Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har DN och har läst bägge artiklarna. Hanna Kjöllers är typisk för hennes stil; hon brukar torgföra väldigt bestämda åsikter inom vida skilda ämnen, möjligen för att provocera; men det blir ju inte så fruktbart när det är så svepande onyanserat och ofta dåligt faktaunderbyggt.

Sen tyckte jag väl inte att Tidholms svar hade någon större skärpa eller fördjupning.
Jag håller med dig om båda artiklarna. men jag kan ibland tycka att Hanne K också kan vara rätt befriande i sina rätt-på-sak-formuleringar. Lite som nu. Och Tidholm brukar vara skarp när det gäller Norrlandsfrågor, men här blir det lite rörigt och många anklagelser för vad Kjöller inte tar upp. Och så kommer han snabbt in på rasbiologi och skallmätning - men frågorna om rasism och statens skuld har, om än förstås viktiga i sig, en förmåga att fördunkla all annan diskussion.
 
Och så kommer han snabbt in på rasbiologi och skallmätning - men frågorna om rasism och statens skuld har, om än förstås viktiga i sig, en förmåga att fördunkla all annan diskussion.

Som sagt, alla som börjar tjafsa om rasism och skallmätningar är riktiga idioter och dumskallar (oavsett vilken skalldiameter dom har), när vi 2023 diskuterar rennäring och turism och STFstugor. Hanne K har helt rätt, såklart.

FYI: Skallmätningar var någon typ av vetenskap för 100 år sen, då man försökte lista ut var olika befolkningsgrupper kom från. Ser lite illa ut idag såklart. Nuförtiden använder man Dna-analyser istället, egentligen samma sak, men man har kommit fram till mkt bättre och mer exakta svar.
 
Senast ändrad:
Jag vistas i Sveriges och Norges fjällnatur åtskilliga veckor varje år och söker mig till mindre välbesökta och opåverkade områden. Jag har sett renägande samers rätt som en liten garant mot det inte sker ingrepp/övergrepp på de fjällområden som fortfarande är någorlunda orörda eller i varje fall att det inte sker utan strid. Min önskan utifrån det egoistiska perspektivet är det inte sker några mer exploateringar i fjällvärlden som knaprar på den natur vi har idag. Sörjer att Stora Sjöfallets nationalpark delvis ”slaktades” i början på 1900-talet.

Vi människor har svårt för att se en påverkan ur ett längre tidsperspektiv och vår reaktion på en enskild åtgärd kan ofta bli att ingreppet ses som mindre betydande i det stora hela. Om man tänker så varje gång under lång tid (sekler) så kommer man till slut till upptäcka att det bevaransvärda inte finns kvar längre. Nationalparker är det skydd som ska hindra sådana förändringar men har undantag skett en gång så vet man ju inte vad som sker i framtiden. Till hoten mot fjällvärldens natur kan man också lägga till den påverkan som klimatförändringar innebär (också pga mänsklig aktivitet). Trädgränsen går succesivt högre upp, glaciärer smälter och polarlevande djur och växters livsbetingelser försvinner.

Hoppas jag inte ”tappat tråden” helt med mitt inlägg?
Jag vistas i Sveriges och Norges fjällnatur åtskilliga veckor varje år och söker mig till mindre välbesökta och opåverkade områden. Jag har sett renägande samers rätt som en liten garant mot det inte sker ingrepp/övergrepp på de fjällområden som fortfarande är någorlunda orörda eller i varje fall att det inte sker utan strid. Min önskan utifrån det egoistiska perspektivet är det inte sker några mer exploateringar i fjällvärlden som knaprar på den natur vi har idag. Sörjer att Stora Sjöfallets nationalpark delvis ”slaktades” i början på 1900-talet.

