter att ha knallat runt i Arméns kläder under 12år och ett par länder så anser jag följande:

M90 byxans enda nackdel är att den är varm och att torktiden är lång vid sommarvandringar.

Passormen är kanon!
Men vintertid är den perfekt..kunde man få den utan camo så skulle jag slå till direkt!

Funktionellt är den betydligt bättre än fjällräven, har själv Barents!

Nu finns den ute i ett lättare tyg, framtaget för utlansstyrkorna, hade ett par uniformer på prov i Liberia 05. Har nog inte ännu kommit ut på regementerna änn minder i handeln.

//Anders

Recon har tagit fram en 90 byxa i 3 olika färger förutom orginal.
http://www.recon.se/product_info.php?cPath=37_77&products_id=462
 
Jag tycker att det är ok men inte helt rätt att använda fältskjorta 90 el mtsv till civila kläder. Dock tycker jag att man ser ut som trash alternativt en militärmupp om man har m90 byxor/jacka. Det är märkligt att plaggen säljs civilt.
 
Re: Re: M90

phorsell; sa:
andy69; sa:
Efter att ha knallat runt i Arméns kläder under 12år och ett par länder så anser jag följande:

M90 byxans enda nackdel är att den är varm och att torktiden är lång vid sommarvandringar.

Passormen är kanon!
Men vintertid är den perfekt..kunde man få den utan camo så skulle jag slå till direkt!

Funktionellt är den betydligt bättre än fjällräven, har själv Barents!

Nu finns den ute i ett lättare tyg, framtaget för utlansstyrkorna, hade ett par uniformer på prov i Liberia 05. Har nog inte ännu kommit ut på regementerna änn minder i handeln.

//Anders

Recon har tagit fram en 90 byxa i 3 olika färger förutom orginal.
http://www.recon.se/product_info.php?cPath=37_77&products_id=462

Finns någon av dessa till "överskotts"priser?
På Recon kostar de 1095 kr vilket är helt i klass med komersiella konkurenter... då är det bara att jämföra rakt av med alla andra byxor i 1000kr klassen... anser ni m90 konkurenskraftiga då?
 
Re: Re: Re: M90

joask202; sa:
phorsell; sa:
andy69; sa:
Efter att ha knallat runt i Arméns kläder under 12år och ett par länder så anser jag följande:

M90 byxans enda nackdel är att den är varm och att torktiden är lång vid sommarvandringar.

Passormen är kanon!
Men vintertid är den perfekt..kunde man få den utan camo så skulle jag slå till direkt!

Funktionellt är den betydligt bättre än fjällräven, har själv Barents!

Nu finns den ute i ett lättare tyg, framtaget för utlansstyrkorna, hade ett par uniformer på prov i Liberia 05. Har nog inte ännu kommit ut på regementerna änn minder i handeln.

//Anders

Recon har tagit fram en 90 byxa i 3 olika färger förutom orginal.
http://www.recon.se/product_info.php?cPath=37_77&products_id=462

Finns någon av dessa till "överskotts"priser?
På Recon kostar de 1095 kr vilket är helt i klass med komersiella konkurenter... då är det bara att jämföra rakt av med alla andra byxor i 1000kr klassen... anser ni m90 konkurenskraftiga då?

Ja, absolut!
Om nu ska använda den när det är kallare ute så... Sommartid skulle jag välja en byxa där du kan zippa av benen!
 
UniRa

Nedar; sa:
Jag tycker att det är ok men inte helt rätt att använda fältskjorta 90 el mtsv till civila kläder. Dock tycker jag att man ser ut som trash alternativt en militärmupp om man har m90 byxor/jacka. Det är märkligt att plaggen säljs civilt.

Så länge du inte har någon flagga eller andra förbandstecken så får du blanda "militära" plagg med civila!
Fastän det ser ut som f_n!

//Anders
 
är det lag på detta eller är det bara vett och etikett?
ungefär som att man inte köper ett svart bälte på postorder och andvänder på jujutsu träning :p
 
Konstigt nog så verkar de flesta yrkesmilitärer (och HV-medlemmar) glatt använda M90-kläder som friluftkläder och t ex i samband med jakt. Men det kanske är så att endel får använda dem privat, men inte alla?
 
daddster; sa:
är det lag på detta eller är det bara vett och etikett?
ungefär som att man inte köper ett svart bälte på postorder och andvänder på jujutsu träning :p

Det finns ju ett uniformsreglemente som styr vad man ska ha på sig i tjänsten. Där står hyggligt klart vem som får ha på sig vad vid ett givet tillfälle. Men reglementet borde inte gälla utanför tjänsten eller för civilister. Dock så tror jag att de flesta militärer helst undviker situationer där försvarsmaktens uniform kan komma att förknippas med nåt negativt.
/R
 
Jag körde m90 i lumpen och har använt Vidda civilt i 6-7 år. m90 är överlägsna framför allt eftersom fickorna är mycket bättre tack vare dragkedjor och bättre placering. Varje gång jag är ute med Vidda blir jag irriterad över benfickans placering på vänsterbenet, på framsidan i stället för på sidan så man inte kan ha nåt i den.

Enda anledningen att jag inte har m90 är att jag inte kan förmå mig att ha uniformsbyxor privat.

Johannes
 
Det verkar vara ett "känsligt" ämne med m90 som fritidsbyxa.. hur blir man sedd rent almänt av "friluftsfolk" kastar dom sten efter en eller är det bara dom som diggade lumpen skarpt som blir sura?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Tvättråd för Försvarets M90-handske. Kläder 7
vandrafjäll M90 värmebyxa Kläder 4
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Erik1 M90 Värmejacka/ Komarock - Hvilken modell? Kläder 10
Martin_Be M90 byxor sökes! Kläder 5
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
se8 M90 kängor Kläder 14
avslutmedlemsk1008 Hur bra är kronans M90? Kläder 77
ctve8n m90 skor Kläder 2
ekholm försvarets m90 pansar byxor Kläder 42
hobbes M90 värmebyxa Kläder 1
Aknot M90-byxor och snuskburk Kläder 11
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Haddock M90-kängor, var? Kläder 2
Svenjohansson M59 och M90 Kläder 9
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16
Maua Byxkrokar modell M90? Kläder 9
-Patric- Storlekar på M90 Kläder 3
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
perwickström Snickers version av M90 ? Kläder 3
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
Johan es Hjälmunderlag M90? Kläder 1
mathiaso Förstärkningströja M90 - Ullfrotte orginal 400g???? Kläder 9
tyvik Angående Gore-Tex i M90. Kläder 3
BLÅ M90 Kläder 6
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5
museo12 Nya vandrings/vardagsskor Kläder 11
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
desireman Prisvärda vandrings/trekking byxor! Tips? Kläder 12
hensu Fiske/vandrings kängor Kläder 1
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
speedy Byxa för skog Kläder 11
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
dadoni Bergans Budor byxa Kläder 0
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
Gunnar81 Byxa för fjällvandring? Kläder 36
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1
100826 Everest sofftshell byxa (Stadium) Kläder 1
TomasF Biege byxa Kläder 1
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
Schneeberger Taiga Thule byxa Kläder 1
haja2043 Jacka byxa från T&P Outback Kläder 3
Vandringshyveln Jacka och byxa? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.