lätta topptursskidor för telemark

Funderar på att skaffa en riktigt lätt topptursutrustning för turer i svenska fjällen och jag funderar nu på vilka skidor man ska skaffa. Jag är en duktig och driven telisåkare och kommer att vilja ha ett par skidor som fungerar bra att åka med, men som är avsevärt lättare än traditionella utförsskidor. Är inte så bevandrad i den delen av skidsortimentet så jag undrar om det är någon som ahr tips på bra och lätta skidor som är fungerar för en driven, 85kg tung åkare!? Har kikat lite på Black Diamonds sortiment och fastnat för deras ethic. Några som har erfarenheter av denna?
 
hallå.

som telemarkåkare har jag testat endel skidor och hittat två bra.
den førsta ær en ultra lætt skida av mærket Vølkl Outback. vet inte om den produseras længre men den ær kanon. med titanbindning så sparade jag ca 2 kilo mot mina vanliga(inte feta ) dynastar med chili bindning.
lite ostabil pga den låga vikten men med træning ær den kanon. hæll lyftare och stejærn før skidan ær moterat med stighudar av mærket Black Diamond.
skida nr 2 ær lite tyngre men fortfarande lætt. BD Crossbow. stabil skida med goda offpist egenskaper. till den har jag monterat hæll lyft och stegjærn(crampons) for telis skida av merket Petzl. (den samme på Vølkl skidan)stighud: BD

visst ær det fantastiskt och gå opp før ett fjæll och sedan kjøra ned i orørd puder dær inga turister orkar och ta seg???

robert
 
Vad har du tänkt att ha för pjäxor??

Själv turar jag för att få bra skidåkning, väljer därför har jag valt utrustning efter det. Dynastar Legend 8800, T1or, och 7TM tour bindningar. Riktigt kul uppsättning till allt för utom is och konstsnö...

Gustaf
 
Jag har ett par Atomic tm22 vet inte om de görs fortfarande med sportkompaniet i Stockholm har kvar från i fjol. Det är lätt skidor som används både till telemark och randoné. Har tyvär bara prövet mina i pisten men de ska enligt sportkompaniet funka offpist den är inte den bästa varken i pist eller utanför men den störa fördelen är att den i lätt vet inte om den blir för instabil för dig eftersom du väger mer än mig och jag inte åker så kraftfullt.

Hoppas det hjälpte lite
 
Jag har nu ett par t1:eek:r och feta skidor, så vad jag söker är en komplementsutrustning. Har tänkt att skaffa t3:eek:r, då t2:eek:rna är för lika mina t1:eek:r.

Så för brantare (och kortare) turer har jag utrustning. Denna ska vara lätt.
 
gmg; sa:
visst ær det fantastiskt och gå opp før ett fjæll och sedan kjøra ned i orørd puder dær inga turister orkar och ta seg???

robert

Det är helt underbart!

Vad går folk på för bredder när man ska traska lite längre svenska turer. Har funderar på att skaffa mig en skida som har bredd mellan 75 och 80mm, då de borde funka med ett par lägre pjäxor (som t3) men ändå ger bra bärighet. Åsikter?
 
Väljer du inte en alltför krallig o styvkörd skida så kommer du nog gilla bredder runt 75-80 mm midja ihopa med t3:eek:r eller motsvarande även när föret är hårt och troligen rent av när det är lite isigt. Själv kör jag numera med atomic TMX i 184cm längd(84 i midjan) tillsammans med ett par gamla t2or med 2spännen o G3targa-bindning. Jag är absolut ingen överdängare, men på mjuka underlag är jag övertygad att jag inte skulle lida av ett par t3 till dom skidorna, och fast före, pist- till hårdpist funkar rätt bra med t2:eek:rna. Is däremot... nja, då får jag bita ihop en del mer än jag fick med mina gamla utslitna lagg med 70mm midja. 75-80 midja är nog bra ihop med t3 för lite längre o flackare turer, då kan du fortfarande rocka loss i lössnön när tillfälle bjuds, utan att bli totalt borta om föret hårdnar lite. Ren is tycker jag inte är så vanligt på turerna även om det händer nån gång, bristande skare är möjligen ett vanligare problem, men där lutar jag nog åt att skidbredden hjälper mer än styvare pjuck...om nu något hjälper... :-O

Mer snö! Nu!
/Jörgen
 
Randoné

Kolla på Randonéskidor, dom är ganska lätta. Völkl Norbert Joos t.ex. Eller Goode skidor http://www.goode.com/ Telemarkbindningar verkar vara svårt att få riktigt lätta, men se till att få ett par som är lite motstånd i, G3, Hammerhead, 3-pin HW eller 7tm tour. Cobra är hemska att tura med.

I år har jag gått några turer med dynafitbindningar och Garmont Megaride skor. Sparar ca 3 kg mot T1 och 7tm. Men det är klart, telemark är ju roligare.
 
? 3 kg låter som ca 1 kg eller mer överdrift. Räknade på 7tm tour och T1 med standardinnersko och fick viktbesparingen till 2,2, men termoinnerskon blir vikt 1,7kg, räknar man istället på vanliga 7tm blir viktbesperingen styvt 2kg och styvt 1,5kg.

