Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är väl som i många andra politiska frågor, folk har olika åsikter och det finns inga klara svar.

Därmot så stör jag mig alltid på folk som drar rasist-kortet eller skallmätar-kortet. Det visar att man är en riktig idiot.
 
Det är väl som i många andra politiska frågor, folk har olika åsikter och det finns inga klara svar.

Därmot så stör jag mig alltid på folk som drar rasist-kortet eller skallmätar-kortet. Det visar att man är en riktig idiot.
Precis som man stör sig på de som drar ”du drar rasistkortet”-kortet.
 
Det är ju helt enkelt så att frågan om samernas och samekulturens ställning i Sverige är en av många frågor där det är lätt att hitta fel men förtvivlat svårt att hitta rätt.

Det är sant att samer utsatts för mycket rasism och elände.
Det är sant att den svenska centralmakten ensidigt har tagit sig rätten att bestämma över mark i norr utan att ta speciell hänsyn till vilka som bor och verkar där.
Det är däremot INTE sant att det bara är i norr och jämtemot samer som staten agerat på det viset. Det blir bara tydligare när det handlar om en distinkt folkgrupp än när det handlar om godtyckliga jord- och skogsbrukare.

Och framförallt blir det omöljligt att komma i mål om alla frågor behandlas som en konflikt mellan "samer" och "sverige" när många konflikter i själva verket handlar om lokalbefolkning (oavsett etnicitet) mot centralmakt, enskilda samer mot samebyar, sameby mot sameby, lokal rennäring mot lokal turistnäring, lokal turistnäring mot stora fjärrägda turismföretag etc etc.
 
Med tanke på alla som avskyr samer, rovdjur, renar att dela med sig, att ha förståelse för andra..ja i princip allt annat än sig själv och sina egna behov både i och utanför denna tråd så känns det som att beslutet träffat rätt grupp som jag förhoppningsvis slipper möta på fjället. De kan sitta hemma och älta och gnälla så är vi andra ute på fjället fortsatt och njuter.

Jag älskar Gåsen och har spenderat över 50 nätter där och hade önskat innerligt att det kunde iallafall bli en plats man kunde sova på, utan butik och värd...enkelt men att det fanns kvar med förkortade öppettider. Där tycker jag man gått för långt att stänga helt...det är en plats som är värd att bevara samt säkerhetsmässigt oerhört viktigt.

Att de tar bort lyxmaten och minskar antalet bäddar på triangeln har jag önskat länge så det är toppen i mina ögon. Det är ingen upplevelse idag att gå dessa motorvägar med så många besökare att man knappt känner sig ute på fjället.
 
Poängen är att detta är väldigt poppis bland nybörjare. Innerst inne tycker jag nog inte om det heller, men det är ju suveränt för alla som vill testa. För alla som vill tälta och vara själva finns det väldigt mkt andra alternativ, eller gå en lite annorlunda väg än lederna.

Trist inställning att älta och gnälla på något man ändå inte använder.
 
Jag vistas i Sveriges och Norges fjällnatur åtskilliga veckor varje år och söker mig till mindre välbesökta och opåverkade områden. Jag har sett renägande samers rätt som en liten garant mot det inte sker ingrepp/övergrepp på de fjällområden som fortfarande är någorlunda orörda eller i varje fall att det inte sker utan strid. Min önskan utifrån det egoistiska perspektivet är det inte sker några mer exploateringar i fjällvärlden som knaprar på den natur vi har idag. Sörjer att Stora Sjöfallets nationalpark delvis ”slaktades” i början på 1900-talet.

Vi människor har svårt för att se en påverkan ur ett längre tidsperspektiv och vår reaktion på en enskild åtgärd kan ofta bli att ingreppet ses som mindre betydande i det stora hela. Om man tänker så varje gång under lång tid (sekler) så kommer man till slut till upptäcka att det bevaransvärda inte finns kvar längre. Nationalparker är det skydd som ska hindra sådana förändringar men har undantag skett en gång så vet man ju inte vad som sker i framtiden. Till hoten mot fjällvärldens natur kan man också lägga till den påverkan som klimatförändringar innebär (också pga mänsklig aktivitet). Trädgränsen går succesivt högre upp, glaciärer smälter och polarlevande djur och växters livsbetingelser försvinner.

Hoppas jag inte ”tappat tråden” helt med mitt inlägg?
 
Det är ju helt enkelt så att frågan om samernas och samekulturens ställning i Sverige är en av många frågor där det är lätt att hitta fel men förtvivlat svårt att hitta rätt.

Det är sant att samer utsatts för mycket rasism och elände.
Det är sant att den svenska centralmakten ensidigt har tagit sig rätten att bestämma över mark i norr utan att ta speciell hänsyn till vilka som bor och verkar där.
Det är däremot INTE sant att det bara är i norr och jämtemot samer som staten agerat på det viset. Det blir bara tydligare när det handlar om en distinkt folkgrupp än när det handlar om godtyckliga jord- och skogsbrukare.

Och framförallt blir det omöljligt att komma i mål om alla frågor behandlas som en konflikt mellan "samer" och "sverige" när många konflikter i själva verket handlar om lokalbefolkning (oavsett etnicitet) mot centralmakt, enskilda samer mot samebyar, sameby mot sameby, lokal rennäring mot lokal turistnäring, lokal turistnäring mot stora fjärrägda turismföretag etc etc.
Jag har varit ute med samma funderingar, men inte lyckats formulera det så tydligt och bra. Tack för det!
 
Poängen är att detta är väldigt poppis bland nybörjare. Innerst inne tycker jag nog inte om det heller, men det är ju suveränt för alla som vill testa. För alla som vill tälta och vara själva finns det väldigt mkt andra alternativ, eller gå en lite annorlunda väg än lederna.

Trist inställning att älta och gnälla på något man ändå inte använder.
Allt är ju kvar på triangeln, förutom att man får laga maten själv (till och med mat att handla så man inte ens behöver bära det) och klarar man inte det kanske man ska stanna på hotellet.
 
Hoppas jag inte ”tappat tråden” helt med mitt inlägg?
Du har inte tappat tråden, jag tycker att det ligger väldigt mycket i det du skriver. Samhällets expansion medför ju en mängd förändringar som påverkar vår natur. Industriprojekt, gruvexploateringar mm på renbetesområden (både på kalfjäll och i skog) hamnar hos samebyn för utlåtande. På det sättet kommer många verksamheter upp till diskussion i media - projekt som vi annars inte skulle känna till eller tänka på att bry oss om. Samebyarna uppmärksammar också hur naturen gradvis förändras och vilka konsekvenser det får. Allt detta gagnar ju ytterst oss alla.
 
Denna film om renskötseln och rovdjuren hittade jag av en slump. Den hade premiär 25 juli i år och följer renskötare i Tåssåsens sameby. Har inte sett hela än (den är över en timme lång) så jag vet inte om den även tar upp diskussionen med STF om turisttrycket.
 
Allt är ju kvar på triangeln, förutom att man får laga maten själv (till och med mat att handla så man inte ens behöver bära det) och klarar man inte det kanske man ska stanna på hotellet.
Handlar också om att perioden när stugorna är öppna är kortare och att det är färre bäddar.

Förutom då att vi ser vad de vill och vad de fått igenom angående också annat friluftsliv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.