Vättlefjäll kanske är värt att testa? Är förvisso inte vid havet, och ibland lite för nära bebyggelse, men: Jag blev riktigt förvånad över hur fin natur man kan hitta så nära Göteborg, tex kring Mettjärn och Svältekärr. Dessutom löjligt enkelt att ta sig dit med buss från Angered till Kryddnejlikegatan.
Gick "baklänges" på Vättlefjällsleden ca två mil till vindskydd vid Kroksjön. Där kan man både bada och elda i eldstad, fast det blev varken eller för mig tack vare vädret och Trangia..
(Angående baklänges: man ska tydligen gå leden motsols, vilket gör att skyltarna ibland bara visar vägen bakåt. Är för övrigt välmarkerat, men om du som jag har lite dålig lokalsinne och gillar att alltid veta exakt var jag befinner mig kan en karta vara en idé. Kostar ett par tior på Turistbyrån.)
Dagen efter övernattningen är det bara några kilometer tillbaka till startpunkten, men det går att dryga ut genom att springa omkring på andra leder i området, tex runda Kroksjön eller gå upp kring Gäddevattnet som blev alternativet jag valde. Varning bara för att det är mycket motionscentral över de sista två tre kilometerna, lite sur avslutning på en annars jättefin kort vandring.
Ha en trevlig vandring, vad den än blir! Amanda