Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad är det som ska skyddas? Tamboskapen har ingenting i den vilda naturen att göra och den har redan lokalt utrotat X antal arter i området och kraftigt minskat andra.

En biologisk öken bestående av tamboskap.

Så vad är det STF ska skydda menar dem? Någon natur av värde finns ju inte kvar här mer än vackra vyer och de är ju kvar oavsett hur många personer som vistas där.
Enligt denna artikeln ökar renarna tvärtom den biologiska mångfalden, och hjälper till med att fjällen är öppna och vackra. Ifall antalet renar då kan öka genom minskat besökstryck i jämtlandsfjällen så är det positivt för mångfald och vyer.


 
Enligt denna artikeln ökar renarna tvärtom den biologiska mångfalden, och hjälper till med att fjällen är öppna och vackra. Ifall antalet renar då kan öka genom minskat besökstryck i jämtlandsfjällen så är det positivt för mångfald och vyer.
Det är inte en faktor. Maxantal renar per sameby är bestämt av Länsstyrelsen, och dom flesta har väl så många dom kan och får. Beror på tillgång till bete både vinter & sommar, inte om det råkar vara några fjällvandrare i närheten, eller om det finns en restaurang på Blåhammaren.
 
Tror vi bara har sett starten av det här. Girjas-domen sätter tonläget för all verksamhet i fjällen. Fler områden kommer att följa efter och människors förmåga att röra sig i fjällen kommer att bli mer och mer begränsat i framtiden till förmån för samernas verksamhet.
Jag tror inte alls det blir några större förändringar för oss vandrare, det blir nog mest STF som får tänka om lite. Jag tycker det här är bra förändringar, även om jag inte gillar samernas tjafs och krav heller. De kan gott ha boskapen i lador och hagar som vanliga bönder.
 
Det störtsta problemet som orsakar det höga trycket är väl att det är lättast att ta sig dit jämfört med Arjeplog, Jokkmokks och Kiruna fjällen. Avståndet från Stockholm är kortare.
 
Ja precis. Det höga trycket. Jag föreslår därför att ingen turist eller Utsidare åker till området mellan Funäsdalen - Vålådalen - Storulvån - Storlien dom närmaste 3 åren. Dom vill ju uppenbarligen inte ha oss där, en massa förnedrande & elaka artiklar om hur mkt vi förstör och sliter på naturen.

Så välj något annat istället, åk lite längre norrut, och enjoy, det finns ju mängder med fina alternativ. Eller ta flyget utomlands.

Edit. Eller välj Norge istället för sura Jämtland. Lite dyrare kanske, men mkt mer möjligheter.
 
Senast ändrad:
Det handlar inte bara om tillgängligheten, att det är lätt att resa till Jämtlandsfjällen eller rennäringen.

Det som har hänt är att det har skett en utveckling som ingen har räknat med inkl STF. Det har tillkommit nya aktiviteter som innebär att man använder fjällen som en arena, en av dem är sk bergslöpning, att man springer mellan stugorna och utnyttjar bekvämligheten som ingår i stugorna. Eller fastpacking, man springer med extremt lätt packning. En annan populär aktivitet är Fjällräven Classic som använder Kebnekaise som en arena. Sedan har bergscyklar utvecklats så att man kan numera cykla i fjällen fast nu finns det tom el-bergscyklar. Nu finns det också Gröna Bandet, allt fler vandrar långa sträckor och jag gissar att rutten passerar bla Gåsen-stugorna. Sen finns det också en grupp folk som gärna vandrar bekvämt och lätt och äter måltider på fjällstationer.

Sociala medier har också bidragit till att locka mer folk än vanligt. Se bara på YouTube, otroligt många vandrar/springer/cyklar och sedan publicerar filmer på nätet för att tjäna pengar. Fjällen blir en ekonomisk avkastning för de som använder fjällen som del av materialen i sociala medier. Dessa "vackra" bilder gör att de lockar flera typer av folk. Ett annat problem som är inte bara nationellt utan även globalt, sk selfie-bilder som många är ute efter. Tex "tungan" i Norge, jag har kompisar som åkt dit och gått upp bara för att ta selfie-bilder. Ett annat exempel är sjön vid Vålådalen fjällstationen där två skrinnare filmade en tidigt islagd sjö och fick miljoner visningar och plötsligt ville "alla" dit och därmed slet sönder miljön runt sjön. Undrar om det inte var samma personer som simmade och dök även i sjön? En annan utveckling också är att det har tillkommit många guideböcker på olika språk om vandringar i fjällen.

Förr var det bara friluftsfolk och vandrare som gick i fjällen för att uppleva naturen. Idag är det själv upplevelsen som många är ute efter och gärna snabba turer som ska upplevas på få dagar. Det innebär att det blir många personer på kort tid och därmed slits på lederna samt påverkar rennäringen.

