Lite hjälp och tips för en nybörjare

Hej!

Jag går i tankarna att införskaffa ett tält att bo i, primärt över sommar/höst men kanske eventuellt vinter, det är dock mer troligt att det inte blir under vinter.

Finns det tält där överdel är sammansydd med golv? Jag skulle föredra detta då jag inte vill ha in småkryp.

Hur löser man värme inne i ett tält, går det att elda t-sprit i en behållare/hink för att få lite värme? Blir det farliga gaser ifrån detta så att man bör ha den vid öppningen i så fall?

Många frågor och tankar men det känns ändå spännande att planera det hela.

Ja ni får gärna tipsa mig om tält som har sammansydd botten. :)
 
Ett modernt tält består (vanligen) av två delar, ytter och innertält. Yttertältet är vattentätt men kan inte ventilera ut kondens. Innertältet kan ventilera men är inte vattentätt (mot taket alltså, golvet släpper inte igenom väta). Däremot är ett innertält helt tätt mot insekter. Ofta har friluftsbutiker tält uppställda. Gå och kolla på ett sådant eller fråga om du kan få sätta upp ett tält i butiken (möjligheten finns ibland) så kommer du att se hur konstruktionen fungerar.

Tält är väldigt eldfängda och man bör inte elda inuti dom, annat än om man är mycket försiktig och har bra ventilation (det kan bildas koloxid, vilket är potentiellt livsfarligt). Oftast blir det ändå hyfsat varmt i tältet ändå, några grader över yttertemperaturen, tack vare kroppsvärmen och (framför allt) att det är vindstilla. Värmen kommer från dig själv, det du behöver är en bra sovsäck, eller varma kläder efter behov.

Jag skulle nog vilja föreslå att du inriktar dig på ett sommar- och höst-tält i första hand (sk '3-säsong'). Ska tältet också tåla vintertältning (som är en historia för sig) springer gärna både pris och vikt iväg.

Välkommen till Utsidan och lycka till med tältandet!
 
Väldigt bra beskrivning ovan av ett tvåväggstält. De har en absolut majoritet av marknaden.
Kan tillägga att de vanligtvis har en eller två absider (förtält) där man kan förvara t.ex ryggsäck och skor och de används ibland också för matlagning, men brandrisk och även risk för koloxidförgiftning gör att det frånrådes, speciellt för en nybörjare.
Här bör man ha god koll på olika brännare och grytsystem innan man prövar sig på det.

Bland moderna tvåväggstält finns stort sett bara kupol- och tunneltält.
I ett kupoltält korsar tältstängerna varandra och spänner ut duken, så tältpinnarna håller stort sett bara tältet på plats så det inte blåser iväg.
Tunneltält har vanligen två eller tre tältstänger som går i båge genom tältduken utan kontakt med varandra. Det krävs då att tältpinnar håller duken i tältet spänd för att tältet inte ska kollapsa.
Kupoltält tål vind från alla riktningar bra, men är ofta tyngre än tunneltält.
Tunneltälten tål vind från kortsidan bra, men är känsliga för sidvind.
Det finns varianter av kupoltält med frera tältstänger och korsningspunkter mellan stängerna, detta ofta i expeditionstält för extrema förhållanden.

Populärast i Sverige är tunneltälten med relativt låg vikt och god vindtålighet.

Andra typer av tält som finns är enkelväggstält, både med och utan påsydd botten. De utan botten kallas ibland också tarptält. De har endast en duk och har därför mer problem med kondens, ofta har de därför delar av väggarna ersatta av insektsnät för att ventilera maximalt. Fördelen är låg vikt och nackdelen framförallt kondens.
I en del av dessa tält används vandringsstavar istället för tältstänger.
Dessa är ovanliga i Sverige.

Lycka till med planering och genomförande av turer, och hoppas att detta svar minskar lite på förvirringen och inte tvärtom. :)
Det går att söka efter många trådar med tält, både i allmänhet och på specifika modeller här på Utsidan.
 
Om vi håller oss till ett tält som funkar vår/sommar/höst, (lägger vi till vinter kostar det lite mer) vad hade du tänkt dig att lägga ut för det?
 
Storlek det vill säga hur många avser att sova i tältet? Vad har du för budget. Hur avser du ta dig fram mest, till fots, på cykel eller vad?
 
