Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck?

Hej!

Jag har blivit biten av friluftslivet, och tänker efter att ha varit ute i vindskydd i lånad sovsäck nyligen nu köpa en egen sovsäck. Jag är kvinna men lång, så det är en herrsovsäck som är aktuell. Jag är frusen, och vill ha en sovsäck som jag kan använda vår-höst, så jag tänker mig en T comf på runt 0 grader.

Men mitt stora problem är att jag också har problem med höfterna, så jag kan inte ligga raklång eller med benen ihop en natt. Jag behöver kunna ligga på sidan med en kudde mellan benen, eller på rygg med böjda ben ut mot sidorna. Det gör att jag skulle behöva en vidare sovsäck - dock vet jag inte hur mycket varmare säcken ska vara i så fall för att kompensera för allt extra utrymme (förutom höftproblemen skulle jag kunna ha en smal säck då jag själv är smal)??

Jag har spanat på en Marmot Sawtooth, men nu är frågan om den räcker i värme för tre säsonger om jag skulle ta en Sawtooth Wide?

Någon vänlig friluftare som kan ge mig tips?

(Jag vet att säckarna från Polen är populära här. Jag skulle dock ändå hellre vilja kunna provligga i säcken innan jag köper den, så hellre märken som finns i svenska butiker, fysiska eller på nätet).
 
Marmot's säckar är av egen erfarenhet ganska bekvämt skurna och funkar bra för mig som gärna sover på sidan med knäna lite uppdragna inuti säcken (typ framstupa sidoläge). Nu är jag 193cm, så använder modell Long som är några cm vidare än Regular. Då passformen alltid är individuell rekommenderar jag att du provligger i någon butik för att känna efter att du får den rörelsefrihet i säcken du behöver.

Du skriver inte hur lång du är, men Marmot Wm long går upp till ligglängd 178cm, medan men (unisex) regular har ligglängd 185cm. Fungerar Wm long för dig mht ligglängd verkar dessa modeller vara lite mer rymligt skurna över höften, ex Angelfire Long (som är motsvarigheten till Sawtooth) eller Wm Teton long om du söker en varmare säck.
 
Sovsäckens påverkan på din smärta i höften kommer att vara ytterst begränsad. Vill du sova på något mjukt så är väl luftmadrass det enda tänkbara. Tänk på att inte blåsa upp den för mycket för din kroppsvärme får luften i madrassen att värmas upp och utvidgas vilket gör madrassen hårdare. Om du inte vill riskera att höften tar emot marken så sikta på en madrass med 9 cm tjocklek, minst.
 
Dreamcatcher!

Jag köpte för ca 15 år sedan en sovsäck, Mountain Equipment Dreamcatcher. Den är elastisk. Alltså sydd med elastisk tråd så att den vidgas när man böjer knäna. Låter kanske inte som om det skulle kunna fungera men det gör det. Den fungerar jättebra efter 15 år. Jag är en person som vrider mig mycket när jag sover. I andra sovsäckar har jag känt mig instängd, men inte i den här. Jag vet inte om Mountain Equipment tillverkar den längre. Annars är det mitt tips.
 
Dreamcatcher!

Jag Googlade på Dreamcatcher. Det verkar som om den tillverkas fortfarande. Dock ganska dyr. Dreamcatcher 650 kostar 5599 på Tindeberg. Det finns också Dreamcatcher 300, 500, 750 och 850. Finns några recensioner på Utsidan.
 
Många pratar gott om sovsäckar från Polen, inte minst att de är prisvärda. En annan fördel är att om man vill ha en specialsäck så går det att ordna även om det tar lite tid.
Du skulle kunna mäta vilken omkrets och längd du vill ha och specialbeställa en. Fyllnadsvikten kan också anpassas till den större volymen. Läste om en man som ville ha en säck mer som en overall med ärmar och det gick att ordna.
 
Hej! Kan hålla med föregående om vikten av bra ligg underlag, både för Att hålla kylan borta och för komforten. Har själv problem med att höfterna domnar av om jag ligger för hårt och jag är frusen. Ett bra liggunderlag som inte är så fyllt med luft hjälper mycket. Är av medellängd så där är jag inte till hjälp men jag skulle välja varmare säck om möjligt eller mer kläder för att hålla värmen.
 
