Korsika - gr20

Har sett att det varit lite uppe om denna led innan. Jag är "noob" på det där med att vandra, så jag undrar om någon vet hur svår korsika är - klarar man den om man är 30 år och har tränat för det i ca 10 månader, eller krävs det erfarenhet av klättering mm.

Vidare - är leden att rekommendera? vi tänkte gå den i slutet av juni - början juli, vilket vi tror skall vara någorlunda ok tid att gå.

Men som sagt - min "fråga" är om man pallar att gå den utan erfarenhet av klättring - har hört att det finns en del - cirque de la solitude - som skall vara lite krävande. Tips för övrigt motages gärna....

mvh

jonnylocktong.
 
Hej
Jag och två kompisar funderar själva på att gå leden nästa år och jag har nog samma funderingar som du. Man har ju hört att leden ska vara rätt tuff. Än så länge ligger det bara på planeringsstadiet så vi skulle behöva lite bra tips på böcker eller annat att läsa om GR 20.

MVH Bea
 
beah; sa:
Hej
Jag och två kompisar funderar själva på att gå leden nästa år och jag har nog samma funderingar som du. Man har ju hört att leden ska vara rätt tuff. Än så länge ligger det bara på planeringsstadiet så vi skulle behöva lite bra tips på böcker eller annat att läsa om GR 20.
På engelska:
http://www.adlibris.se/shop/search_result.asp?mscssid=6DUTKB7SATSH2PM200JP4772F5KV92R5
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...035/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/026-6828574-0365209

På franska:
http://www.ffrandonnee.fr/topoGuidesCatalFiche.aspx?i2=topoGuidesCatal&ref=067&t=dep&v=20
http://www.amazon.fr/exec/obidos/AS...963/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/171-3519735-1770614
 
2 andra böcker är dels en av paddy dillon eller va f-n han hette, men den var rätt ok - sen finns det rätt mycket beskrivet i lonley travels bok om korsika - men den känns inte helt "seriös".

jaja, det får bära eller brista, vi har i alla fall fått en grymmt kreativ 30 års kris på halsen. Jag har varit på korsika 3 ggr innan och bilat över hela ön, men inte vandrat något. Skiter det sig så är det nog inte så svårt att ta sig ner till stranden annars. Min förberedelse så här länge är att jag har 1. slutat röka. 2. slutat snusa 3. springer varje morgon 8 kilometer, 4. har köpt skor och rygssäck, går ca 2 mil i veckan, 5. hårdtränat på att äta mögliga korsikanska ostar och dricker vin utav bara f-n, det skall visst vara svårt att få tag på vatten där.

men jag skulle ändå vara tacksam för lite feed-back om någon med ungefär samma kassa vandrings-bakgrund har gjort något liknande.

jonny
 
Go for it!

....- är leden att rekommendera? vi tänkte gå den i slutet av juni - början juli, vilket vi tror skall vara någorlunda ok tid att gå.

mvh jonnylocktong.


Jag har själv gått leden baklänges från Cortle till Calvi under 5 dagar i början på oktober, kan verkligen rekomnderas! I oktober hade vi 15-20 grader på dagarna och fantastiskt klar luft. Perfekt väder för vadring/toppturer.

Den delen av vadringen är riktigt kul, ibland luftig men det kräver inga klätterkunskaper. Om du ska gå hela leden 14 dagar, så kanske ryggsäcken är tung vilket kräver lite med ansträngning, men då blir belöningen detso större...

Under sommaren är hettan stor och vattentillgången minskar ju senare man går på sommaren. Trycket på leden ökar med att fler turister (läs tyskar) invaderar ön och stugorna rymmer allt mellan 20 - 60 personer.

MVH
Anders
 
Tackar Anders.

vi har visserligen tänkt att börja gå runt den 20 juni, vilket gör att jag tror att det inet kommer vara alldeles super-fullt, och inte förmycket snö, men vi tror också att det är vakrast i naturen då (sen kan vi inte ta semester i oktober heller..). Vi har tänkt att sova i tält så mycket som möjligt, förutom när det finns lite skysstare hotel, då tänkte vi kanske stanna där i 1 dag och bara ta det lungt.

Jag är dock fortfarande mest nervis för att jag skall orka det - ingen som vet någon bra "träningsssida" där man kan få lite tips inför vandring - träninsgrogramm eller liknande?
 