Tack för alla svar och all information! :)

Har funderat lite vidare.
Det är som så att jag inte tänkt vandra eller ta mig runt och slå upp tältet på olika platser, utan kommer troligtvis bo på samma ställe under hela perioden. Därför är det inte så viktigt att tältet är lätt eller går snabbt att få upp.

Det som jag funderar mest på är om man ska lägga något under tältet för att få upp det från direkt markkontakt, har funderat på om man kunde lägga truckpallar sida vid sida för att skapa en större grund, kanske eventuellt täcka med en slät skiva av något material för att undvika mellanrummen mellan plankorna. Eller bara lägga några plankor sida vid sida med en regel under som höjer upp det några centimeter från marken. Skulle detta vara en fördel för att undvika vatten och fukt underifrån?

Okej då har jag förstått det som att man bör undvika att ha eld inne i tältet. Kanske att man kan ha värmeljus i någon skyddad behållare omgärdat av tegelstenar ändå, om man har uppsikt över det en stund. Om man placerar det under en ventilationsruta kanske det borde vara okej? Nu kommer väl inte värmen kanske vara det största problemet under sommaren, men tänkte mer att få bort fukt osv. efter regn.

Har tittat på lite tält på nätet, har tyvärr inte butiker som säljer den här sortens grejer i närheten, så kommer antagligen få skicka efter från någon butik. Har kollat på detta, vad tror ni om det?
http://www.decathlon.se/talt-2-seconds-easy-2-id_8300687.html
Antar att detta är ett sådant tält med delad överdel/botten?

Tänkte att jag kunde spänna upp en presenning för att skapa en absiden över öppningen, borde nog fungera.

Tanken är väl att komma på billigt undan som möjligt för stunden.

Vad jag behöver är då tält, liggunderlag och tids nog sovsäck, men den klarar jag mig antagligen utan fram tills hösten. Tält och liggunderlag tänkte jag försöka införskaffa så fort som möjligt för att ta mig ut nu i vår.
Har ni några bra tips på liggunderlag förresten? Så billiga som möjligt då, jag är dock 186 cm, så de behöver vara längre än det, de billiga jag hittat har bara varit 180 cm.

Sedan blir det väl att skaffa ett stormkök, för övrigt tror jag inte det är något jag kan komma på för tillfället.

Tänkte försöka få tag i en friggebod eller annan typ av liten stuga/bod på hjul för uppställning i skogen tids nog, borde inte vara omöjligt om man hör efter med grannar om att få ställa upp på deras mark. Men det får väl räcka med tält så länge tills ekonomin tillåter något annat, samt att jag hittar något passande objekt.

Tack för välkomnandet! :)

Naturen känns mer lockande än någonsin och det känns så rätt att bege sig ut.
 
Det finns tält som det går att elda i, eldtält. Kåtan är en modell, militärtält andra. Men det finns även mindre tält avsedda för kaminuppvärmning. Surfa på stove heated tents och du kommer att finna.
Det är viktigt att förstå att eldning kräver syre, d v s det måste finnas en lufttillförsel till kaminen. Luft in oreglerat blir drag och det är obra så inluften måste köras i slang eller via luftdike.
Sen måste man givetvis ha eldstadsbegränsning då kaminer och skorsten blir heta.
go tur
 
Det finns tält som det går att elda i, eldtält. Kåtan är en modell, militärtält andra. Men det finns även mindre tält avsedda för kaminuppvärmning. Surfa på stove heated tents och du kommer att finna.
Det är viktigt att förstå att eldning kräver syre, d v s det måste finnas en lufttillförsel till kaminen. Luft in oreglerat blir drag och det är obra så inluften måste köras i slang eller via luftdike.
Sen måste man givetvis ha eldstadsbegränsning då kaminer och skorsten blir heta.
go tur


Det är något jag har funderat på också.
Alternativt kanske man kunde sätta upp långa käppar och dra upp plast/presenning som skydd, om man lämnar en kant nertill öppen för luftintag så kanske detta skulle kunna fungera. Om man ställer in en gjutjärnskamin och eldar i den med rör som går upp i toppen och sedan tänkte jag att man kanske kunde ha det vanliga tältet bredvid och sätta upp ett rör som leder in värmen i tältet från kåtan? Skulle det fungera tro? Ett grövre rör som fungerar som värmeledare, inte direkt ifrån kaminen då utan ifrån själva kåtan.

