Som sagt, innertält i myggnät skulle jag ta med om jag sover i vindskydd eller under tarp, om man inte vill bli galen.. Och glöm inte tändstickor, karta / kompass / phone / dasspapper, hygien-saker / sjukvårdssaker osv -- Du verkar ha skippat en hel del. Hur tänker du köra trangia-mini utan tsprit ?
 
(...) Hur tänker du köra trangia-mini utan tsprit ?
Bränsle, mat, toapapper etc är förbrukningsvikt som varierar med turens längd; det gör även kartor, och telefonen köper man inte ny för att man ska börja vandra :). Inget av detta ingår i vad man räknar till basvikt.

Och målsättningen är ju att BASVIKTEN (den oföränderliga delen som bärs på ryggen) ska hålla sig under 4,5 kg (och nyanskaffningskostnaden under 4000 kr).

Men visst bör man lägga på kanske 100 g för sjukvård/hygien. Fast i denna tråd är det ju inte meningsfullt att detaljutreda beståndsdelarna ner till sista synålen och alvedontabletten, det är ju sådant som alla har hemma och delvis också personligt.


Myggnät håller jag med om och har lämnat förslag till. Beroende på behov, önskemål och sättet att rigga tarpen kan man kanske lyxa sig med ett färdigsytt, t ex detta. Men metervara blir mer flexibelt.
Tändare finns med.
 
Golv (lyxavdelning)
Här kan man köpa lagom stora bitat tyvek till ett resonabelt pris. Byggboden är billigare men brukar tyvärr sälja per rulle. 44 g/m2 och mycket bättre funktion och hållbarhet är bubbelplast.
 
Aha, basvikt är alltså bara hälften av det som man nödvändigtvis måste ha med, förutom maten då. Allt för att verka cool - :)

Själv skulle jag räkna in allt utom mat när man startar vandringen.
 
Aha, basvikt är alltså bara hälften av det som man nödvändigtvis måste ha med, förutom maten då. Allt för att verka cool - :)

Själv skulle jag räkna in allt utom mat när man startar vandringen.
Allt utom det som förbrukas på vandringen räknas ju. Men detta är OT i denna tråd.
Kom gärna i stället med tips och förslag som lättar Alexandras packning men inte hennes plånbok ;)
 
Som sagt, innertält i myggnät skulle jag ta med om jag sover i vindskydd eller under tarp, om man inte vill bli galen.. Och glöm inte tändstickor, karta / kompass / phone / dasspapper, hygien-saker / sjukvårdssaker osv -- Du verkar ha skippat en hel del. Hur tänker du köra trangia-mini utan tsprit ?

Bra input!!

För det första så vill jag påpeka att listan bara är ett diskussionsunderlag än så länge. Och för det andra så vill jag påpeka att listan är tänkt att visa det absoluta minimum av vad man behöver för att ändå vara mätt torr och varm. Som en utgångspunkt.
Det lämnar ju utrymme för folk att ta med de bekvämligheter som passar dem. Just nu är listan på under 4kg så man kan ju lägga till det du skrev utan att det blir tyngre än 4,5kg.

Och nu till dina förslag:
Tändstickor: Jag använder alltid tändare. Men nu när du säger det så är det kanske jobbigt att tända spritkök med tändare? Jag kör nästan bara gas och kommer inte ihåg. I så fall är det ju väldigt bra att byta till tändstickor!

Dasspapper: De flesta människor i världen använder inte dasspapper? Så det vore konstigt att räkna det till de basala behoven tycker jag. Så det får man lägga till själv om man vill.

Hygiensaker: Kan vara trevligt men det är extremt personligt vilken nivå man vill lägga sig på så man får välja själv. Jag har svårt att se att man verkligen behöver sköta sina hygien under ett par dagar i skogen. Många skulle nog välja att ta med en tandborste.

Kompass: En nybörjare kan ju gå nånstans där kompass inte krävs..

Sjukvård: Skavsårstejp räcker fint för en vanlig skogstur, eller? Jag vistas i skogen dagligen utan sjukvårdsgrejer.

Telefon och annat folk har på sig hemma räknar jag inte med. Inte förbrukningsgrejer som sprit. Men en flaska till spriten borde man ta med på listan!
 
Hur kallt är det på turen och vilka kläder används som inte är med på listan?

Min erfarenhet är att jag behöver en hel del kläder en vanlig nordisk sommarkväll om jag sitter stilla.
 
Kök
Känns lite onödigt att köpa hela Trangia Mini-paketet och ändå lämna stekpannan hemma. Om inte Alexandra VILL steka något på sina utflykter så spar hon både pengar och vikt genom att köpa kök och gryta separat, och fixa till ett lock av en engångs-pajform. Det ger henne friheten att välja en annan storlek på grytan, om hon vill - både större och mindre. Enlitersgrytan är konstigt nog 11 g lättare!

Ett lite stadigare och mer packbart alternativ till Minitrangian vore denna brännare + detta stöd, men då får man räkna med att fixa till ett eget vindskydd.

Men är Röda Stjärnans stadigare mer packbara stöd värt att det totalt sett blir både dyrare och tyngre? Brännaren är dock rätt mycket lättare än trangias med samma volym och liknande pris, värt att notera!

