Liggunderlagshjälp; DownMat v.s SynMat

Jag tycker att det är värt att titta på downmat i tjockleken 5, själv är jag förvisso ganska lätt men också mannen som är kraftigare byggd tycker att det räcker gott för komfort. Vi tältar mest i fjällen, men går Sälen länge för att leta tältplats pga små barn :)
Väger strax under 800 i medium tror jag och en fördel är att man inte kommer riktigt lika nära tälttaket... tror att u-värdet är dryg 4. Jag har använt det året om, men med en tunn multimat under på vintern!
 
Sump och Andy69; Vilken modell av SynMat 7 har ni förresten av UL eller Hyperlite? Eller inte nån av dem?

Jag äger Lite UL 5 M (183x52x5) som jag använt sisådär 50 nätter, även vintertid men då med ett helt cellplast under. Som jag skrev så har jag aldrig upplevt några problem med det, att limning, kanaler släppt eller något sådant. Inte heller att det är för kallt på något sätt.

Ul 7 har jag använt och upplever den som något skönare, som dom två extra cm ger. Annars ingen större skillnad.

Ser nu att Nästan alla 2017 års modeller kommer med inbyggd pump samt "anti" glid...av videon att döma så verkar det vara Väldigt smidigt att använda pumpen, samt som dom säger till vattentätt skydd till sovsäcken :)!

Hyperlite har en Stor nackdel som jag ser det...det är att den är avsmalnande. 65cm vid axlarna och 40-42cm vid foten.
Problemet med det är att där armbågarna kommer ner om du ligger på rygg...kommer Inte att hamna på liggunderlaget skulle jag tro.
I nuläget med min (52cm) så har jag armbågarna utanför, vilket är mindre skönt om man ska läsa en bok eller ligga på rygg och vila.

Hmmm...tror jag också måste investera i ett nytt, men då blir det ett Synmat UL LW :)!

Och du...finns även Synmat UL Winter LW med R 5 och vikt på 820g.
http://www.exped.com/sweden/en/product-category/mats/synmat-ul-winter-lw-ruby-red
 
Senast ändrad:
Har en DownMat 7 LW och den är trevlig att sova på men inte kul att bära (vikt och volym).

Beställde just en SynMat HL MW som komplement. R-värde 3.3 och mindre än halva vikten och volymen.

Idag skulle jag inte köpa en DownMat 7 utan isf en SynMat HL Winter som är tjockare, lättare och har mindre packad volym än DownMat 7 och nästan lika bra R-värde.

Tilläggas ska att jag har en MultiMat under tältet som hjälp mot väta, kyla och vassa kanter och jag antar att den ger en viss isolering med.
 
Precis skaffat två st downmat wide så har inte så mkt att komma med än, dock så slumpade det sig så att en är med pumpsäck och en är med integrerad pump.

När jag och frun pumpade så gick det faktiskt någon sekund snabbare för henne som använde den med integrerad pump, men marginell skillnad. Sen var det väldigt stor skillnad på den pumpen och mina tidigare airmats från Exped, så det är möjligt att de skiljer sig åt mellan modeller.

Tycker även att de är väldigt bra att ligga på och inte alls glatta men jag har inte UL-varianter så det lär skilja sig, gissar att det går att spara vikt just där.

Har Downmat 7 LW som jag fick för totalt 1000kr begagnat här på utsidans prylmarknad, så snegla på den marknaden om du vill fynda.

/G
 
Synmat HL och WL har inte isolering i de två yttre kanalerna. Helt tomt, bara luft. Idiotisk lättviktskompromiss som gör att det blir kallt.

Upprepar mig från andra trådar nu men ett av våra Synmat WL sprack i en intern skiljevägg första dagen på en veckotur. När jag sedan sökte på nätet är det många som råkat ut för det. Jag har haft Synmat UL 7, Downmat 5, Synmat WL och vanliga Downmat 7. Nu har jag Xtherm och tycker det är överlägset och dessutom livstids garanti.
 
toni-z: Ja, det har du nog rätt i. Frysa är värdelöst! Har du upplevt något problem med väta på din DownMat? 655 g är ju kanon! Tack för infon!

username2: Hm, det låter ju inte bra. Verkar som att många har problem med SynMat WL. XTherm hade ju jag och var inte nöjd, men en DownMat kan vara ett bra alternativ där då. Tack för att du berättar!

G.Kraf: Oki, låter bra! Tack för tipset om prylmarknaden!


amundsen: Vikten är så viktig för mig och SynMat HL Winter verkar kanon. MultiMat kanske kan vara idé nu när du nämner det! Tack för tipset!

andy69: Oj, låter ju hur bra som helst! Verkar vara så att vissa har haft otur med vissa SynMat och andra inte. Smaken är helt enkelt som baken! UL 7 kanske kan vara ett alternativ för mig. Hyperlite kommer jag nog inte köpa, vill inte ha en avsmalnande madrass utan vill ha lika bredd överallt. Ahhh, Synmat UL Winter LW låter ju intressant, tack snälla för tipset!


k elias: DownMat verkar också bra och SynMat, jag får väl först investera i det ena och sen det andra och sen utvärdera då! :) Tack så mycket för tipset!
 
Om du funderar på en multimat, finns själva materialet att köpa billigt på extremtextil.de. Sök på evazote!
 
Kan tillägga att jag varit med om att en exped airmat delaminerat efter en längre tids användning. Dividerade en del med mig själv om jag skulle ge exped en ny chans. Vad jag förstått det så händer det även thermarests underlag även om de lämnar en längre garanti vilket ger viss tröst även om det inte hjälper på fjället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.