Förresten, en annan grej jag funderat lite på är.
Vad brukar ni göra när det åskar och ni befinner er i tält? Jag tycker det är hemskt otäckt och skrämmande med åska. Jag kommer ha några katter hos mig i tältet också, ska skaffa en kattlucka och tejpa upp på duken, får v'äl klippa upp ett hål och fästa den. Dom värmer väl litegranna också i tältet, det tror jag allt.
 
Må vara lite överdrivet för Sverige kanske men detta är nog ett av dom bästa allround tälten du kan finna men 120% komfort som är bättre än att köra dit en vagn.

http://www.cabelas.com/product/Hunt...ts/104481180.uts&WTz_l=undefined;cat104481180

Sov för några somrar sedan i ett sådant ett par dagar och det var fantastiskt bekvämt rymligt och kostar överlag inte så mycket med tanke på vad man får ut, finns ingen myggnät men det kan man sy själv lätt om man kan sådant. Hade jag haft marken hade jag köpt ett sådant och flyttat ut på heltid i det ett tag faktiskt

När det åskar brukar jag luta mig tillbaka och om det inte regnar för mycket sticka ut huvudet och njuta utav det, eller passa på att laga mat. Älskar när det åskar och blixtrar så länge jag inte är i vattnet
 
Senast ändrad:
Kul idé!
Har du någonsin sovit i tält förut?
Här kommer lite tankar:
Du behöver en sovsäck även på sommaren - det blir kallt på natten, och marken är kall och kyler.
Det kommer inte funka att ta upp hål för en kattlucka och tejpa fast - tältet kommer att läcka, och luckans vikt kommer att tynga ner tältet så att det läcker in och samlas kondens.Katterna får vänta till du släpper in/ut dem om du inte vill låta dragkedjan till innertältet vara lite öppen så de kan gå in/ut där. Annars kan de vara i absiden. Du får också lära dem att inte klösa på tältet...
Det tältet du länkade till har ingen absid ("hall" under tak men utanför innertältet, där du kan förvara skor mm), så det är inte så bra. Ett sådant här är bättre:
http://www.friluftsvaror.se/talt/campingtalt/visent-colorado-4
Det är också lite större - om du ska bo i det under en längre period kommer du att vilja förvara kläder och andra saker inomhus, och kunna sitta raklång, och jag tycker att du ska satsa på minst ett tremannatält.
Den bästa varianten av liggunderlag för ditt behov är nog ett självuppblåsande (jysk har billiga som är 190 cm)
Om man täcker golvet inne i tältet med tex en fleecefilt blir det lite mer ombonat, annars är tältgolvet väldigt kallt.
Har du kollat med den som äger marken att det är ok att du bor där? (annars är det ju 1-2 nätter som gäller...)
Hur ska du lösa toa och dusch?
Att spänna upp en presenning som tak bredvid tältet är en bra idé. Då kan du sträcka på dig och röra dig lite utan att behöva vara ute i regnet. Där kan du också laga mat.
Ge upp tanken på att värma upp tältet - se till att vara varm när du går och lägger dig, och ha en varm sovsäck, så kommer det att funka. Du kan ha en "lägereld" ute på kvällen, för värme, matlagning och för att det är mysigt.

Innan du börjar köpa saker tycker jag att du ska fråga folk du känner eller sätta upp lappar om du kan få eller få köpa saker av dem. Många har nog de saker som du behöver liggandes hemma i källaren bara för att det är synd att slänga dem...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
niklaz Lite större såg att ha med i ryggsäcken? Utrustning allmänt 8
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
koskenkorva Hur gediget och välbyggt är Primus Ti Lite? Utrustning allmänt 2
JonasN "rynkiga" Haglöfs Solid lite Utrustning allmänt 3
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
dabac Lite retroteknik - elda i fyrfat Utrustning allmänt 4
roccster Petzl E-lite, drar ur batteriet Utrustning allmänt 4
acr32 Lite nytt från Haglöfs Utrustning allmänt 24
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Malindo Lite tips för köpsugna Utrustning allmänt 0
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
såg varför skrivs det inte om lite äldre kunskaper på näte Utrustning allmänt 7
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.