Är ganska nytt inom längdåkning och efter lite praktik med klassiska (?) Salomon skidor i spåren upptäckte jag allt mer att jag hellre vill åka för mig själv utanför spåren; dvs spårar själv bak om huset i skog och mark. Drömmen vore så klart att även kunna bege sig till fjälltraktarna som jag älskar vara i under sommartid. Har alltså kommit till insikten att jag vill köpa turskidor som verkar passa till ändamålen perfekt. Har ingen tränings eller hastighetsambition men vill alltså gärna kunna ta mig fram i skog och mark och helst även fjäll. Såg en enklare Madhus turskida som även verkar kunna användas i spår i nödfall (60-50-55) i kombination med en BC bindning/pjäxa. Till min fråga: Väger 73 kg vid 174 cm längd (nästan lite små fet mao ;-) och undrar vilken längd jag ska välja för skidorna, som för övrigt ska vara vallningsfria. Funkar det med 190 cm eller måste de vara lite längre med tanken på min vikt? Eftersom jag är rätt så ovana och inte lägger vikt på någon hastighet tänkte jag lite kortare skidor är lite lättare att hantera för mig. Är det helt fel tänkt?
längd turskidor nybörjare
- Trådstartare aldehesse
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern?
- Börjat av snögubbe
- Svar: 21
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant
- Börjat av patrikulvdal
- Svar: 3
-
-
Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst?
- Börjat av Emil Stefansson
- Svar: 24
-