Vi människor har svårt för att se en påverkan ur ett längre tidsperspektiv och vår reaktion på en enskild åtgärd kan ofta bli att ingreppet ses som mindre betydande i det stora hela. Om man tänker så varje gång under lång tid (sekler) så kommer man till slut till upptäcka att det bevaransvärda inte finns kvar längre. Nationalparker är det skydd som ska hindra sådana förändringar men har undantag skett en gång så vet man ju inte vad som sker i framtiden. Till hoten mot fjällvärldens natur kan man också lägga till den påverkan som klimatförändringar innebär (också pga mänsklig aktivitet). Trädgränsen går succesivt högre upp, glaciärer smälter och polarlevande djur och växters livsbetingelser försvinner.

Hoppas jag inte ”tappat tråden” helt med mitt inlägg?
 
Bra beskrivning av läget!
Tänker att det är lätt att knapra i kanterna på livsmiljöerna. Plötsligt upptäcker vi att hela förutsättningen för en viss art, kultur, levnadsmönster, språk, kunskaper mm är borta. Vad händer om samerna helt enkelt ger upp kampen mot intrången. En mångtusenårig kultur, som omöjligen kan återuppstå, försvinner. Det är tufft nog som det är i dag för denna minoritet, utan att vi, som för nöje och rekreation, stövlar runt och försvårar och tom förstör deras förutsättningar. Låt sakägarna, samerna, råda över sina urminnes lagliga områden!
Jag skulle sakna denna kultur och levnadsmönster om den försvann.
 
Bra beskrivning av läget!
Tänker att det är lätt att knapra i kanterna på livsmiljöerna. Plötsligt upptäcker vi att hela förutsättningen för en viss art, kultur, levnadsmönster, språk, kunskaper mm är borta. Vad händer om samerna helt enkelt ger upp kampen mot intrången. En mångtusenårig kultur, som omöjligen kan återuppstå, försvinner. Det är tufft nog som det är i dag för denna minoritet, utan att vi, som för nöje och rekreation, stövlar runt och försvårar och tom förstör deras förutsättningar. Låt sakägarna, samerna, råda över sina urminnes lagliga områden!
Jag skulle sakna denna kultur och levnadsmönster om den försvann.
Jag känner same i renägande familj, och har full sympati för kulturen (det finns mycket kulturellt som är värt att bevara).

Men om jag inte tar helt fel så är den nuvarande rendriften skapad/påtvingad av att staten för ett antal hundra år sedan ville kunna ta skatt även av samerna.

Alltså är inte renskötsel en mångtusenårig kultur (det var nog mer "jakt-likt" innan det ganska sent blev renskötsel och ägarmärkning). Så kulturen som fanns ändrades kapitalt när den skulle beskattas (dessutom samtidigt av alla riken med intresse på nordkalotten med flyktiga gränser) samt att religionen skiftade till statskyrka och språket till rikets.

Frågan är som tidigare nämnts om ens den renskötande kulturen numera är möjlig att likställa med ett sekel sedan, med behovet av skoter, fyrhjuling samt lastbilar och problemen med klimatförändringar.
Levnadsmönstret numera är väl villa, jakthund, skoter?

OBS! Jag tycker inte att man ska störa renskötseln med expansiv turism, men det är verkligen inte en kulturyttring som finns kvar sedan tider som flytt. Jag tror att både renar och STF kan samsas på ytorna i fjällen om man samarbetar (kanske lite bättre än att lägga ned uppskattade fjällstationer och stänga Gåsen).
 
Storskalig rendrift för kött produktion är rätt ny, 100-150 år har jag för mig, bruk av fyrhjuling, scootrar och helikoptrar uppenbart ännu nyare. Samerna har haft renar som husdjur i 400-500 år har jag för mig.

Så det är knappast så att dagens storskalig rendrift för köttproduktion som behöver enorma arealer är mångtusenårig kultur.

Tycker väl också att det är rätt konstigt att samiskt kultur för det allra mesta handlar om renar när det bara är en liten del av samerna som äger renar och en ännu mindre del som jobbar med dem (speciellt mycket i alla fall). Vem bryr sig om alla de andra samerna?

