Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

totte tipsade om:
Skavsårstejp - Leukosilk är dyrare än Leukoplast men ger mindre friktion mot strumpor och har mindre tendens att "skrubba" sönder ullstrumpor

Jag testade i sommras. Helt värdelöst! leuksilkens klister är kasst, löses upp av tåbiran...

Kör hellre leukotejp, den som är en vävtejp eller motsvarande "idrottstejp"

/Peter

Leukosilk i kombination med duodermplattor sitter lika bra som leukoplast.
 
Ett användbart tips nu i vintertider:

Läderkängor fryser ofta under natten, och blir ett helsike att få på sig på morgonen. Jag brukar sätta på mig kängorna fast bara med linersockorna när jag går upp och lagar frukost och packar ner min utrustning. Det går ganska fort att värma upp kängorna med kroppsvärme.
 
År sedan jag skrev på detta forum och sedan dess har det blivit en hel vandrande i fjällen såväl på sommaren som på vinter och vår. Mina tips är enligt följer:

1. Lär inte bara känna din utrustning innan du beger dig ut i fjällen utan vet hur du nyttjar den på bästa sätt.

2. Jag skriver packlistor och har sparat samtliga sedan min första ensamfjällvandring, då var jag 16 år och det är alltså nästan 17 år sedan. Efter varje vandring kommer jag på någonting man kan stryka men även tillägga (med ny teknik och allt) - gör man det slipper man väga utrustning i handen och fundera på om jag kommer att använda denna pryl/plagg etc eller inte. Men med detta sagt så lär man sig aldrig fullt ut :)

3. TERMOS TERMOS TERMOS!!! Oavsett om jag bär tungt och länge i fjällen eller speedmarschar Fjällräven Classic på tid och med lätt utrustning så hänger ALLTID min termos med. Laga mat/frystorkat går fortare om jag bara stannar för att dra i mig varm energi och slipper därmed slita upp packningen för att komma åt köket alt fylla "grönpåsen" med varmt vatten och fortsätter sedan vandringen 1-2km innan jag äter. En termos kan erbjuda snabb tillgång till kaffe eller té. En termos kan fungera som ett element inuti sovsäcken när jag prioriterat låg vikt istället för isolerande egenskaper och därmed vikt. En termos ger mig ett extra mål varm mat om köket går sönder, går upp i atomer eller genom universums nyck förpassas till en annan dimension. Termos är i min värld bra skit, men då har jag för vana att sätta den i arbete.

4. Man klarar sig med lite extra kläder och förstärkningsplagg om man upprättar bra rutiner som är lätta att följa. Jag kör alltid efter principen "1 omgång torra och 1 omgång våta". Dvs har lättare plagg som jag enbart använder i förläggning under torra omständigheter (inuti tältet/absiden/under klar himmel) som övrig tid alltid är packad i vattentät påse. Den blöta omgången (som kanske aldrig blir blöt) är den omgång kläder som jag vandrar i och den tar jag aldrig in i tältet utan hängs med fördel i absiden (hindra fukt och kondens i tältet från blöta plagg). I absiden så kan den bli blöt av kondens eller kanske aldrig torkar helt men den fukt och väta som dom plaggen har i sig värmer jag upp med kroppsvärme och arbete när man river förläggning eller vandrar. Alltid en extra omgång vandringssockor.

5. Vid minusgrader så har jag förstås en sovsäck för ändamålet så jag slipper ligga och sova påbyltad i den men jag kryper alltid ned i sovsäcken med min torra omgång kläder och klär sedan successivt av mig i sovsäcken allt eftersom luften i den värms upp......förslagsvis med hjälp av en TERMOS eller Varm Vattenflaska! Mer kläder = mindre luftspalt = sämre isolation.

6. Utöver "torr omgång och våt omgång kläder" så har jag alltid 1 par extra vandringssockor och 1st tajta vandringskalsonger med mig.

7. Regnkläder har sedan länge ersatts av skalplagg.

8. Hitta en lösning på din ryggsäck så att du kommer åt vattnet utan att behöva ta av dig ryggsäcken. Det är då troligare att du dricker mer än vad du annars skulle göra och på så sätt förhindra uttorkning.

9. Gör ryggsäcken vattentät på insidan med hjälp av modell stor vattentät packpåse eller dubbla sopsäckar modell blå. På så sätt kan du skippa tältpåsen och därmed utnyttja packutrymmet bättre.

10. Ha så lite utrustning som möjligt fast spänd utanpå ryggsäcken. Saker kan lossna, hamna snett eller på annat sätt oroa dig att saker och ting trillar av. Underlättar även när regnskyddet skall på ryggsäcken och minskar risken för att vatten kommer in. Jag brukar exempelvis packa ned mitt liggunderlag stående i ryggsäcken "utpressat" mot kanterna så att det bildas ett packutrymme i dess mitt.....stabiliserar upp packutrymmet och får allt att se symmetriskt och professionellt ut ;) detta fungerar dock inte med alla ryggsäckar och liggunderlag.

11. Packa inte mer köksutrustning än vad du behöver. Själv lever jag uteslutande på frystorkat modell "grönpåse" eller "norgepåse". Köket används endast till att koka vatten och utöver det käkar jag nöt- och fruktblandning och en och annan bar. Nescafé finns förstås med i packningen tillsammans med vikkåsa. Således klarar jag mig ett litet och smidigt kök på 0.8 liter.