GR20

Hej,

Läs vad jag tidigare skrivit om GR20 på nedan angivna trådar.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14114

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12434

Dessutom har jag skrivit ytterligare ett inlägg där jag svarade på en del frågor som någon annan medlem hade men det verkar inte finnas kvar på Utsidan. Som tur var hade jag sparat det på min hårddisk. Inlägget följer nedan.

”Jag och min flickvän gick GR20 från norr till söder mellan den 17 och den 28 juni 2002.

Börjar man norr- eller söderifrån?

De flesta börjar norrifrån men det spelar egentligen ingen roll. Anledningen till att vi valde att börja norrifrån var att det är bättre kommunikationer till den norra änden av GR20 än till den södra.

Behövs utrustning för klätterstig (sele + den speciella bromsen med två karbiner)eller annan teknisk utrustning?

Nej. På de flesta ställen där leden är exponerad finns kedjor och/eller vajrar att hålla sig i.

Hur exponerad är den?

Detta är naturligtvis otroligt subjektivt. Jag har bara begränsad erfarenhet av klättring och alpin vandring och jag tycker inte att GR20 är speciellt exponerad. I jämförelse med en vandring i svenska fjäll är GR20 emellertid väldigt exponerad.

Finns enkla ställen att stiga av den 15 dagar långa leden?

Det finns mindre vägar till några av refugerna (t.ex Asco). Dessa trafikeras dock inte av några allmänna kommunikationsmedel. Byn Vizzavona som ligger ungefär halvvägs är det bästa alternativet om man vill kliva av. Därifrån går det bl.a. att ta rälsbussen till Bastia/Calvi/Ajacchio.

Vattentillgång?

Inte lika bra som i svenska fjäll men förhållandevis god. Det finns vatten att tillgå vid alla refuger. Härutöver finns det en del vattendrag i anslutning till leden och även speciella källor/brunnar. Vi hade med oss varsin 1 l Platypus med slang samt en tvåliters Platypus. Vi fyllde dessa varje morgon och fyllde sedan på vid behov efter vägen.

Tillgång på mat/torrfoder i stugorna?

Ytterst varierande. I de flesta säljs det läsk, vin, bröd, pasta och chokladkakor. Asco och Bergerie de Tolla har utmärkta sortiment med gott om frystorkad mat. Även i Vizzavona är sortimentet OK men när vi var där fanns det inte speciellt mycket torrfoder utan mest helkonserver. Överlägset sämst var refugen innan Bavella (jag har glömt bort vad den hette) där det endast fanns Dark Dog Energy Drink och tonfisk på helkonserv...

Öppettider på säsongen och när är minst folk?

Jag vet inte när på säsongen som refugerna öppnar och stänger. Om du uppskattar att det är mindre folk längs leden råder jag dig att undvika juli och augusti.

Kostnader för camping eller övernattning i stugor?

3.50 € per person för camping och 7 € per person för att bo i refuge (2002).

Nattemperaturer?

Vi mätte aldrig men jag har svårt att tänka mig att det någonsin var under tio grader. Kanske något lägre vid den refuge som ligger på nästan 2 000 m höjd.”

Jag tycker att det verkar som om dina fysiska förberedelser är fullt tillräckliga. Fysiken är dock inte allt. Genomsnittsstigningen per dag är ungefär 800 fallhöjdsmeter (ingen exakt siffra utan endast ett snabbt överslag). Att varje dag i två veckors tid gå i genomsnitt 800 höjdmeter uppför är psykiskt påfrestande i sig. Till detta kommer att temperaturen vanligtvis ligger mellan 20 och 30 grader samt att leden till största delen går i blockterräng. För att klara detta krävs ett tjockt pannben! Avslutningsvis vill jag dock säga att GR20 är en fantastisk upplevelse som är värd alla vedermödor. Lycka till!

Hoppas detta gav svar på åtminstone några av era frågor. Om ni har fler frågor så skall jag försöka besvara dem efter bästa förmåga.

/Jonas
 
Tack för svaret, trodde visserligen inte att det var så varmt som 20 - 30 grader om man går halv 6 till 12-13 på dagen i slutet av juni, jag var på korsika i slutet på maj - och då var det nysnö på ca 1500 meters höjd - men några år innan var det visserligen runt 25 grader samma period - då det kan nog svänga rätt mycket.


marcus.
 
Sovmorgon?

Börja vandra kl 05.30? När jag är ute och vandrar tar det ungefär en timme att riva tält, äta frukost, göra morgontoaletten och packa ihop. Om vi antar att det tar lika lång tid för dig (trots att du måste göra alla bestyren i mörker) måste du alltså stiga upp kl 04.30. Låter som en skön semester…

/Jonas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.