Ser inte helt att det borde vara nödvändigt att bruka närmare 50% av arealen av Skandinavien för ineffektiv och dyr köttproduktion med hjälp av diverse motorfordon för att vidareföra den samiska kulturen.

(Såg förresten en video på facebook för ett tag sen som visade lite rendrift i praxis. Drivning av renar med en helikopter och några fyrhjulingar som körde kors och tvärs över en myr med tydliga spår efter sig. Tyvärr försvann videon av någon anledning ... )

Ser att Spikbjörn skrev ett inlägg med liknande ide och innehåll som mitt när jag skrev.
 
Fler samebyar stämmer staten och hävdar urminnesrätt, de går samma väg som Girjas. Det här är nog bara början tyvärr för vanligt folks aktiviteter i våra fjälltrakter.

 
Debattartikel i DN idag reagerar på Hanna Kjöllers kolumn.

Bland annat:
"Samebysystemet splittrar Sápmi. Det har diskuterats i samiska kretsar under hela mitt liv, och för den som har läst samisk historia är den svenska rasistiska, socialdarwinistiska politiken som söndrat Sápmi en grundbult. Det är inte bara lite absurt att ett kolonialt system läggs på samernas axlar, som inte har haft något politiskt inflytande. Många har redan svarat Hanne Kjöller och påpekat att samer går till domstol för att de politiska vägarna är stängda. Girjassaken var en sista utväg och ett rop från berget."
 
HeHe, som vanligt. Dom fortsätter att tjafsa om rasism och när det flyttade dit ett fåtal nybyggare för hundratals år sen. Bla bla bla. Frågan är vad som ska gälla nu 2023. Hälften så många renar vore lagom.
 
HeHe, som vanligt. Dom fortsätter att tjafsa om rasism och när det flyttade dit ett fåtal nybyggare för hundratals år sen. Bla bla bla. Frågan är vad som ska gälla nu 2023. Hälften så många renar vore lagom.
Du måste se det vidare perspektivet för att förstå vad skribenten (Elin Anna Labba) menar. Det handlar om hur en nationalstat behandlar en minoritet, något som vi har många exempel på i världen. Alla exempel naturligtvis inte identiska men med vissa gemensamma nämnare. En sådan är att staten lägger beslag på territoriet, dvs själva marken. En annan är ett "vi-och-dom"-tänkande med en nedlåtande inställning till språk, kultur och även människorna själva. Detta pågick i vårt land så sent som under andra halvan av 1900-talet, alltså när jag växte upp (och jag antar du också). Samer skulle t ex inte få tala samiska utan de skulle på något sätt bli som andra svenskar (dvs assimileras). Många samer skämdes för vad de var och ville därför inte fostra sina barn i samiskt språk eller kultur. Så det som "ska gälla nu 2023" kan inte avgöras som om historien inte fanns. För historien var ju alldeles nyss. Den lever fortfarande i många samer som har dessa händelser inpräntade i sig. Liksom sina föräldrar, liksom generationen före.

Sedan nämner du "nybyggare" och "hundratals år sedan". Här förstår jag inte vad du menar. Vad är det för nybyggare och vad är det för tidsperiod du menar? För du kan väl inte mena samerna?
 
Tycker det är suveränt med samiska kulturen, men dom ska såklart inte bestämma över enorma landområden i dagens Swe. Nu är det andra regler som gäller och ett annat samhälle än på vikingatiden el på medeltiden. Med gruvor och vägar och fjällstugor.

Jag blir bara förbannad på folk som tar på sig offerkoftan och gnäller på gamla problem för flera hundra år sen. Det var en annan tid, och det var förbjudet att inte vara protestant och att vara emot Kungen. Vetenskapen var inte så utvecklad, och man använde andra metoder då.

Vilka regler som ska gälla för renskötsel och turism 2023 kan såklart diskuteras.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.