Litnokstugan-Nammasj

Hej! Jag är ny här på forumet och har därför inte läst precis allt på forumet som handlar om Sarek.
Jag planerar att genomföra min första Sarekvandring sommaren 2015.

I perioder bläddrar jag flitigt i Edvin Nilssons böcker och har även i perioder Fowwes(Hans Fowelins )bok "vandringsturer i Sarek ", nära till hands på nattduksbordet. Fjällkartan BD10
är också något jag frekvent använder för att drömma mig fram 1 år i tiden.

Nu efterlyser jag erfarenheter och synpunkter kring "dilemmat" Rapaätno, och då mer specifikt i höjd med Litnokstugan/Nammasj.
Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av att vada/alternativt simma över älvens fåror i dessa trakter.?

Är det över huvud taget möjligt?
Vad bör man i så fall tänka på?


Har läst lite om någon som bl.a omnämner "älgvadet" med sikte på Litnokstugan. har dock lite svårt att med precision navigera mig själv genom den beskrivningen till fullo.

Vidare har jag uppfattat, att det för den hugade, är möjligt att bada/svalka av sig vid båtlänningen.
Ungefär där föds min tanke om att då kunna passera älvens fåror i sin helhet, med syfte att förkorta sin rutt eller i övrigt planera en äventyrlig vandring med fler möjliga vägval.



Med vänlig hälsning Soloqvist
 
Kan inte hjälpa dig med din egentliga fråga, dock avråder jag dig från tanken att simma äver ett vattendrag i fjällen. Vattentemperaturen och strömmen innebär en stor risk att det blir din sista simtur. Inte minst vattentemperaturen innebär så snabb avkylning av kroppen att du riskerar hjärtstopp redan efter några minuter.
 
Det vill man ju absolut inte riskera, nej!
Det är dock lätt att invaggas i tron om att temperaturen inte skulle vara så dödlig, då man sett bilder på folk som ger sig ut i djupa vad och jag har också läst om dom som dristar sig till ett dopp i sjö och vattendrag i området.

Förstår tillfullo konsekvenserna av en så snabb nedkylning som du beskriver och är det så kallt så är det ingenting att ens överväga.

Tack för ett bra svar!
 
Du kanske har sett min blogg om vad i Södra Rapadalen . Det vad jag beskriver gäller Lidnokjågåsj och det var nog så knepigt. Att ta sig över Ráhpaädno nedanför Tielmavadet är nog inte att tänka på om man vill behålla livhanken.
 
Kan inte hjälpa dig med din egentliga fråga, dock avråder jag dig från tanken att simma äver ett vattendrag i fjällen. Vattentemperaturen och strömmen innebär en stor risk att det blir din sista simtur. Inte minst vattentemperaturen innebär så snabb avkylning av kroppen att du riskerar hjärtstopp redan efter några minuter.

Du kanske har sett min blogg om vad i Södra Rapadalen . Det vad jag beskriver gäller Lidnokjågåsj och det var nog så knepigt. Att ta sig över Ráhpaädno nedanför Tielmavadet är nog inte att tänka på om man vill behålla livhanken.

Tack för era utmärkta svar!

Det är lätt att tappa perspektiven när man sitter i hemmets lugna vrå och gör sig föreställningar om hur en kommande Sarekvandring kommer att vara. I mitt fall så har jag ju inte ens varit i området förut
men jag var nyfiken på om det ö.h.t var möjligt att ta sig från ena sidan av Rapaätno till den andra i höjd med Litnok/Nammasj. Nu vet jag att detta inte "finns på kartan".;)

Då uppgifterna kring båtfärd från båtlänningen till Aktse dessutom ger vid handen att det inte är säkert att denna sträckning fortfarande trafikeras, blir en sådan hypotetisk manöver också genast mindre intressant.

Med ledning av era svar inser jag nu att om jag vill till Nammasj så får jag ta den vanliga vägen via Skårki-->Spadnek och vandra därifrån (Nammasj ), över Skierfe och sedan ut på Kungsleden för att avsluta i Saltoluokta. Tror nog att Tielmavadet kan vara en väl så svår utmaning om jag bestämmer mig att gå hela Sarvesvagge.

Min dröm om Sarek är ännu på planeringsstadiet och jag har fortfarande gott om tid att staka ut färdplanen samt alternativa rutter.

/Soloqvist.
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag har vandrat i Sarek flera gånger, och en av mina bekanta har jobbat i parken.

Om Rapadalen kan jag bara säga att det är mycket besvärligt att ta sig fram på sydsidan. Dom flesta väljer att gå på norrsidan. Sarvesvagge är också väldigt tufft när du närmar dig Rapadalen. Mycket tät vegetation.

Rouhtesvagge, Kuophervagge, Alggavagge och Sarvesvagge mynnar ut i Rapadalen. Det är således den största forsen i hela parken. Tielmavadet är inget garanti för att ta sig över den älven. Det ska vara väldigt gynnsamma förhållanden för att det ens ska vara möjligt.

Det finns ett annat vad vid Skårskistugan, som dom använde flitigt när dom jobbade i parken, men då måste du träffa rätt på bara några meter, där en sandbank har byggts upp under vattnet. Men den kan lika gärna ha spolats bort också.

Sarvesvagge brukar inte vara den dalen man väljer på sin första Sarek vandring, men inget är ju skrivit i sten.....
 
Hej!

Jag har vandrat i Sarek flera gånger, och en av mina bekanta har jobbat i parken.

Om Rapadalen kan jag bara säga att det är mycket besvärligt att ta sig fram på sydsidan. Dom flesta väljer att gå på norrsidan. Sarvesvagge är också väldigt tufft när du närmar dig Rapadalen. Mycket tät vegetation.

Rouhtesvagge, Kuophervagge, Alggavagge och Sarvesvagge mynnar ut i Rapadalen. Det är således den största forsen i hela parken. Tielmavadet är inget garanti för att ta sig över den älven. Det ska vara väldigt gynnsamma förhållanden för att det ens ska vara möjligt.

Det finns ett annat vad vid Skårskistugan, som dom använde flitigt när dom jobbade i parken, men då måste du träffa rätt på bara några meter, där en sandbank har byggts upp under vattnet. Men den kan lika gärna ha spolats bort också.

Sarvesvagge brukar inte vara den dalen man väljer på sin första Sarek vandring, men inget är ju skrivit i sten.....


Jag har fått utmärkta svar kring det jag ursprungligen undrade över.
Räcker så.
Känner du för att vada vid Skårki så vassego!
Ingår inte i mina planer och har aldrig gjort.
Delar av, eller hela Sarvesvagge ingår däremot i dom planerna.
Punkt.
 
Litnokstugan

Jag skrev om mitt besök vit Litnokstugan här http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=679272#post679272

Jag skulle inte rekommendera några försök att simma över några jokkar vid Litnokstugan. Dels är vattnet för kallt för några längre simturer och dels kan Rapaälven snabbt bli väldigt ström.

Den södra sidan av Rapadalen är väl värt ett besök och en inte ofta besökt, men det är väldigt besvärlig videterräng på sina platser och det är mycket sankmark.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.