Förstår inte vitsen med titankastruller. De är ju inte ens lättare än aluminium. Dyrare och tyngre är min erfarenhet.
Aluminium är ett utmärkt alternativ om man förstår begränsningarna materialet har.
Titan smälter inte om den torrkokar. Är lite styvare än aluminium. Bestick av titan använder jag gärna.
De nackdelar titan har är framför allt att det lätt bränner fast i botten och priset.
Priset är inte något som bromsar mig, En enda kväll på krogen kan bli mycket dyrare.
Om matlagningen främst består av att värma vatten är det egentligen ingen nackdel med titan.
Titan är tyngre än aluminium, så kärlen görs ofta mycket tunna för att tävla med aluminium. Detta är egentligen min personliga åsikt, men jag föredrar ibland kärl i rostfritt bara för att de ofta är gedignare.
Det är ju bara om man skall gå långa sträckor med tält på ryggen, som vikten blir viktig. All annan friluftsaktivitet är egentligen inte särskilt viktberoende.
Den här årstiden är den vanligaste utrustningen vid utflykt, ett liggunderlag, en trangia, en snöbricka och en kåsa.
Målet är en snöka i någon lämplig driva.
Att trangian är ganska tung har ingen betydelse i sammanhanget.
Det händer att utrustningen kompletteras med stekpanna i kolstål och pannkakssmet.
/John