12. Resorb vid långa eller intensiva turer.

13. Planera din vandring utifrån vattentillgång och hör med andra vandrare som kommer från motsvarande håll om vattentillgången efter leden. Säkerställ att du åtminstone vandra 2 mil utan ytterligare tillgång till vatten.

Slut på tips för nu! Tar gärna emot kritik eller ytterligare idéer.
 
8. Hitta en lösning på din ryggsäck så att du kommer åt vattnet utan att behöva ta av dig ryggsäcken. Det är då troligare att du dricker mer än vad du annars skulle göra och på så sätt förhindra uttorkning.

.

Jag har alltid med en vattenflaska av militärmodell som går att haka fast.
Ordnar man en ring eller fästögla på bärremmen så har man den alltid bekvämt till hands.

När det gäller kartor så skrevs det i den här tråden ett inlägg 2005 om att scanna in och skriva ut kopior som man kan ha framme under vandringen och låta originalet vara skyddat i ryggsäcken.
Det fungerar jättebra om man även vattenskyddar kopian genom att köra den genom en lamineringsmaskin så att den blir helt inplastad. Kopian jag har över fjällen i Hemavan har varit med på 4-5 vandringar och ser fortfarande som ny ut.
 
Bra tips angående hantering av kartan! När jag var verksam i den gröna firman så förvarade jag kartan i mitt orderblock men med en liten twist: klippte sönder kartorna i storleken A6 tror jag det var, laminerade samtliga sidor och kunde därefter bläddra fram aktuell sida/kartblad i min lilla orderblock/pärm. Innebar ju visseligen att jag fick numrera rutnätet själv på varje sida efter klippningen. Dock så dög inte detta kartblock till att begära eller ta ut koordinater/riktning för indirekt eller men det behövs ju inte å andra sidan på fjället heller.
 
Bra tips angående hantering av kartan! När jag var verksam i den gröna firman så förvarade jag kartan i mitt orderblock men med en liten twist: klippte sönder kartorna i storleken A6 tror jag det var, laminerade samtliga sidor och kunde därefter bläddra fram aktuell sida/kartblad i min lilla orderblock/pärm. Innebar ju visseligen att jag fick numrera rutnätet själv på varje sida efter klippningen. Dock så dög inte detta kartblock till att begära eller ta ut koordinater/riktning för indirekt eller men det behövs ju inte å andra sidan på fjället heller.

Efter årsskiftet när lantmäteriet släpper terrängkartan fritt kommer du själv kunna skriva ut valfritt utsnitt på vattentåligt papper med en färglaser...

(edit)Fast det kom jag på att man nog redan nu kan göra fast bara i a4 storlek...

http://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor-flygbilder-och-ortnamn/
 
Jag har alltid med en vattenflaska av militärmodell som går att haka fast.
Ordnar man en ring eller fästögla på bärremmen så har man den alltid bekvämt till hands.

När det gäller kartor så skrevs det i den här tråden ett inlägg 2005 om att scanna in och skriva ut kopior som man kan ha framme under vandringen och låta originalet vara skyddat i ryggsäcken.
Det fungerar jättebra om man även vattenskyddar kopian genom att köra den genom en lamineringsmaskin så att den blir helt inplastad. Kopian jag har över fjällen i Hemavan har varit med på 4-5 vandringar och ser fortfarande som ny ut.

Ett annat alternativ är att skriva ut på ett tåligare papper så behöver man inte ens laminera.
Xerox NeverTear t ex http://www.xerox.com/Static_HTML/never_tear/sv-SE/features.shtml

Efter årsskiftet när lantmäteriet släpper terrängkartan fritt kommer du själv kunna skriva ut valfritt utsnitt på vattentåligt papper med en färglaser...

(edit)Fast det kom jag på att man nog redan nu kan göra fast bara i a4 storlek...

http://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor-flygbilder-och-ortnamn/

Det kan du mycket riktigt göra redan nu. http://kso.lantmateriet.se/
Välj karta i rullgardinen uppe till höger. Skillnaden mot papperskartan blir skalan beroende på zoom.
 
. Vid minusgrader så har jag förstås en sovsäck för ändamålet så jag slipper ligga och sova påbyltad i den men jag kryper alltid ned i sovsäcken med min torra omgång kläder och klär sedan successivt av mig i sovsäcken allt eftersom luften i den värms upp......förslagsvis med hjälp av en TERMOS eller Varm Vattenflaska! Mer kläder = mindre luftspalt = sämre isolation.
Om du använder termosen som värmeflaska måste den ju vara oduglig som termos?
 
Kan ju försöka rädda mitt inlägg genom att skriva att det självklart alltid finns en viss "krypvärme" även i de bästa termosar men det hade förstås bara blivit dumt :)

Menade vattenflaska men om du läser inlägget så slogs jag lite för vikten av att ha termosen med sig ute på fjället och kan väl enkelt förklara det hela med att jag var målinriktad och uppgiftsorienterad :)
 
Kudde

jag förvarar alltid min soväck i en sån där vattentät packpåse med rullstängning. Den är tillräckligt lufttät för att hålla som kudde. Jag knölar in en (torr) jacka, oftast min dunis, och stänger påsen med lagom lite luft kvar i påsen. Om det är så kallt att jag vill ha dunisen med mig nere i säcken så går det nästan lika bra med nåt annat plagg.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.