Jag blev själv förvånad över att jag inte lyckades få ihop något som var lika billigt och lätt och ändå enkelt att använda som Trangia Mini.

Det är ju även enklare att köpa allt på en gång än att behöva plocka ihop från olika ställen. Kanske blir man bättre på att plocka ihop med tiden och då kan man fortfarande använda de flesta delarna. Kanske t.o.m. stekpannan får komma ut någon gång ibland?

MINI TRANGIA
110g Brännare
51g Vindskyd/grytstöd
90g Gryta 0,8L
21g Minitamoj
(75g Lock)
272g / 320kr T.ex. på Uthuset

(Jag räknade fel först och skrev 255 på listan. Det var svårt att hitta uppgifter. Men dessa är vad de väger enligt trangias sidor för de enskild artiklarna.)

KOMBO Röda stjärnans / Trangia
100g Grytstöd 80kr
70g Spritbrännare 130kr
80g Trangia 1L 80kr
21g Trangia mini tamoj 40kr
15g Ca minsta vikt för hemmagjort vindskydd
Totalt 286g / 333kr
 
(...) Sjukvård: Skavsårstejp räcker fint för en vanlig skogstur, eller? Jag vistas i skogen dagligen utan sjukvårdsgrejer. (...)
Det här är personligt; jag har min minsta Victorinoxkniv, ett par säkerhetsnålar, ett par paracetamotabletter, ett par spritkuddar och 2-3 plåster med vart jag än går, men det kan vara en (o)vana från småbarnstiden.
Kag har även med en liten kam, okrossbar pyttespegel för att kunna att få ut skräp/flygfän ur ögonen, och en extra gummisnodd (de spricker när man minst väntar sig och då ser jag ut som en igelkott).

Det mesta kommer faktiskt förr eller senare till användning, och ungefär så mycket, utöver idrottstejpen, skulle jag också ta med på Alexandras utflykt. Plus trots allt en pyttetub tandkräm och tandborste.

Men detta är ju inget som är dimensionerande i denna tråd - vare sig pris- eller viktmässigt. Man kan väl för ordningens skull sätta in en post på 100g och 0 kronor, som heter "sjukvård/hygien".
 
Hur kallt är det på turen och vilka kläder används som inte är med på listan?

Min erfarenhet är att jag behöver en hel del kläder en vanlig nordisk sommarkväll om jag sitter stilla.

Jag tänker att man går i typiska kläder för en sval sommardag. Byxor och långärmat, kanske en skjorta eller träningsjacka eller liknande. Sånt som man (förhoppningsvis) har hemma. Så det som ska vara på listan är det man bär med sig för att använda på raster eller på kvällen.

Jag tänker att listan ska passa för folk som kanske inte har jättebra koll på temperaturer och hur de kan ändras med geografin osv. Så säg att det troligast blir +10C som kallast men att det kan bli något kallare också.

Det kan regna men man går en kortare tur med gott om tid och får slå läger om det blir för dåligt väder.

Jag håller faktiskt med dig om att det är rätt lite kläder. Om det gick att få in ett lite tjockare ullunderställ vore det bra.

Jag har alltid två mellanlager med mig. En fleece eller ulltröja som jag kan ha om det är kallt medan jag går. Eller på en regnig rast. Och så en dunjacka eller syntetisk puffy som är min "värmeförsäkring" som jag håller torr hela dagen. Den är för varm för att gå i på sommaren, annars är den för kall om kvällarna.

Vad tänker du vore en bra allmän rekommendation för klädesplagg att värma sig med på kvällen? Alltså inte exakta produkter utan vilka olika typer av plagg behövs?
 
Men är Röda Stjärnans stadigare mer packbara stöd värt att det totalt sett blir både dyrare och tyngre? Brännaren är dock rätt mycket lättare än trangias med samma volym och liknande pris, värt att notera!
(...)
Nej, det är några kronor resp. gram till Trangias fördel, så jag skrev bara att Röda Stjärnans var stadigare och mer packbart med sina vikbara ben. Tänkte att stadighet kanske ändå är värt något för en nybörjare, plus att ett eget vindskydd kan göras mer bränslebesparande än Minitrangias, så det kändes som en onödig dubblering. Jag skulle absolut komplettera även Minitrangian med eget, bättre vindskydd.
 
Nej, det är några kronor resp. gram till Trangias fördel, så jag skrev bara att Röda Stjärnans var stadigare och mer packbart med sina vikbara ben. Tänkte att stadighet kanske ändå är värt något för en nybörjare, plus att ett eget vindskydd kan göras mer bränslebesparande än Minitrangias, så det kändes som en onödig dubblering. Jag skulle absolut komplettera även Minitrangian med eget, bättre vindskydd.
Jo det är sant, det var ju det du skrev. Jag har en snarlik av annat fabrikat faktiskt. Men jag vet inte var den kommer ifrån och ärligt talat har jag inte fattat vad det är ens förrän idag. Så jag vet inte hur bra de funkar.
Undrar om @Polar300 har några tankar om val av kök?

Överväger om man ändå ska sätta upp FM116t på alternativlistan.. Just nu 350kr på xxl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.