Tjena, fick konstaterat kromallergi efter jag fick eksem på ena handen. Det är till 98% läderkopplet till hunden som ställt till det. Har gjort s.k. lapptest och reagerade starkt på krom och inget på 29 övriga preparat. Har sen dess läst till mig att det finns kromfria handskar för de som jobbar med handskar dagligdags. Allt läder i princip garvas sedan länge med krom pga att det är en snabb process. Har åkt på utslag på fötternas ovansida när jag gått med lätt fuktiga kängor i flera dagar och tror nu att jag vet vad det beror på.
Jag fick svar av Lundhags att de har kängor på gång som är ekogarvade, tror jag han skrev, alternativt ekgarvade. Nåja, inget krom och kromsalter i dem. Dock finns de inte på marknaden än.
Fråga: Någon som känner till kängor som inte är garvade mha krom? Tills nu existerade bara Lundhags och Jörnkängan på kängkartan. Lyckas inte se om Jörnkängan kör ekogarvning.
Jag fick svar av Lundhags att de har kängor på gång som är ekogarvade, tror jag han skrev, alternativt ekgarvade. Nåja, inget krom och kromsalter i dem. Dock finns de inte på marknaden än.
Fråga: Någon som känner till kängor som inte är garvade mha krom? Tills nu existerade bara Lundhags och Jörnkängan på kängkartan. Lyckas inte se om Jörnkängan kör ekogarvning.