Har haft några sovsäckar under mitt friluftsliv men min Marmot Plasma som jag haft nu i fyra år är mitt bästa köp.För första gången känns det lite `lyxigt´ att krypa ner i säcken;)

Beträffande ont i höften så är det nog främst en fråga om att välja optimalt liggunderlag.
 
Hej!



Jag har blivit biten av friluftslivet, och tänker efter att ha varit ute i vindskydd i lånad sovsäck nyligen nu köpa en egen sovsäck. Jag är kvinna men lång, så det är en herrsovsäck som är aktuell. Jag är frusen, och vill ha en sovsäck som jag kan använda vår-höst, så jag tänker mig en T comf på runt 0 grader.



Men mitt stora problem är att jag också har problem med höfterna, så jag kan inte ligga raklång eller med benen ihop en natt. Jag behöver kunna ligga på sidan med en kudde mellan benen, eller på rygg med böjda ben ut mot sidorna. Det gör att jag skulle behöva en vidare sovsäck - dock vet jag inte hur mycket varmare säcken ska vara i så fall för att kompensera för allt extra utrymme (förutom höftproblemen skulle jag kunna ha en smal säck då jag själv är smal)??



Jag har spanat på en Marmot Sawtooth, men nu är frågan om den räcker i värme för tre säsonger om jag skulle ta en Sawtooth Wide?



Någon vänlig friluftare som kan ge mig tips?



(Jag vet att säckarna från Polen är populära här. Jag skulle dock ändå hellre vilja kunna provligga i säcken innan jag köper den, så hellre märken som finns i svenska butiker, fysiska eller på nätet).



Jag tror inte du skall fokusera på sovsäcken utan på ett varmt, mjukt och följsamt liggunderlag. Har samma behov som du och med ett exped down 9 sover jag sanslöst gott


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Tack för tipsen

Stort tack för input! Jag har ett synmat 7 LW att sova på, vilket fungerar bra. Höftsmärtorna beror på foglossning som aldrig blivit bra (och ja, jag tränar mycket och har kontakt med sjukgymnast), så de beror inte på att jag ligger på något för hårt utan i vilken vinkel benen vilar mot varandra och i relation till bäckenet. Hemma sover jag i framstupa sidoläge med en kudde under höften och sover prima, men det är en platsfråga att kunna göra det inne i en sovsäck.

En elastisk sovsäck vore ju klart intressant, men blir det inte kallt om man spänner ut kroppen mot sovsäckens sidor?

Och jag är 185 cm lång, så det är en herrsäck som är av intresse.

Tack igen!
 
185cm passar bra för Regular on du ex tittar på Marmots säckar (unisexmodellerna). Då jag gärna sover på samma sätt som dig (förutom kudden mellan knäna) och vill kunna vända mig inuti säcken vet jag av erfarenhet att Marmot's säckar tillåter detta. Jag vill dock uppmana dig att provligga själv då den egna känslan är viktigast.

Vill du gå upp i kvalitet är Marmot Helium ett alternativ, lite dyrare än Sawtooth men högre dunkvalitet och Gåsdun istället för Ankdun . Helium är dock någon cm smalare över höft och axlar än Sawtooth, så provligg innan ev köp.
 
(...) Hemma sover jag i framstupa sidoläge med en kudde under höften och sover prima, men det är en platsfråga att kunna göra det inne i en sovsäck. (...)
Det är inte säkert du behöver ge upp din vanliga sovställning när du är ute. Jag sover precis så, dvs på magen med kudde under bäckenet och benen i "fyran". Och jag gör det även i en sovsäck; enda skillnaden är att det är min tjocktröja som får agera höftkudde på natten.
Jag får ledigt plats med denna sovställning i en standardsäck från Cumulus; dock är jag betydligt kortare än du (170 cm). Men ge det en chans (= prova och/eller måttbeställ) - har du en beprövad sovställning så kan det vara mycket värt att slippa byta.

I "vårt" fall kan jag faktiskt tänka mig att det kan vara till nackdel med alltför mjuka underlägg, särskilt uppblåsbara - det är ju inte meningen att "höftkudden" ska sjunka ner i en grop, och bäckenet med den. Jag sover faktiskt bäst på ett vanligt tunt skumplastunderlägg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.