Lära mer

Jag skulle vilja lära mer om telemark. Just nu tar jag mig hjälpligt ner i pistade backar men målet är att kunna behärska obanad terräng på tex en veckotur i fjällen. Finns det någon som har bra tips på kurser?
 
STF mm

Kolla STFs utbud i Storulvån och Abisko. Det finns berömmande trådar om detta här tidigare.

Privatlektioner med en bra lärare är effektivt. Jag fick bra instruktioner av en lärare i Ramundberget för många år sedan.

Videofilmning och en bra bok t ex Allen & Mikes Really Cool Telemark Tips är också ett alternativ. Framför allt lek och åk ofta och på varierande lutning och underlag.

Träna låren off season och under vintrarna med t ex cykling eller Inlinesåkning.

Thure
 
Privatlektioner är det bästa tipset att snabba på lärandet. Då får du även tips på vad du ska tänka på när du åker själv.

Sen går det inte att komma runt att man behöver tid på skidorna. Som med mycket annat är det övning som gäller.
Om man är en duktig alpin-åkare skulle jag gissa att det tar 25-50 dagar att bli någorlunda ståsäker i de flesta förhållanden.
Personligen behövde jag nog runt 50 dagar och två uppgraderingar av utrustning innan mina kompisar slutade vara oroliga för att jag skulle vurpa allvarligt på något olämpligt ställe, långt från hjälp....
 
Prova Fjätervålen...

Ett bra sätt att ha roligt och trevligt tillsammans med andra telemarkare är att delta i det årliga Telemarkslägret i Fjätervålen. Utvecklande för åkare på de flesta nivåer, kankse inte för rena extremåkare iof.
Var där i fjol och tycker att min åkning förbättrades en del, och så var det massor av trevliga människor där.

kika på http://www.skidor.com/telemark/t2.asp?p=33560

// Oskar
 
Östersund Telemark Club!

Östersund Telemark Club kör telemarkskurser i Ramundberget i december och (antagligen som vanligt) i Åre i januari. Kolla in ÖTC:s hemsida: http://www.telemark.se.

Det brukar vara ca 200 elever + ca 30 instruktörer på telemarkshelgen i Åre i januari där det ges instruktioner på alla nivåer, grönt för nybörjare till svart för de som är riktigt avancerade. Riktigt skojsigt brukar det vara.



"Free your heel and your mind will follow"
 
Hemavan

SMU Fjällgård i Hemavan kör en veckokurs på vårvintern.
Kursen inleds med teori och åkning i pist. Sen bär det iväg ut på fjället. Några toppturer brukar ingå liksom en längre tur med övernattning i STFs Viterskalstuga.
Kursen brukar locka åkare med blandand erfarenhet. Positivt eftersom det blir lite av ge och ta. Kan rekommenderas - många återkommeråre efter år!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sjö_örret Mer Alagna Telemark 1
föhl Mer pjäxor: Lätt och styv? Telemark 1
Mer om stighudar Telemark 1
mer kablar Telemark 12
Niklas Lär dig mer om snö och laviner! Telemark 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.