Denna utvecklingen kan man inte klandra STF för fast det är klart att restauranger i fjällen gör att antalet fler gäster kommer än normalt.
 
Ja precis. Det höga trycket. Jag föreslår därför att ingen turist eller Utsidare åker till området mellan Funäsdalen - Vålådalen - Storulvån - Storlien dom närmaste 3 åren. Dom vill ju uppenbarligen inte ha oss där, en massa förnedrande & elaka artiklar om hur mkt vi förstör och sliter på naturen.

Så välj något annat istället, åk lite längre norrut, och enjoy, det finns ju mängder med fina alternativ. Eller ta flyget utomlands.

Edit. Eller välj Norge istället för sura Jämtland. Lite dyrare kanske, men mkt mer möjligheter.

Och kom ihåg, handla inget där, boka ingenting, gå inte på någon stig. Det sliter någon hemskt på naturen och stör renarna ! Kör förbi bara.
 
Senast ändrad:
Enligt denna artikeln ökar renarna tvärtom den biologiska mångfalden, och hjälper till med att fjällen är öppna och vackra. Ifall antalet renar då kan öka genom minskat besökstryck i jämtlandsfjällen så är det positivt för mångfald och vyer.
[/URL]
Det där är en fallasi, det finns inget hot mot mängden renar...?

En annan fallasi uppstår när två aktörer ritas upp emot varandra på ett väldigt svart-vitt sätt och som de enda två alternativen, som när STF ställs som antagonist mot rennäringen. STF har fått mycket skit (med rätta) för att inte agera hållbart. Men i det svart-vita narrativet får då rennäringen automatiskt och ogranskat rollen som de goda som representerar hållbarhet. Men DEN frågan är det ingen som tar i. Vem är det som har sagt att renskötseln alltid ska prioriteras framför en (hållbar) besöksnäring, att det ekonomiska värdet för en grupp ska värderas högre än det ekonomiska värdet för en annan grupp, och hur värderar vi värdet för hela samhället i att människor har tillgång till naturen, utvecklar en relation och en kärlek till naturen och därmed i det långa loppet vill värna om den? Jag saknar en kritisk diskussion om rennäringen, inte för att jag är kritisk till den utan för att den frågan inte ställs alls. (Risk för hets mot folkgrupp? Jag förstår verkligen inte. Hur kan hela frågan bara undvikas?)

Bra att STF tar hållbarhetsvägen nu i alla fall. Nästan så jag kan tänka mig ett medlemskap igen. Men tråkigt att Gåsen ges till en sameby. Hade man bara pausat verksamheten där ett tag för att se vad det leder till, så hade den kanske kunnat starta igen, men har man väl gett bort stugor så... Finaste stugan jag vet. Knappast där vallfärdandet till restaurangerna ägt rum.
 
Senast ändrad:
Jag saknar en kritisk diskussion om rennäringen, inte för att jag är kritisk till den utan för att den frågan inte ställs alls. (Risk för hets mot folkgrupp? Jag förstår verkligen inte. Hur kan hela frågan bara undvikas?)
Yep, jag har försökt ställa frågan ibland. Det är ju enkelt att påstå att renarna störs, men jag har aldrig sett något bevis. Bara skitsnack troligtvis ! Ungefär samma med slitage på leder. Såklart cyklisternas fel. Bara skitsnack av vandringstalibaner.

Finns inga vetenskapliga underlag i debatten.

Så alla borde bojkotta Jämtland, go somewhere else, Friluftsmänniskor är uppenbart inte välkomna där !!
 
I just det här specifika fallet är det som du säger, men vad är nästa steg? Tittar man på Girjas-domen säger den att ingen annan än lokalbefolkningen får fiska och jaga i området.
Nja, den säger att Girjas sameby får upplåta småviltsjakt och fiske på området utan statens samtycke. Tidigare var det alltså staten som hade den ensamrätten.
 
Nja, den säger att Girjas sameby får upplåta småviltsjakt och fiske på området utan statens samtycke. Tidigare var det alltså staten som hade den ensamrätten.
Vilket i praktiken innebär att Girjas bestämmer vilka vatten eller jaktmarker som upplåts, under vilka tider, till vilka priser och till vilka de säljer rättigheter till.

Vad gäller jakträtt för småvilt säljer de enbart jaktkort för norrbottningar. Se länk.

 
Enligt denna artikeln ökar renarna tvärtom den biologiska mångfalden, och hjälper till med att fjällen är öppna och vackra. Ifall antalet renar då kan öka genom minskat besökstryck i jämtlandsfjällen så är det positivt för mångfald och vyer.

Mest skitsnack det där om "öppet och vackert"

Fulufjället tex har inte haft några Renar sedan 1800talet, det är ändå både öppet och vackert.

Sen kan det ju finnas andra positiva biologiska saker med att fjällen betas.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.