Har du kontrollvägt och funnit att listvikterna ljuger eller högg du bara till lite?

...men nå, oavsett, 1,5-2kg divierar visserligen från 3kg, men visst är det avsevärt för en vikt man lyfter femtielva ggr i timmen längst ut i fötterna! :)

Men telis är som sagt ändå rackarns mkt roligare!! :)
/Jörgen
 
Hugget

OK, jag högg till. Blandade ihop det med kalkylen jag gjorde med alpinpjäxor och Fritshi Freeride Bindningar.

Såhär ska det vara:
Mina Garmont (strl UK10) väger ca 3800 g, T1 orna med std innersko vägde 4720g (vägda). Sparar altså ca 900g. Tyvärr har jag tappat bort vikten på 7tm, har för mig att vikten stämde bra med tillverkarens uppgivna 1380 för bindning plus ca 300g+ för plattor, risers och skistopper. Dynafitbindningen ligger på 660g (labvåg). Ca ett kg där också. Totalt 2 kg altså.

Men man kan ju köra Garmont Squadra/Energ istället för T1 och spara lite vikt. Mina Sqadra med thermoinnersko väger 3852g enligt vågen och är dessutom betydligte enklare att gå i än T1 (mer gå-läge). Det kändes som om det gjorde större skilnad än själva vikten. 7tm tour ska ju vara otroligt skön att tura med trots den extra vikten....
 
Jäpp, helt frigjord pivot-punkt tätt föld av en väl fungerande utlösningsfunktion o skistopper torde vara framtiden för telemark. NTN verkar kunna lösa detta om det nu blir verklighet nån gång... annars kommer ju Black Diamond, G3 och rottefella med "tour"-modeller (se separat länk om detta) med enkel frigörning av ledpunkten. BD O1 tycker jag ser särskillt intressant ut eftersom den lär kombinera ännu vassare utförsegenskaper med en enkel frigörningför uppförsgång. Vassare både uppför och nedför, mindre kompromissande mao. Fungerar sedan bara antiisplattan lika bra som på mina G3targa så blir det nog ny bindning till nästa säsong.. :)
/Jörgen
 
Dynastar Legend 4000 (den blaå)

Låtter som ett hyfsat val. Har testat dem själv några gånger i & på olika underlag & dem kändes perfekt för telis turåkning utan att vara för messig. Passa tjejer utmärkt bra kan jag tänker också.

Lycka till Pete
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Pjäxor telemark - ens lönt att försöka sälja? Telemark 4
edstorm Åsnes Storetind (för tur/topptur/telemark) Telemark 7
LRC Veckoträning i Ladängen Telemark 6
jossan06 Skojig pistskida för telemark Telemark 3
Arfvid Upptaktsresa telemark 9-12 dec i Tänndalen Telemark 1
Hymer Är telemark-slalom kombi uppfunnen? Telemark 12
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
signurr Telemark- turskidor Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
flindra Åka telemark med turskidor? Telemark 23
Selmira Telemark i Storulvån Telemark 1
teoek Telemark uppför åreskutan. Telemark 1
bredviken Förträning telemark Telemark 6
Berglind Telemark med ungdomens twintip? Telemark 6
bredviken Telemark v1 tandådalen Telemark 0
Friahälar Slalomcarvers för telemark? Telemark 5
Deepwood Telemark med Åsnes och Lundhags??? Telemark 5
pagren Telemark vs. Slalom Telemark 8
bredviken Kurs i telemark 18/19 dec i Sälen? Telemark 0
Rodluvan "Træningslæger" telemark Telemark 9
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
Bjurtjärnsindianen Telemark Telemark 3
koffle Rossignol Bandit B1 <> Telemark T2?? Telemark 3
anbr Telemark i Valdisere Telemark 1
Mezzner X-adventure för telemark? Telemark 2
martin köhler Head Monster som telemark skida? Telemark 3
Telemarkssving Offpist i Telemark Telemark 1
ptengvall Lapin Kulta Telemark Trophy Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
fibbla Hyra telemark nära göteborg? Telemark 2
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
Graip Telemark/topptur Telemark 6
guldbrand Telemark Telemark 2
Jätte Micke Student SM i Telemark Telemark 0
d-b Dyra skid-/telemark-/snowboardkläder? Telemark 15
ansun Telemark med UCPA Telemark 8
piggelunk Kite Skiing och Telemark... Telemark 11
sjom Telemark i Val Thorens Telemark 1
l_hakan Telemark i Livigno Telemark 0
Tilde Knä och telemark? Telemark 16
christoffer olsson Telemark+kitzbühel=? Telemark 0
Vinddriven Völkl G4 för telemark? Telemark 2
mariah Telemark tjejer... Telemark 0
Noel Teneighty - Telemark? Telemark 1
Noel Telemark Film Telemark 1
Nyhren Student SM i tur telemark? Telemark 1
stelow Finns det bra komiskidor för tur/topptur/telemark Telemark 9
telemark Telemark 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.